Hur är mina vatten värden?

#1 - 24 februari 2007 10:08
Hejsan

Jag har haft ett stort problem med en fiskdöd (senaster offret min "Golden Nugget") här nu ända sedan jag skaffade akvariet och igår hade man fåttt lön så det blev raka vägen till Zoo-butiken och köpa lite tester samt en termometer.

Jag gör Ph-testet först och det visade ett ph på 7.5 är detta bra eller dåligt?
Sedan gjorde jag No2 test som visare 0.1 (bästa man kunde ha enligt tabellen)

Men termometern visar till min stora förvåning 31 grader!!!!

Jag sänkte genast tempen på min doppvärmare som stod på 26 till 21. Och plockade ur ett rör ur rampen samt tog bort locket på akvariet har nu haft det så över natten. och när jag nu kollar tempen så har den gått ner till 28.
Är detta fortf för högt?
bör nämnas att jag har Guppy,Platy,Vinkeltetror.långsträckta pansarmalar, Prakt och pakistan botia. Räkor, snäcka osv.

vad tror ni?
#2 - 24 februari 2007 10:11
Sway307 skrev:
Hejsan

Jag har haft ett stort problem med en fiskdöd (senaster offret min "Golden Nugget") här nu ända sedan jag skaffade akvariet och igår hade man fåttt lön så det blev raka vägen till Zoo-butiken och köpa lite tester samt en termometer.

Jag sänkte genast tempen på min doppvärmare som stod på 26 till 21. Och plockade ur ett rör ur rampen samt tog bort locket på akvariet har nu haft det så över natten. och när jag nu kollar tempen så har den gått ner till 28.

Är detta fortf för högt?

bör nämnas att jag har Guppy,Platy,Vinkeltetror.långsträckta pansarmalar, Prakt och pakistan botia. Räkor, snäcka osv.

vad tror ni?

Vad har du mer för fiskar ?Om du inte har diskus skulle jag nog ligga på ca 25 grader
#3 - 24 februari 2007 10:12
Sway307 skrev:
Hejsan

Är detta fortf för högt?

vad tror ni?

Halloj.
PH+No2=helt ok

Temp 31 grader=tokhögt
Temp 28 grader=högt

Sänk tempen till 26-27 grader ungefär.

Är ganska säker på att dina problem har berott på din höga temperatur.

Mvh

Stefan
#4 - 24 februari 2007 10:32
Det som är problemet hur kan jag sänka tempen ytterligare jag har gjort allt jag kan,tagit ur ett lysrör och sänkt doppvärmaren till 21 grader. har tom provat att ha den av. Men man vill väll inte ha för höga temperatur svägningar mellan dag och natt?
#5 - 24 februari 2007 11:52
ta ur doppvärmaren helt
Öppna upp rampen
#6 - 24 februari 2007 13:05
Har du inte ett minimalt kar så hinner inte temperaturen minska så mycket under natten, jag tror du klarar dig utmärkt utan den, och då kanske du kan behålla båda dina lysrör..?

Annons