jag har ett litet akvarium på 45 liter med några neontetror och platy i. i där är nu ett fluval 1+ innerfilter men det skitar igen jättefort och det blir sjukt smutsigt i gruset på nolltid = ej fållbart i längden.
jag funderade på att skaffa ett större akvarium för att kunna ha större pump men kom fram till att det inte får plats och så trivs jag så bra med det lilla jag har.
kom då på iden med att istället konvertera om till ytterfilter och har tittat på tetratec ex 600.
jag hade tänkt att bygga nånting i denna stilen
http://www.cichlid-forum.com/articles/ug_jets.php
med två utblås på botten och ett vid ytan samt insug strax under ytan. anslutningen på filtret och de pvc rör jag hittat är i storleken 10 mm men va jag förstått är det en mycket god ide med iaf en backventil. frågan är vart jag ska placera den? de ventiler jag hittat är endast för 4 eller 6 mm å mina slangar kommer vara 10...hur gör jag då?
jag hade tänkt ha pvc konstruktionen inne i akvarioet och där ansluta med slang för att dra vidare till filtret för att få så lite skarvar som kan börja läcka utanför karet som möjligt. siliconslang i 10mm är dock styv å jag vill att den ska ligga i ett fint U över kanten. har letat efter nåt plaströr man kanske kan ha juhst på den biten men hittar inget lämpligt. nån som har något tips på U rör/slangar i ca 10mm tjockleken?
tacksam för lite hjälp här =)