Det är inte nystartat bara att vattenkvalitet (hade tidigare problem med vattnet när jag hade guldfisken) var återställt. Köpte fiskarna i två omgångar. Hade fastnat på Kensa:s övregräns på30 tetror i tidigare inlägg...
Suck... this is learning by mistake... hade ju förklartat för butiken vad jag hade i mitt akvarie och förväntat mig att de ska säga stopp om jag köpte för många... är nog naiv.. ska fråga er i framtiden innan dess!
det går alldels utmärkt att ha 30 mindre tetror, typ neon/kardinal/sorgmantel i ett kar på 73 liter, även om man har
et par malar på botten.....
men men men,,,,,man kan inte stoppa ner 10 st på en gång, och sedan veckan efter stoppa ner nästa 10.......
i ett kar som är på väg att starta up, vilket detta kar är, om jag fattade saken rätt, så måse man ta det luuugnt.
första veckan...kanske 4-5 st....sedan vecka 4 nästa 4-5 st.....sedan vecka 8 nästa kanske 8, sedan vecka 12 resten....
iaf enligt min erfarenhet.....
fasen, jag hade vid ett tillfälle kanske 90-100 fullvuxna endlers plus säkert lika mycket yngel i ett 60 liters.
startade om jag minns med 4 st första månaden, sedan med jämna mellanrum drattade jag ner upp till 25.
sedan skötte naturen resten upp till 100......
men det skall sägas att i slutet krävdes det väldigt mycket och täta vattenbyten för att det inte skulle krascha.....
den där tumregeln på 1 cm fisk / 1 liter är extremt generell och inte den bästa som många har sagt.
faktiskt klart bättre att räkna (om man nu skall räkna) 1 kubikcm fisk / 1 liter.
så, ta en kardinaltetra
längd = 5 cm (fullvuxen)
bredd = 0,5 cm
höjd = 0,5 cm
5x0,5x0,5 = 1,25 liter per kardinal.
sedan skall man ta reda på hur stort ett kar är....73 liter innehåller inte 73 liter.
det innehåller kanske 55-60 liter med grus / filter / rötter och annat som tar plats.
vi säger 55 liter.
så, med kanske 2 normala malar på botten, så blir det kanske 40-42 liter över.
42 / 1,25 = 33 kardinaler.
men då skall det introduceras långsamt............
sedan ser det förbannat snyggt ut.
.