Hur avliva ni en fisk?

#1 - 9 april 2010 15:40
Ja det är min stora fråga, om en fisk är sjuk och man ska ta bort den hur gör ni? Vilket sätt är snabbast och bäst att avliva en fisk?
Jag har svårt för att döda ett djur.. :-( Men om man måste så..
#2 - 9 april 2010 15:46
Jag lägger den i en påse och dänger den så hårt jag kan i betonggolvet. inte helt roligt men det känns som att det går ganska snabbt iallafall..
#3 - 9 april 2010 15:55
LLL skrev:
Jag lägger den i en påse och dänger den så hårt jag kan i betonggolvet. inte helt roligt men det känns som att det går ganska snabbt iallafall..

Tack för svaret!
Det låter hemskt, men det är nog ett väldigt bra sätt.
#4 - 9 april 2010 16:44
Jordbruksverket säger så här:

"Om du måste avliva fisk akut så måste du välja en avlivningsmetod som antingen omedelbart dödar djuret, eller snabbt leder till bedövning som varar tills djuret dör och som alltid följs av en metod som leder till döden, eller som leder till död hos fisk som är bedövad eller sövd.Fisken måste bedövas innan strupskärning. Efter avlivningen måste du eller den som utfört avlivningen kontrollera att fisken är död. Kontroll av att fisk är död kan göras genom konstaterande av att de rytmiska gälrörelserna omedelbart och permanent har upphört, eller genom att ögonrörelserna när fisken vickas från sida till sida omedelbart och permanent har upphört."

Du får inte spola ner fisken i toaletten, koka den etc.
#5 - 9 april 2010 18:03
Enstaka blir nog slam-dunk så att säga...
Flera nejlikolja:::
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=71471
#6 - 10 april 2010 20:17
jag avlivar fisk genom att värma på vatten från kranen rejält (det varmaste), fångar uppfisken och spolar vatten på gälarna.

sedan spolar jag ner den i toaletten (jag är då 100% säker på att den är död)
#7 - 10 april 2010 20:51
Jag har inte behövt det än (peppar peppar!) men jag skulle antingen ta påse och dänga eller mest troligt bryta nacken på dem alternativt klubba med en benklubba. Både bryta nacken eller benklubban går på nolltid.
#8 - 10 april 2010 20:57
Auratusen skrev:
jag avlivar fisk genom att värma på vatten från kranen rejält (det varmaste), fångar uppfisken och spolar vatten på gälarna.

Ledsen att behöva säga det men då är du inte rätt navlad, yngel och småräkor kan man taga av daga med nejlikeolja(finns inte på apotek men däremot på de flesta hälsokostaffärer för runt 50 lappen, småfisk klipper eller avskiljer man huvudet på direkt medans medel och stora fiskar klubbas innan huvudet avskiljs.
#9 - 10 april 2010 20:59
Auratusen skrev:

Det låter inte direkt snabbt eller vänligt måste jag säga, fast du kanske har kokande varmt vatten ifrån kranen (dvs runt 100C).

Själv så tar jag och gör som vissa andra, lägger i en påse och snabba och hårda slag emot golvet, beror ju visserligen på storleken men det är ju mest små fisk jag har i mitt akvarium.
#10 - 10 april 2010 21:00
Gaffel skrev:
Ledsen att behöva säga det men då är du inte rätt navlad, yngel och småräkor kan man taga av daga med nejlikeolja(finns inte på apotek men däremot på de flesta hälsokostaffärer för runt 50 lappen, småfisk klipper eller avskiljer man huvudet på direkt medans medel och stora fiskar klubbas innan huvudet avskiljs.

Tummen i nacken och pek-/långfinger under gälarna fungerar på de flesta fiskar.
#11 - 10 april 2010 21:04
Det tror du bara tills den dagen du står där som en flöjt och försöker greppa om en fullvuxen oscar eller chiklasoma..
#12 - 10 april 2010 21:09
Gaffel skrev:
Det tror du bara tills den dagen du står där som en flöjt och försöker greppa om en fullvuxen oscar eller chiklasoma..

"De flesta" var en nyckelfras i mitt svar. ;)
De flesta går att bryta nacken av och den enda fisksorten jag inte tagit död på det sättet när jag fiskat är de seglivade jäkla gäddorna. Så självklart går det inte på alla men på de som det går på är det väldans effektivt.
#13 - 10 april 2010 21:27
Nån skrev att trycket i avloppsledningen är dödande för småfisk?
#14 - 10 april 2010 21:27
Jordbruksverket säger så här:

"Om du måste avliva fisk akut så måste du välja en avlivningsmetod som antingen omedelbart dödar djuret, eller snabbt leder till bedövning som varar tills djuret dör och som alltid följs av en metod som leder till döden, eller som leder till död hos fisk som är bedövad eller sövd.Fisken måste bedövas innan strupskärning. Efter avlivningen måste du eller den som utfört avlivningen kontrollera att fisken är död. Kontroll av att fisk är död kan göras genom konstaterande av att de rytmiska gälrörelserna omedelbart och permanent har upphört, eller genom att ögonrörelserna när fisken vickas från sida till sida omedelbart och permanent har upphört."

Du får inte spola ner fisken i toaletten, koka den etc.

Hur gör fiskebåtarna? Jag trodde man tog upp flera ton fisk och lät den sakta och plågsamt kvävas till döds. Skiljer jordbruksverket på fisk i akvarium och fisk i havet?

Sorry för OT men jag tycker det är intressant, vi sitter här och funderar på hur vi bäst avlivar våra fiskar men sedan åker vi ner till affären och köper ihjälplågad fisk för flera hundra kr per kilo med gott samvete...
#15 - 10 april 2010 21:40
Jag trodde fiskebåtarna spolade all fisk i toan - nooot ;) men det kanske skulle vara nått...
#16 - 11 april 2010 06:53
Avliva inte fisken. Den kommer ju dö av sig själv?
Om den har en smittsam sjukdom kan du ju bara isolera den ?
Det känns hemskt att slå den in i ett betong golv..
#17 - 11 april 2010 08:35
YellowFish skrev:

Men det kanske är för plågsam???:(
#18 - 11 april 2010 08:42
varför får man inte koka ? om vi säger att jag har högsta värmen och ska avliva en guppy som har...vi säger bukvattensot så dör ju den direkt lixom? det tycker jag inte är så farligt! den kokas ju lixom rakt igenom direkt för att den är så liten! jag tål kritik!
#19 - 11 april 2010 08:46
YellowFish skrev:

Bättre att låta den dö snabbt än att plågas över en längre tid.
#20 - 11 april 2010 08:46
mrt skrev:
Hur gör fiskebåtarna? Jag trodde man tog upp flera ton fisk och lät den sakta och plågsamt kvävas till döds. Skiljer jordbruksverket på fisk i akvarium och fisk i havet?

Sorry för OT men jag tycker det är intressant, vi sitter här och funderar på hur vi bäst avlivar våra fiskar men sedan åker vi ner till affären och köper ihjälplågad fisk för flera hundra kr per kilo med gott samvete...

Vilken intressant fundering [:O]
Jag själv tänkte inte ens så lång, men det vill jag veta nu, kväva de till döds? Och som du säger vad säger jordbruksverket? Kan man inte ringa och fråga?:dhehe
#21 - 11 april 2010 18:02
Jordbruksverket säger ingenting om fiskebåtar eftersom det inte är deras ansvar. Jakt och fiske är inte djurhållning och därför ligger det utanför djurskyddslagen. Det finns vissa specialregler men i stora drag så är det ofta bara Brottsbalken 16:13 om djurplågeri som kan tillämpas. Den gäller alla djur, även vilda och sätter en yttersta skamgräns.

För att dömas för djurplågeri skall det dock till mycket allvarliga saker. Det handalr då om riktigt vidriga saker. Det kan ju då i och för sig diskuteras om det inte borde ses som djurplågeri om man låter en trål med fisk självdö men jag tror vi släpper det här. Det som i stället är intressant är att om man släpper fisken levande i en sump så är den plötsligt i fångenskap och alltså skyddad av djurskyddslagen. Det är alltså betydligt känsligare att avliva en fisk som tagit omvägen via en sump.

När det gäller sjuka djur så skall de enligt djurskyddslagen § 9 ges lämplig vård eller avlivas. Att låta ett djur självdö kan alltså medföra risk för att man straffas och det gäller även fisk.

Det finns regler för hur fisk skall slaktas (i livsmedelsproduktion) och också regler för hur odlad fisk (alltså fisk för livsmedel eller utsättning) skall avlivas i akuta fall. Det gäller alltså inte akvariefisk men kan ha ett intresse ändå. De krav som ställs för avlivning kan sammanfattas som att antingen så

- Skall en metod användas som leder till att fisken dör omedelbart

eller

- Så skall fisken bedövas snabbt och därefter avlivas under bestående medvetslöshet.

Vidare så gäller att strupskärnning inte får göras utan föregående bedövning och att kontroll skall ske av att fisken verkligen är död.

Detta gäller alltså inte direkt för akvariefisk och tyvärr så kom inga specifika regler när avlivningsreglerna skrevs om. Det innebär inte att vad som helst är tillåtet, om inte annat finns som sagt djurplågeribrottet som en yttersta gräns. Lämpligt är det ju ändå att snegla på matfiskreglerna, håller man sig inom de kraven så är man garderad att det man gör är ok och det är väl faktiskt inga direkt orimliga krav heller?

Detta om regler, nu över till vilka metoder som kan anses som humana. I det fallet brukar jag använda en EU-rapport, Recommendations for euthanasia of experimental animals. Det är en seriös genomgång på hög nivå av forskningen på området.

Det kan då konstateras att vissa metoder är helt olämpliga, om kokande vatten skriver man t ex:

Hyperthermia
Fish when put into hot water
will press their opercula tightly to the body
and thus have a depot of oxygen which
prolongs their period of consciousness. Boiling
water will cause extreme pain. This
method should therefore not be employed to
kill fish of any kind.

Kokande vatten ger alltså extrem smärta och är helt olämpligt, Inte heller frysen är ett bra alternativ:

Hypothermia
Putting fish into a freezer or
crushed ice prolongs the period of consciousness
in fish and does not reduce the
ability to feel pain; therefore it should not be
used as a method of euthanasia.

Vidare skriver man att is inte bildas samtidigt i fisken och i vattnet omkring och att bland annat detta kan ge extrem smärta. Frysen är alltså också utdömd för fiskavlivning.

Halshuggning är en omdiskuterad metod. När det gäller fisk (ål) finns det dock forskningsresultat som visat att hjärnan varit i funktion i upp till 35 minuter efter en halshuggning. Detta tyder ju klart på att halshuggning är en klart olämplig metod för fisk.

Så vad blir det kvar då? Tja, det finns ju ett antal bedövningsvätskor som antingen kan användas som ren avlivning eller för att försätta djuret i ett medvetslöst tillstånd där man kan gå vidare med en avlivningsmetod som inte vore ok på ett djur vid medvetande som t ex halshuggning eller strupskärning. Preparaten är dock bara tillgängliga för veterinärer så det är inget för hemverksamhet.

För hemavlivning av fisk är det bara några få metoder som kan ses som acceptabla ovh tänkbara. metoderna är:

- Bedövning via slag. Detta skall dock inte utföras via att ha fisken i en påse, det är inte att använda metoden med nog presicion. I stället skall fisken slås med lämpligt hårt föremål i bakhuvudet så den blir medvetslös. Metoden skall följas upp med vidare åtgärder för att säkerställa att fisken är död, lämpligen kan man förstöra hjärnan med vasst föremål eller avbloda den via strupskärning.

- Knäckt nacke. Ryggraden skall knäckas nära huvudet. Metoden fungerar på små och medelstora fiskar men inte på de större. Även här bör man följa upp med ytterligare åtgärder.

Det var ungefär det hela, det är de metoder som anses humana och som är realistiska att använda i hemmiljö. Så om man nu inte kan förmå sig till att banka till fisken i bakhuvudet och stoppa en spik i hjärnan?

Tyvärr så finns det en tendens att välja metoder för avlivning som utgår snarare från metodens äckelfaktor för operatören än från vad som är rimligt för djuret som skall avlivas. Jag tycker faktiskt inte att det är rimligt att man skall använda dokumenterat plågsamma avlivningsmetoder bara för att man inte har mage nog att använda en effektivare. Har man inte mage att använda en anständig metod så får man ta och be nån om hjälp eller be om veterinärhjälp. Djur skall inte behöva plågas för att vi inte kan förmå oss att ta bort dem på ett djurskyddsmässigt acceptablet sätt.

Och om man nu spolar ner fisk i toaletten eller avlivar den i kokande vatten, skulle man då kunna bli dömd för brott? Tja... interessant fråga, det är i vart fall inte uteslutet.
Bilagor:
#22 - 11 april 2010 18:12
Oj vilket bra svar Bygert. Jag har ingen aning om all fakta stämmer men det låter logiskt. Detta borde konverteras till en artikel på Zoopet, "hur man bäst avlivar fisk och vad för regler som gäller".
#23 - 11 april 2010 20:13
tänker på hur kräftor tillagas....
#24 - 11 april 2010 20:28
Alkohol? Om jag fick välja mellan att någon slår ihjäl mig, bryter nacken på mig, stoppar mig i frysen, kokar mig eller dränker mig i alkohol har jag ett lätt val? :)

Ironiskt formulerat men en seriös fråga, om man spär ut vatten med stark sprit (typ acol-sprit), försöker få till en kanske 10-20 % blandning eller så. Borde inte det bli en ganska bekväm bedövning? Alkoholen borde väl gå på gälarna som skickar ut det i blodet och upp i hjärnan vilket borde ge en ganska snabb alkohol-förgiftning? Sen kanske dom bara blir bedövade men då får man väl hälla kokande vatten över dom för att avsluta det?
#25 - 12 april 2010 09:00
Kräftkokning tål att diskutera det med, det förs en diskussion om att det borde förbjudas såsom varande allt för plågsamt. Det som gör den diskussionen svår är dels att det inte är så alldeles klart om t ex kräftdjur har ett nervsystem som är avancerat nog för att man skall kunna tala om att de lider, dels att de inte som vi har en klart centraliserad hjärna där man kan attackera en punkt och utgå från att man slagit ut alla möjligheter till obehagliga upplevelser.

Problemet med kräftkokningen är nog snarast att det inte har kommit fram något klart bättre alternativ. När det gör det så tror nog jag att vi kan glömma det där med att koka dem levande.

Jag har sett en fisk avlivas i alkohol och det var inget uppbyggligt, det är inget jag längtar efter att få se igen. Sprit via gälarna är kraftigt irriterande och det är en klart olämplig metod.
#26 - 12 april 2010 09:03
mrt skrev:

Det stod att det gällde akvariefisk iaf.
Annat vet jag inget om. Man kanske inte borde äta fisk? ;)
#27 - 12 april 2010 09:06
Bygert skrev:
Kräftkokning tål att diskutera det med, det förs en diskussion om att det borde förbjudas såsom varande allt för plågsamt. Det som gör den diskussionen svår är dels att det inte är så alldeles klart om t ex kräftdjur har ett nervsystem som är avancerat nog för att man skall kunna tala om att de lider, dels att de inte som vi har en klart centraliserad hjärna där man kan attackera en punkt och utgå från att man slagit ut alla möjligheter till obehagliga upplevelser.

Problemet med kräftkokningen är nog snarast att det inte har kommit fram något klart bättre alternativ. När det gör det så tror nog jag att vi kan glömma det där med att koka dem levande.

Jag har sett en fisk avlivas i alkohol och det var inget uppbyggligt, det är inget jag längtar efter att få se igen. Sprit via gälarna är kraftigt irriterande och det är en klart olämplig metod.

Är heller inget fan av kräftkokning, därför jag slutade äta kräftor.

Tror det enklaste och minst plågsamma sättet att avliva en fisk på är att slå den mot något hårt. Det brukar jag göra i alla fall.
#28 - 12 april 2010 13:10
Bygert skrev:

Vill inte att något djur ska behövas lida :(
Jag är så känslig och jag kan inte döda ett djur, får be då min sambo att ta den delen[:o]

T.ex älskar jag att fiska, men dödar de kan jag inte, även om jag vill ha de till lunch ;) (taskigt det låter)

Men det med sprit låter verkligen inte bra:( hoppas ingen använda den där metoden..
#29 - 12 april 2010 13:28
Det mest humana är nog skärbrädan och en vass kniv
#30 - 12 april 2010 13:37
hålla på att slänga den i backen och klippa av huvudet och hålla på tycker jag blir för kladdigt, stökigt och omständigt. det är väl inte bra att hålla på och kladda på fisken. och lider den inte av att vara utanför akvariet? den kvävs ju lite innan den avlivas?
#31 - 12 april 2010 13:54
Hahahahahaha

trodde inte att man kunde ha problem att ha ihjäl en fisk. Eller att det var så många sätt... Skär huvudet av dem, bryt nacken av dem eller klubba dem, eller bara sätt en kniv mellan ögonen. eller bara lägga dem utanför akvariet som ovanstående säger

Det har funkat från allt till små löjor till gamelgäddor, ålar osv. Hur svårt är det att ha ihjäl en fisk humant egentligen..
#32 - 12 april 2010 15:46
Hur svårt det är att ha ihjäl en fisk? Uppenbarligen väldigt svårt eftersom metoder som bör fördömas som rent djurplågeri rekommenderas här.

När det gäller att låta en fisk dö utan vatten så är det självklart helt oacceptabelt, det tar alldeles för lång tid.

Och när det gäller att skära av huvudet, Vi tar det igen. Den här undersökningen då:

Verheijen FJ, Flight WFG (1995) Commercial slaughter
of eel: experimental tests show methods are
unacceptable. Ecology of Freshwater Fish
(submitted)

Man fann alltså att avhuggna huvuden hade hjärnan igång i upp till 35 minuter.

35 minuter.

Försök inte påstå att den metoden är i närheten av att vara acceptabel när man sett såna forskningsresultat.
#33 - 12 april 2010 16:34
Själv stoppar jag fisken i ett par påsar och ger den ett välriktat slag över naken, med tex en sten
#34 - 12 april 2010 18:27
Johan0201 skrev:
Själv stoppar jag fisken i ett par påsar och ger den ett välriktat slag över naken, med tex en sten

Ingen syn jag vill se iaf...

Undrar lite ändå på en sak. Vad är skillnaden på att bedöva med slag och strupskära. Eller bedöva med slag och skära av huvudet?
#35 - 12 april 2010 19:59
eriahl skrev:
Undrar lite ändå på en sak. Vad är skillnaden på att bedöva med slag och strupskära. Eller bedöva med slag och skära av huvudet?

Är bedövningen gjord på ett sakkunnigt sätt så är det ok med vilket som sen.
#36 - 12 april 2010 22:18
Det var så jag tänkte. Känns som det blir mindre blodigt att kapa huvudet än strupskära
#37 - 12 april 2010 22:53
Brukar lägga (större fiskar) i en påse och slå med en hammare i huvudet....
Precis som när man fiskar...
Mindre fiskar som jag behöver avliva bryter jag nacken av med tummen och pekfingret
#38 - 13 april 2010 17:29
sandish skrev:
Brukar lägga (större fiskar) i en påse och slå med en hammare i huvudet....

Precis som när man fiskar...

Mindre fiskar som jag behöver avliva bryter jag nacken av med tummen och pekfingret

fast när man fiskar lägger man dem inte i en påse när man slår ihjäl dem:p
#39 - 14 april 2010 11:04
Auratusen skrev:
fast när man fiskar lägger man dem inte i en påse när man slår ihjäl dem:p

haha nej nej :) men i båten då :p
#40 - 14 april 2010 13:55
sandish skrev:
haha nej nej :) men i båten då :p

eller på land, i flytringen, håven eller vad man använder för nått:p
#41 - 14 april 2010 15:33
Huggkubbe + slägga mot huvudet = effektiv död utan att de känner nå.
#42 - 14 april 2010 15:47
hur avlivar man en 60cm gibbiceps??
#43 - 14 april 2010 16:04
karrokaja skrev:

hugga av huvudet med yxa?
#44 - 14 april 2010 16:13
karrokaja skrev:

Atombomb kanske? vet inte vad som kan döda en gibbiceps, Lulz.
#45 - 14 april 2010 18:44
eriahl skrev:
Ingen syn jag vill se iaf...

Det är väll bättre att göra det mindre snyggt och effektivt än att göra det snyggt?
#46 - 14 april 2010 19:13

Fy, vad läskigt! Jag skulle ringa en veterinär:d
#47 - 14 april 2010 19:28
Lineli skrev:

Fy, vad läskigt! Jag skulle ringa en veterinär:d

Det kan omöjligt vara värre än en 111cm gädda? Kan det?
#48 - 14 april 2010 19:47
Johan 0201: Såg synen av en naken kille som står böjd över en fisk och slår ihjäl den. Min fantastiska kopplingsförmåga av låg men ändå kvalitét. Nacken var utan c och blir då ett annat ord....
#49 - 14 april 2010 21:43
karrokaja skrev:

Ett järnrör i bakhuvudet och sen strupskärning alternativt förstöra hjärnan med en spik. Kanske inte så estetiskt tilltalande men snabbt och utan lidande för fisken.

Metoden lär fungera för det som normalt finns i våra akvarier. Skulle sen nån sitta på en tremeters haj eller nåt i den stilen så kanske man får hitta på nåt annat, bultpistol kanske.
#50 - 14 april 2010 21:53
hult87 skrev:
hugga av huvudet med yxa?

I vetskap om att hjärnan kan vara igång i 35 minuter? Det finns fler undersökningar, hos reptiler har man sett reaktioner typ blinkningar på olika stimuli i upp till 20 minuter efter halshuggning. Hjärnan hos växelvarma djur fungerar helt enkelt såpass länge utan blodtillförsel att det att bara kapa av huvudet måste fördömas som en alldeles för plågsam metod. För de djur som det finns specifika regler för är också halshuggning i princip förbjudet.

Det man kanske kan fundera över är varför halshuggning skall vara en helt olämplig metod medan det skall vara ok att knäcka nacken, det handlar ju delvis om samma sak. Det man klart kan konstatera är att när det gäller halshuggning så vet vi att det är helt olämpligt. Motsvarande undersökningar på knäckt nacke har jag inte sett till men man kan ju tänka sig att skadorna blir av en annan typ när ryggmärgen slits av än när den skärs av. Troligen blir effekten därmed annorlunda. I vilket fall som helst så kan inte det att man kan sätta vissa frågetecken för en metod vara nån ursäkt för att använda en annan som är dokumenterat plågsam.
#51 - 14 april 2010 23:17
karrokaja skrev:

Man tar på sig brynjehandskar och klubbar huvudet med baksidan av yxan innan man växlar och hugger huvudet av monstret, mina är bara drygt 30 och jag hoppas att jag aldrig hamnar i den sitsen..
#52 - 15 april 2010 08:50
Bygert skrev:
Ett järnrör i bakhuvudet och sen strupskärning alternativt förstöra hjärnan med en spik. Kanske inte så estetiskt tilltalande men snabbt och utan lidande för fisken.

Metoden lär fungera för det som normalt finns i våra akvarier. Skulle sen nån sitta på en tremeters haj eller nåt i den stilen så kanske man får hitta på nåt annat, bultpistol kanske.

men om man missar hjärnan blir det inte roligt
#53 - 15 april 2010 09:51
Bygert skrev:
Hur svårt det är att ha ihjäl en fisk? Uppenbarligen väldigt svårt eftersom metoder som bör fördömas som rent djurplågeri rekommenderas här.

När det gäller att låta en fisk dö utan vatten så är det självklart helt oacceptabelt, det tar alldeles för lång tid.

Och när det gäller att skära av huvudet, Vi tar det igen. Den här undersökningen då:

Verheijen FJ, Flight WFG (1995) Commercial slaughter

of eel: experimental tests show methods are

unacceptable. Ecology of Freshwater Fish

(submitted)

Man fann alltså att avhuggna huvuden hade hjärnan igång i upp till 35 minuter.

35 minuter.

Försök inte påstå att den metoden är i närheten av att vara acceptabel när man sett såna forskningsresultat.

Det här var ju inte så kul att läsa...har nämligen alltid använt mig av metoden att snabbt klippa av huvudet på mindre fiskar, o på större fiskar har jag tagit till "halshuggnings-metoden" med kniv.

Vilken metod ska man ta till nu då?? Utan att få dåligt samvete :confused:

Ia
#54 - 15 april 2010 11:21
Auratusen skrev:
men om man missar hjärnan blir det inte roligt

Det är ju sant och hjärnan hos en fisk är rätt liten och det är inte självklart att man hamnar rätt om man gissar. Använder man spik eller bultpistol så är det ju därför klart att rekommendera att stämma av fiskanatomi först.
#55 - 15 april 2010 11:30
Det här var ju inte så kul att läsa...har nämligen alltid använt mig av metoden att snabbt klippa av huvudet på mindre fiskar, o på större fiskar har jag tagit till "halshuggnings-metoden" med kniv.

Vilken metod ska man ta till nu då?? Utan att få dåligt samvete :confused:

Ia

Det händer ju att det man trott vara bra visar sig vara barbariskt... och tyvärr kommer det säkert att dyka upp mer sånt. Även jag har en del på mitt samvete som jag utifrån det jag vet nu hellre skulle ha ogjort. Kul är det ju inte med sånt men det är nog inte så mycket mer att göra åt saken än att framåt hantera såna här saker på bästa sätt utifrån det vi vet nu. Att man gjort fel därför att varken man själv eller nån annan visste bättre hör knappast till de värre synderna.

Och som sagt tidigare, det som nu känns rimligt att rekommendera är att bryta nacken på fisken, att slå den i bakhuvudet med lämpligt hårt föremål och därefter säkerställa döden med t ex strupskärning eller, om man inte känner att man går i land med de två metoderna, så får man vända sig till veterinär som har tillgång till lämpliga kemikalier för avlivning.
#56 - 15 april 2010 16:47
eriahl skrev:
Johan 0201: Såg synen av en naken kille som står böjd över en fisk och slår ihjäl den. Min fantastiska kopplingsförmåga av låg men ändå kvalitét. Nacken var utan c och blir då ett annat ord....

Aahhh! Och jag som brukar vara så noga med stavningen;)
#57 - 15 april 2010 17:32
det är ju rätt plågsamt för fisken om man bara tar upp den ur akvariet och väntar och ser på medans den dör, eller hur? kvävs den då... eller är det ungefär som när vi människor drunknar kanske....:(
#58 - 15 april 2010 19:20
Bryta nacken är väl det bästa oavsett storlek? (Dock lite svårare ju större de är)
Snabbt och effektivt...

en kompis till mig hade en 30-35cm stor påfågel som hon inte vågade döda med händer/kniv/yxa ja you name it...
Slutade med att hon lyckades fiska upp påfågeln med en handduk på något vänster för att sedan låta stackarn ligga där... :( DET är tasigt... att kväva fisken :(

Klarar man inte av att ta död på så stora fiskar (På rätt sätt) ska man heller inte ha såna... tycker jag :D
#60 - 4 juli 2010 15:48
om man ska välja mellan att låta fisken ha sjukdomen och dö i akvariet eller att ta upp den och låta den ligga, vilket är minst hemskast?
#61 - 4 juli 2010 16:25
water drop skrev:
om man ska välja mellan att låta fisken ha sjukdomen och dö i akvariet eller att ta upp den och låta den ligga, vilket är minst hemskast?

Om man skall köra mot rött ljus skall man köra över barnvagnen eller mamman då?

Dum jämförelse men varför välja mellan två dåliga saker när man kan välja något bättre...
#62 - 23 juli 2010 21:06
Läste att man tar en skål med vatten coch lägger fisken i den och in i frysen. Fisken går då ner idvala av kyla och sen somnar den in.
#63 - 23 juli 2010 21:34
slemma skrev:
Läste att man tar en skål med vatten coch lägger fisken i den och in i frysen. Fisken går då ner idvala av kyla och sen somnar den in.

Det kanske funkar på fiskar som går i dvala vanligtvis... men tropiska fiskar går inte i dvala...så dom huttrar tills dom dör, detta är nog ett ganska plågsamt sätt.
Och även för fiskar som går i dvala...denna temperaturkylning sker inte på några timmar utan på några månader, så dom har LÅNG tid på sej att äta sej feta och att stänga ner vissa system, för att slutligen stänga ner i princip helt. men som sagt, några månader, inte timmar.

Sen förstår jag inte riktigt varför folk whinar så mkt om att döda fisk. Döda den bara, krossa den hugg/klipp av huvudet
#64 - 23 juli 2010 21:41
Intämmer karro! Ta fisken, klubba den och ha av huvudet. Jag klipper efter slaget även i hjärntrakten.

Snabbt och förhållandevis smärtfritt (helt smärtfritt lär det knappast vara, men lidandet blir extremt kortvarigt).

Annons