Ja det är min stora fråga, om en fisk är sjuk och man ska ta bort den hur gör ni? Vilket sätt är snabbast och bäst att avliva en fisk?
Jag har svårt för att döda ett djur.. :-( Men om man måste så..
Ledsen att behöva säga det men då är du inte rätt navlad, yngel och småräkor kan man taga av daga med nejlikeolja(finns inte på apotek men däremot på de flesta hälsokostaffärer för runt 50 lappen, småfisk klipper eller avskiljer man huvudet på direkt medans medel och stora fiskar klubbas innan huvudet avskiljs.Auratusen skrev:jag avlivar fisk genom att värma på vatten från kranen rejält (det varmaste), fångar uppfisken och spolar vatten på gälarna.
sedan spolar jag ner den i toaletten (jag är då 100% säker på att den är död)
Auratusen skrev:jag avlivar fisk genom att värma på vatten från kranen rejält (det varmaste), fångar uppfisken och spolar vatten på gälarna.
sedan spolar jag ner den i toaletten (jag är då 100% säker på att den är död)
Gaffel skrev:Ledsen att behöva säga det men då är du inte rätt navlad, yngel och småräkor kan man taga av daga med nejlikeolja(finns inte på apotek men däremot på de flesta hälsokostaffärer för runt 50 lappen, småfisk klipper eller avskiljer man huvudet på direkt medans medel och stora fiskar klubbas innan huvudet avskiljs.
Gaffel skrev:Det tror du bara tills den dagen du står där som en flöjt och försöker greppa om en fullvuxen oscar eller chiklasoma..
Estetfjortiz skrev:Jordbruksverket säger så här:
"Om du måste avliva fisk akut så måste du välja en avlivningsmetod som antingen omedelbart dödar djuret, eller snabbt leder till bedövning som varar tills djuret dör och som alltid följs av en metod som leder till döden, eller som leder till död hos fisk som är bedövad eller sövd.Fisken måste bedövas innan strupskärning. Efter avlivningen måste du eller den som utfört avlivningen kontrollera att fisken är död. Kontroll av att fisk är död kan göras genom konstaterande av att de rytmiska gälrörelserna omedelbart och permanent har upphört, eller genom att ögonrörelserna när fisken vickas från sida till sida omedelbart och permanent har upphört."
Du får inte spola ner fisken i toaletten, koka den etc.
YellowFish skrev:Avliva inte fisken. Den kommer ju dö av sig själv?
Om den har en smittsam sjukdom kan du ju bara isolera den ?
Det känns hemskt att slå den in i ett betong golv..
YellowFish skrev:Avliva inte fisken. Den kommer ju dö av sig själv?
Om den har en smittsam sjukdom kan du ju bara isolera den ?
Det känns hemskt att slå den in i ett betong golv..
mrt skrev:Hur gör fiskebåtarna? Jag trodde man tog upp flera ton fisk och lät den sakta och plågsamt kvävas till döds. Skiljer jordbruksverket på fisk i akvarium och fisk i havet?
Sorry för OT men jag tycker det är intressant, vi sitter här och funderar på hur vi bäst avlivar våra fiskar men sedan åker vi ner till affären och köper ihjälplågad fisk för flera hundra kr per kilo med gott samvete...
mrt skrev:Hur gör fiskebåtarna? Jag trodde man tog upp flera ton fisk och lät den sakta och plågsamt kvävas till döds. Skiljer jordbruksverket på fisk i akvarium och fisk i havet?
Sorry för OT men jag tycker det är intressant, vi sitter här och funderar på hur vi bäst avlivar våra fiskar men sedan åker vi ner till affären och köper ihjälplågad fisk för flera hundra kr per kilo med gott samvete...
Bygert skrev:Kräftkokning tål att diskutera det med, det förs en diskussion om att det borde förbjudas såsom varande allt för plågsamt. Det som gör den diskussionen svår är dels att det inte är så alldeles klart om t ex kräftdjur har ett nervsystem som är avancerat nog för att man skall kunna tala om att de lider, dels att de inte som vi har en klart centraliserad hjärna där man kan attackera en punkt och utgå från att man slagit ut alla möjligheter till obehagliga upplevelser.
Problemet med kräftkokningen är nog snarast att det inte har kommit fram något klart bättre alternativ. När det gör det så tror nog jag att vi kan glömma det där med att koka dem levande.
Jag har sett en fisk avlivas i alkohol och det var inget uppbyggligt, det är inget jag längtar efter att få se igen. Sprit via gälarna är kraftigt irriterande och det är en klart olämplig metod.
Bygert skrev:Kräftkokning tål att diskutera det med, det förs en diskussion om att det borde förbjudas såsom varande allt för plågsamt. Det som gör den diskussionen svår är dels att det inte är så alldeles klart om t ex kräftdjur har ett nervsystem som är avancerat nog för att man skall kunna tala om att de lider, dels att de inte som vi har en klart centraliserad hjärna där man kan attackera en punkt och utgå från att man slagit ut alla möjligheter till obehagliga upplevelser.
Problemet med kräftkokningen är nog snarast att det inte har kommit fram något klart bättre alternativ. När det gör det så tror nog jag att vi kan glömma det där med att koka dem levande.
Jag har sett en fisk avlivas i alkohol och det var inget uppbyggligt, det är inget jag längtar efter att få se igen. Sprit via gälarna är kraftigt irriterande och det är en klart olämplig metod.
Johan0201 skrev:Själv stoppar jag fisken i ett par påsar och ger den ett välriktat slag över naken, med tex en sten
sandish skrev:Brukar lägga (större fiskar) i en påse och slå med en hammare i huvudet....
Precis som när man fiskar...
Mindre fiskar som jag behöver avliva bryter jag nacken av med tummen och pekfingret
karrokaja skrev:hur avlivar man en 60cm gibbiceps??
Lineli skrev:hur avlivar man en 60cm gibbiceps??
Fy, vad läskigt! Jag skulle ringa en veterinär:d
karrokaja skrev:hur avlivar man en 60cm gibbiceps??
hult87 skrev:hugga av huvudet med yxa?
Bygert skrev:Ett järnrör i bakhuvudet och sen strupskärning alternativt förstöra hjärnan med en spik. Kanske inte så estetiskt tilltalande men snabbt och utan lidande för fisken.
Metoden lär fungera för det som normalt finns i våra akvarier. Skulle sen nån sitta på en tremeters haj eller nåt i den stilen så kanske man får hitta på nåt annat, bultpistol kanske.
Bygert skrev:Hur svårt det är att ha ihjäl en fisk? Uppenbarligen väldigt svårt eftersom metoder som bör fördömas som rent djurplågeri rekommenderas här.
När det gäller att låta en fisk dö utan vatten så är det självklart helt oacceptabelt, det tar alldeles för lång tid.
Och när det gäller att skära av huvudet, Vi tar det igen. Den här undersökningen då:
Verheijen FJ, Flight WFG (1995) Commercial slaughter
of eel: experimental tests show methods are
unacceptable. Ecology of Freshwater Fish
(submitted)
Man fann alltså att avhuggna huvuden hade hjärnan igång i upp till 35 minuter.
35 minuter.
Försök inte påstå att den metoden är i närheten av att vara acceptabel när man sett såna forskningsresultat.
Auratusen skrev:men om man missar hjärnan blir det inte roligt
Ia Lindgren skrev:Det här var ju inte så kul att läsa...har nämligen alltid använt mig av metoden att snabbt klippa av huvudet på mindre fiskar, o på större fiskar har jag tagit till "halshuggnings-metoden" med kniv.
Vilken metod ska man ta till nu då?? Utan att få dåligt samvete :confused:
Ia
water drop skrev:om man ska välja mellan att låta fisken ha sjukdomen och dö i akvariet eller att ta upp den och låta den ligga, vilket är minst hemskast?
slemma skrev:Läste att man tar en skål med vatten coch lägger fisken i den och in i frysen. Fisken går då ner idvala av kyla och sen somnar den in.