Hur bär man sig åt för att vidarekoppla sina mail

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 27 oktober 2008 11:56
En god vän skall åka bort på semester i 14 dgr och har ingen möjlighet att kolla mailen under denna tid. Under denna tid skulle han vilja att hans mail går till mig istället. Han använder Outlook Express

Är det någon som vet var man hittar den funktionen i Outlook Express
#2 - 27 oktober 2008 12:22
En god vän skall åka bort på semester i 14 dgr och har ingen möjlighet att kolla mailen under denna tid. Under denna tid skulle han vilja att hans mail går till mig istället. Han använder Outlook Express

Är det någon som vet var man hittar den funktionen i Outlook Express

För att Outlook Express ska kunna lösa en sådan uppgift måste datorn stå på hela tiden. Outlook Express ligger ju på din väns dator. Om det är OK så kan nog OE lösa detta. Tror jag...

Dock, denna typ av funktioner brukar man ställa in på själva mailservern. Om din vän har tillgång till ett webbgränssnitt för sin mail brukar man kunna ställa in att mail ska skickas vidare där.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 27 oktober 2008 13:01
För att Outlook Express ska kunna lösa en sådan uppgift måste datorn stå på hela tiden. Outlook Express ligger ju på din väns dator. Om det är OK så kan nog OE lösa detta. Tror jag...

Jo han är medvetan att hans dator måste vara på hela tiden - finns det något annat sätt att lösa det på?
Jag var själv inne på att att jag skulle gå in i hans brevlåda (eller vad det nu kallas) och inne i den ev. svara på mail och framförallt deleta spam så att inte brevlådan fylls.
Dock så blir det oerhört krångligt eftersom han använder något son heter TDC Easymail och i den kan man bara deleta mail ett och ett och eftersom han får ca. 250 spam per dygn så vore det ett rätt tröstlöst arbete.

Dock, denna typ av funktioner brukar man ställa in på själva mailservern. Om din vän har tillgång till ett webbgränssnitt för sin mail brukar man kunna ställa in att mail ska skickas vidare där.

Sorry det behövs nog en tämligen exakt förklaring på hur man skall göra för att vi skall begripa det eftersom vi bägge är dataidioter[:o]
Guest
#4 - 27 oktober 2008 14:48
Sorry det behövs nog en tämligen exakt förklaring på hur man skall göra för att vi skall begripa det eftersom vi bägge är dataidioter[:o]

Oops! Funderat på att byta inriktning? :D

Alternativt är ju att slänga i väg ett mail till TDC och fråga dom.
De flesta mailservrar erbjuder vidarebefodran eller autosvar av mail för t.e.x semestertider.
#5 - 27 oktober 2008 15:10
Skapa regel

i OE
verktyg--> regler för meddelande ----> E-Post

Markera i ruta 1 : för alla meddelande
Markera i ruta 2 :Vidarebefodra till personer
Markera i ruta 3: klicka på den blåa texten och skriv in viken epost adress det skall vidare befodras till.
Markera i ruta 4 : Skriv vad du vil regeln skall heta

Hoppas detta funkar för dig
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 27 oktober 2008 17:07
i OE

verktyg--> regler för meddelande ----> E-Post

Markera i ruta 1 : för alla meddelande

Markera i ruta 2 :Vidarebefodra till personer

Markera i ruta 3: klicka på den blåa texten och skriv in viken epost adress det skall vidare befodras till.

Markera i ruta 4 : Skriv vad du vil regeln skall heta

Hoppas detta funkar för dig

Det verkar funka - tack för tipset

Annons