Hur beter sig guppies?

#1 - 24 juni 2008 19:07
Hur beter sig guppies precis innan dom ska yngla? Och kan man låta dom yngla i akvariet och låta ynglen va däri eller måste man skaffa en yngelpåse?
#2 - 24 juni 2008 19:14
har du bra med växter kan du låta dom yngla i karet .dom som inte klarar sig ska inte klara sig
#3 - 24 juni 2008 19:17
Jag har precis skaffat akvarium och har bara två växter:S
#4 - 24 juni 2008 19:20
kan använda en yngelburk eller helt enkelt flytta över honan till ett litet yngelkar och sen när hon har ynlat klart återta honan te ursprungsakvariet.. men om det finns mycket flytväxter och ganska tätplantat med andra växter typ vattenpest så kan dom klara sig ocg växa till sig även i ett vanligt akvarium..

honorna får en mörk fläck på buken när de är "redo" och man ser helt enkelt när magen växer på den :)
#5 - 24 juni 2008 19:23
Ibanez skrev:
kan använda en yngelburk eller helt enkelt flytta över honan till ett litet yngelkar och sen när hon har ynlat klart återta honan te ursprungsakvariet.. men om det finns mycket flytväxter och ganska tätplantat med andra växter typ vattenpest så kan dom klara sig ocg växa till sig även i ett vanligt akvarium..

honorna får en mörk fläck på buken när de är "redo" och man ser helt enkelt när magen växer på den :)

Jag har tyvärr inget annat kar att sätta honan i, hur ska jag göra då? Och problemet är att det är inte en hona, utan tre!:p Och alla tre är jättetjocka och har svarta fläckar på magen!
#6 - 24 juni 2008 19:25
Guppie skrev:
Jag har tyvärr inget annat kar att sätta honan i, hur ska jag göra då? Och problemet är att det är inte en hona, utan tre!:p Och alla tre är jättetjocka och har svarta fläckar på magen!

då är nog chanserna stora att yngel kommer överleva.. hur stort är karet? följ bara rådet med mycket väcter och flytväxter så brukar detv lösa sig :)
#7 - 24 juni 2008 19:28
Ibanez skrev:
då är nog chanserna stora att yngel kommer överleva.. hur stort är karet? följ bara rådet med mycket väcter och flytväxter så brukar detv lösa sig :)

Det är ett 60 liters. Så min kampfisk kommer inte äta upp ALLIhop? Så jag ska köpa lite mer växter?
#8 - 24 juni 2008 19:46
Guppie skrev:
Det är ett 60 liters. Så min kampfisk kommer inte äta upp ALLIhop? Så jag ska köpa lite mer växter?

ok.. kampfisken kan ble ett problem.. men det går ju alltid att testa ;)
annars är en liten yngelbag att föredra..
finn i alla zoobutiker..
#9 - 24 juni 2008 22:51
mm men både ynglerna och mamman kan bli jättestressade utav att vara i en yngebur
#10 - 25 juni 2008 05:24
Naugthy skrev:
mm men både ynglerna och mamman kan bli jättestressade utav att vara i en yngebur

Men det är nog ändå det bästa man kan göra ändå.
#11 - 25 juni 2008 14:59
Jag är ju ingen seriös avlare, så det gör ju inte så mkt om det bara blir några få yngel kvar, men känns så elakt att dom ska behöva gå den vägen tillmötes..
#12 - 25 juni 2008 17:49
Eller så låter dom dom föda bara för att dom andra fiskarna ska få lite extra god mat?

(Inget seriöst svar, jag är ingen djurplågare eller vad det nu räknas som om man föder fram ungar för att andra ska äta dom. Det skulle ju vara som för en människa att föda barn till en kannibal)
#13 - 25 juni 2008 18:45
såg nu att ja hade fått 3 små yngel när ja kom hem från jobbet :) testar med att ha dom tesammans me de andra 5 guppysarna och se så det inte blir mat.. har rätt mkt växter men karet e på 25 L :D experiment!!!
#14 - 27 juni 2008 18:55
JojjeN skrev:
Eller så låter dom dom föda bara för att dom andra fiskarna ska få lite extra god mat?

(Inget seriöst svar, jag är ingen djurplågare eller vad det nu räknas som om man föder fram ungar för att andra ska äta dom. Det skulle ju vara som för en människa att föda barn till en kannibal)

Jag tror inte att du är en djurplågare, då är det ganska många som är det med tanke på att man föder upp möss och ger till ormar så jag är inte emot det alls. Det vore ju lite roligt dock om några överlevde så man fick lite mer fart i akvariet!:p
#15 - 27 juni 2008 19:09
Möss är naturlig föda för ormar men ändå. Känns förjävligt att offra 10 möss liv för en äcklig slingrig orm.
#16 - 27 juni 2008 19:14
JojjeN skrev:
Möss är naturlig föda för ormar men ändå. Känns förjävligt att offra 10 möss liv för en äcklig slingrig orm.

Jo det är det kanske, men där så får naturen ta hand om det, den starkaste överlever, men vi matar dom ju verkligen med dom:S
#17 - 27 juni 2008 19:16
Ja.

Aja, tycker vi går över till den andra frågan, för den vill jag också ha svar på nu:

Hur beter sig guppys precis innan de ska föda, så man vet när man ska lägga dom i födkasse/yngelkasse?
Bilagor:

Annons