Hur binder ni fast mossa?

#1 - 1 januari 2012 14:15
Hej!

Har försökt binda fast mossa på en rot, men jag får inte till det lika snyggt som många utav er andra. Hur gör ni när ni binder fast mossan för att få den så där "luftig" och lång och välmående? Tar ni tråd för tråd på rad eller?
#2 - 1 januari 2012 14:21
Fäster den med en gummisnodd. Det är inte vackert genast men efter någon vecka är den luftig, lång och välmående.
#3 - 1 januari 2012 14:24
JLi skrev:
Fäster den med en gummisnodd. Det är inte vackert genast men efter någon vecka är den luftig, lång och välmående.
Fäster du små "tussar", trådar eller hela "tussen"?
#4 - 1 januari 2012 14:25
Fäster en eller flera små tussar. Den växer snabbt till sig.
#5 - 1 januari 2012 14:26
Okej, tack för hjälpen Johan! :)
#6 - 1 januari 2012 14:28
Hej!

Har försökt binda fast mossa på en rot, men jag får inte till det lika snyggt som många utav er andra. Hur gör ni när ni binder fast mossan för att få den så där "luftig" och lång och välmående? Tar ni tråd för tråd på rad eller?

Fäster den med fisklina, som inte märks när mossan har vuxit till sig:).

//Inger
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 1 januari 2012 14:28
gullefjun skrev:
Fäster den med fisklina, som inte märks när mossan har vuxit till sig:).

//Inger

Samma här
#8 - 1 januari 2012 14:30
Jag fäste med fiskelina också, men fäste hela "tussen", vilket nog inte var så smart. En del blev brunt och tråkigt, och en del lossnade och såg tråkigt ut på botten. Får nog jobba lite mer på bindandet, eller vad tror ni?
#9 - 1 januari 2012 14:34
Fiskelina funkar också bra. Det är bara litet mer jobb och petande på det sättet.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 1 januari 2012 14:35
Jag fäste med fiskelina också, men fäste hela "tussen", vilket nog inte var så smart. En del blev brunt och tråkigt, och en del lossnade och såg tråkigt ut på botten. Får nog jobba lite mer på bindandet, eller vad tror ni?

Jag sprider ut mossan längs med den sidan på roten som kommer att vara uppåt och sen snurrar jag fiskelinan tätt flera gånger fram och tillbaka runt roten.
#11 - 1 januari 2012 14:36

Dra liksom ut mossan - det ser lite tunnt ut från början, om du förstår hur jag menar - men den växer till sig eftersom:).

//Inger
#12 - 1 januari 2012 14:37
Kjell hann före med en minut;).

//Inger
#13 - 1 januari 2012 14:43
Okej, tack för tipsen! :)
#14 - 1 januari 2012 14:47
min erfarenhet av att använda fiskelina är att om man binder för hårt så kan man skära av mossan där man binder.
den behöver också mycket ljus i början för att inte bli brun.
#15 - 1 januari 2012 15:31
Hej!

Bind inte för tjocka tussar och använd tex svart sytråd (bomull) och linda rikligt hela vägen! Sytråden kommer med tiden lösas upp men då sitter mossan redan! Fiskelina tycker jag inte om att använda eftersom den lättare skadar växten och så kan fiskar trassla in sig i den om den börjar släppa och så är den mer svårarbetat tycker jag, did i make my point clear:D
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 1 januari 2012 15:46
Nja, det viktiga är att den fäster. Om det då dör lite spelar absolut ingen roll eftersom poängen är att se till att den är bunden tillräckligt hårt så att den inte flyter iväg utan hålls fast. "Mossroten" är ju inte snygg i början men efter några dagar så har mossan växt och täcker tråden så att den ändå inte syns.
#17 - 1 januari 2012 20:11
Har du testat att binda med bomullstråd någon gång kjell?
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 1 januari 2012 21:26
åheim skrev:
Har du testat att binda med bomullstråd någon gång kjell?

Nej, men det funkar säkert precis lika bra.
#19 - 2 januari 2012 19:25
Jag har beställt det här, får se hur det fungerar att fästa mossan med
http://www.skapamer.se/textilband-och-snoren/tyg-vav-och-nat/dekornat/dekornat-tyll-100-mm-gron
#20 - 3 januari 2012 10:08
slowfox64 skrev:
Jag har beställt det här, får se hur det fungerar att fästa mossan med

http://www.skapamer.se/textilband-och-snoren/tyg-vav-och-nat/dekornat/dekornat-tyll-100-mm-gron
Väntar med spänning på att höra hur det gick att fästa mossan med det där! :)
#21 - 3 januari 2012 10:19
det där nätet tror jag fungerar bra, annars myggnät kan även fungera bra har även läst om folk som använder "hårnät" eller liknande för att klä stenar inte fint i början men när det har växt till sig så blir de bra:)
#22 - 5 januari 2012 18:01
Har inte fått hem det ännu :(
#23 - 14 januari 2012 10:03
Jag lär få hem det nästa vecka, ska bli intressant.
Hur är det med andra trådar/snören, björntråd, hampa och andra naturligt gjorda trådar?
#24 - 14 januari 2012 12:33
Jag river isönder mossan i 1-5cm långa bitar o binder fast tätt med svart eller brun sytråd.
Efter ett par veckor ser roten ut som en i skogen :) Tätt med gröna skott av mossa !
#25 - 14 januari 2012 13:13
slowfox64 skrev:
Jag lär få hem det nästa vecka, ska bli intressant.

Hur är det med andra trådar/snören, björntråd, hampa och andra naturligt gjorda trådar?

Det funkar säkert, fast en skillnad är förstås att bomullstråd etc ruttnar i vatten. Det är både bra och dåligt. Det är bra för det minskar risken att fisk efter ett år när roten ruttnat lite och tråden blivit slack ska fastna i tråden (hände mig med en ancistrus), dåligt för om tråden ruttnar bort för fort kanske mossan inte hunnit fästa. Prova.

Man kan också använda superlim, jag har testat och det fungerar fast jag rekommenderar det inte. Superlim ruttnar bort på ett år eller så och vid det laget har växten vuxit fast, men tyvärr var det himla fult innan dess - limmet blev lysande kritvitt i vatten.
#26 - 14 januari 2012 17:17
lånar tråden lite. vart finner man lavamossa. nån länk till online handel eller nån butik/ privatperson runt södermanland?

/ Kalle
#27 - 15 januari 2012 11:59
Är det inte javamossa du menar månntro? Den är vanlig och bör finnas i din butik.

kallepe skrev:
lånar tråden lite. vart finner man lavamossa. nån länk till online handel eller nån butik/ privatperson runt södermanland?

/ Kalle
#28 - 16 januari 2012 10:40
Har fått hem det nu, det var inte så elastiskt som jag trodde så man får jobba lite mer med det, ska testa det senare idag, lämnar rapport sen.
#30 - 17 januari 2012 19:50
Har nu lagt det i blött, får se om det blir mjukare av det.
#31 - 18 januari 2012 08:22
Okej, det ser spännande ut, och kul med bilder! :) Väntar nyfiket på resultatet!

Annons