hur bli fri sniglarna

#1 - 29 juni 2008 18:56
hur blir man fri de små sniglarna som man får med på köpet när man köper växterna. just nu är det massor plockar väl 15-20 st varje kväll.
#2 - 29 juni 2008 19:42
Kanske skaffa nån fisk som käkar dem - efter att vi skaffat praktbotior så hade vi inte en enda snäcka kvar.
#3 - 29 juni 2008 20:59
Snäckorna gör ett fantastiskt jobb.
#4 - 29 juni 2008 21:01
Måste hålla med föregående postare, de hjälper verkligen jättemycket. Speciellt om du har ett litet kar som kan vara svårt att få balans i.

Annars finns det snigelmedel, inget jag vill rekommendera. Tycker det känns onödigt att hälla i gifter (?) för att få bort en bra städmaskin :)

MVH Johan
#5 - 29 juni 2008 21:10
jo visst är det bra men sniglar men när de börja bli 40 tal i ett 40 liters akvarium så är det inte så kul man ser mer sniglar är fiskar
#6 - 29 juni 2008 23:57
Har du bara sett 40 stycken, hi hi hi hi, tror du ja, i morgon är dom 400... :D
#7 - 30 juni 2008 00:15
1. Köp Botior om du har akvariestorlek till denna fisk och inte räkor i karet. (botior är dessutom stimfisk så minst 6 stycken borde du ha)
2. Plocka för hand.
3. Mata mindre!
4. Sanera hela akvariet, dvs koka gruset och eventuell inredning, stå med ficklampa och skölj av växterna och plocka bort alla ägg du ser.
5. Ta ett förvällt salladsblad och lägg i akvariet med en sked som tynger ner.
På morgonen så ta upp salladsbladet och vanligtvis så hänger en del sniglar med.

Där har du lite olika sätt! :)
#8 - 30 juni 2008 05:59
Gaffel skrev:
Har du bara sett 40 stycken, hi hi hi hi, tror du ja, i morgon är dom 400... :D

nu är det bara de stora som syns finns säkert lika många små
#9 - 30 juni 2008 06:07
Jag lånade en Snigelfälla några nätter då fick jag ner antalet en del,men bli av med dem helt går inte.Men som dem flesta nämner att dem är nyttiga stämmer, dem äter överbliven mat etc,så i ett litet kar är det jätte bra att ha i några men det är inte så snyggt kanske när dem tar över helt.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 30 juni 2008 07:36
nicenettis skrev:
jo visst är det bra men sniglar men när de börja bli 40 tal i ett 40 liters akvarium så är det inte så kul man ser mer sniglar är fiskar

Får man väldigt många snäckor i akvariet beror det helt enkelt på att det finns mycket mat för dom (dvs skit) i akvariet.
Utan tillgång på mat blir det ingen massinvasion. Så i ett välskött akvarium är det inga problem. Så dra ner på matningen och gör mer vattenbyten.
Själv har jag snäckor i alla mina akvarier och jag ser alltid till lägga i några vid starten eftersom de är nyttodjur.

Annons