Hur bra är silikonet??

#1 - 3 januari 2008 11:06
Funderar på att köpa några akvarium för odling m,m, men i zoo handlen finns mest såna som bara har silikon, det har funnits akvarium med aluminiumram fast dom kanske var limmade med silikon och dekorerat med aluminiumramen.
Men som sagt hur bra är silikonet när man köper akvarium i handeln??
vill ju inte att det ska börja läcka då akvarium kostar en del att köpa.
#2 - 3 januari 2008 13:33
Butiksköpta akvarium har bra silikon, det är inget att bekymra sig om. En butik som säljer läckande akvarier lär inte finnas länge. Dessutom brukar man få garanti om man köper något av märkesakvarierna.
Med en brasklapp för extrema måndagsex efter storhelger, så lär det inte vara någon risk för läckage. :)

Men du måste ställa ett akvarium i lod - annars kan de spricka!
#3 - 3 januari 2008 14:16
Jens A. skrev:
Butiksköpta akvarium har bra silikon, det är inget att bekymra sig om. En butik som säljer läckande akvarier lär inte finnas länge. Dessutom brukar man få garanti om man köper något av märkesakvarierna.

Med en brasklapp för extrema måndagsex efter storhelger, så lär det inte vara någon risk för läckage. :)

Men du måste ställa ett akvarium i lod - annars kan de spricka!

Okej, har hört att man måste ha de stå i lod men va menas med det??
jag hade tänkt ha akvariet på ett bord eller byrå med frigolit under akvariet, och vad jag vet så är det plant på golvet där det kan stå..
#4 - 3 januari 2008 16:30
Det betyder att det inte får luta åt något håll utan att alla kanter måste vara lodräta och toppen och botten vågräta.
#5 - 3 januari 2008 20:44
_Lena_ skrev:
Det betyder att det inte får luta åt något håll utan att alla kanter måste vara lodräta och toppen och botten vågräta.

Och det gör du enklast, kanske bara? med ett långt vattenpass. Eller kort, beroende på hur stort karet är. :)
#6 - 3 januari 2008 21:01
Sen avråder jag dig till att ställa ett ramkar på en frigolitskiva eftersom ramen kommer att sätta sig i frigoliten varpå bottenglaset riskerar att bli utsatt för spänningar, lägg en vattentät neopren i botten innan du fyller på grus istället så skyddar du både glaset och ger växternas rötter lite extra värme, grymt enkelt att smältlimma eller silikona fast en värmekabel på neoprenen.

Annons