<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Hjul är fräckt. Jag hade en diskssion på NSC för ett tag sedan där några personer hävdade att man omöjligt kunde ha hjul på akvariebänkar (yttrycket på golvet skulle bli för stort). Hur stort akvarium rullar du runt med?
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Mitt akvarium är på 160L; jag har tidigare haft ett 'behjulat' 200L.
Vikt per hjul blir alltså runt 40-50 kilo, och det är inga som helst problem på vårt pergo-golv.
Med större akvarier skulle man lämpligen sätta på fler hjul - har man sex hjul under ett 400 liters blir belastningen per hjul 60-70 kilo, och det klarar nog allt utom väldigt mjuka golv. Plastmatte-golv kan nog få gropar, men hårdträ eller pergo bör funka. Hjul avsedda för tunga föremål är dessutom vanligen ganska stora och något mjuka, så de sprider ut vikten bättre än små hårda hjul.
Se bara till att a) hjulen är tillräckligt kraftiga (det skall stå på hur stor belastning de tål), b) att du stagar upp skåpet inuti så det inte kollapsar som ett korthus när du börjar putta på det, och c) att du har en stark undersida på skåpet att fästa hjulen i. Mitt första behjulade akvarium, ett 110-liters, hade jag på en sterobänk med 1 cm fiberskiva som botten: efter ett tag trycktes hjulen helt enkelt långsamt igenom spånskivan...