hur byter jag från sötvatten till saltvatten?

#1 - 12 december 2008 22:50
heej,
jag har ett sötvatten akvarium just nu, men jag undrar om man kan byta över de till salt? vad behöver man och vad är bäst att köpa? akvariumet är på 54l. behöver veta allt man behöver veta inför att byta.
mvh Sandra
#2 - 13 december 2008 00:00
Bäst är att läsa på mycket.
Det finns artiklar här, det finns på www.saltvattensguiden.se och på www.minirevet.se.

Grunden för saltvatten är Levande Sten, vilka med sin bakterieflora "ersätter" de vanliga skumfiltrena till stor del. Andra delen i reningen sker via en skummare, som med luftbubblor drar ur skiten ur vattnet.
I ett såpass litet akvarium klarar man sig rätt bra utan skummare om man kompenserar med lite större vattenbyten.

Sen är frågan vad du vill ha för nåt i akvariet. Koraller kräver rätt mycket ljus, fisk och räkor etc däremot behöver man ju bara "estetiskt" ljus till, så där klarar man sig bra med två vanliga lysrör i anpassade färger (t ex PowerGlo + MarineGlo ger ett snyggt ljus till saltvatten).

Men till att börja med: läs igenom några artiklar om uppstart eller annat riktat till nybörjandet, och samtidigt, åk till biblioteket och låna "Saltvattensakvariet" av Daniel Knop. Även om den har några år på nacken och mycket av det kan tas med en nypa salt, så ger den åt minstone en bra bild av hur saltvattensakvaristik går till, och en hel del vettiga tips.
#3 - 13 december 2008 00:11
okej, tack. jag hade tänk att ha nån typ av fisk, men vad de blir e jag inte riktigt säker på.. men funkar de att bara ha levande sten som gör rent? och att man byter mer vatten åt gången? men hur får man sötvatten till saltvatten? och hur länge ska jag vänta med att lägga i fisken/fiskarna?
#4 - 13 december 2008 05:49
Som sagt läs på innan www.saltvattensguiden.se
#5 - 13 december 2008 09:04
Levande sten innehåller bakterier, samma typer av bakterier som finns i sötvattensfilter, och de bryter ner skräp-ämnen på samma sätt.
I ditt fall rekommenderar jag 5-7 kilo sten (kostar ca 140 kr kilot).

Salt köper man i akvarieaffär, finns mängder av varianter. Instant Ocean är ett bra val om du bara ska ha lite fisk och inga avancerade koraller.

Bäst är att starta med osmos-vatten (vatten där kalk och andra ämnen filtrerats bort), fast beroende på vars du bor så kan du klara dig utan.
Risken att använda kranvatten är att man kan få mer alger.
Sen mäter man upp rätt mängd salt (ca 3½ deciliter per 10 liter vatten ger rätt så lagom salthalt).
Lagom cirkulation för ditt kar skulle nog vara en Koralia Nano (900 liter per timme). Låt denna blanda runt saltet minst en halv dag eller så, sen kan du skaffa levande sten och lägga i.
Denna får sedan mogna, vilket kan ta allt från några dagar till någon månad. Mät nitrit med några dagars mellanrum. När den är nere på 0 kan du sätta i fisk etc.

Det där är snabbvarianten. Mer om detta står i de olika böcker och artiklar som finns att tillgå.
#6 - 13 december 2008 12:49
Men vilken/vilka fiskar kan jag ha i mitt akvarium. jag har funderat på clownfisk, funkar det? och vad funkar dom ihop med? jag skulle vilja ha nått färgglatt som verkligen sticker ut.
#8 - 13 december 2008 20:24
okej, tack. och när det gäller koraller och "växter"? vad ska jag ha? jag vill ha nått som gör de fint.. och inte bara sand. vilka e lättskötta? har förstått att dom e "levande" om man nu kan kalla dom de.
#9 - 13 december 2008 21:25
jag har kollat på alla dom fiskarna.. men på nästan alla av dom står de att dom ska ha runt 250liters akvarium. hur stort ska akvariumet vara för clownfisk? har funderar på ett akvarium som är runt 130liter. ett Red Sea Max. skulle det funka?

ska man ha doppvärmare i akvariumet? funkar den man har i sötvattnet nu?
#10 - 13 december 2008 22:49
Clowner går bra i ett red sea max. Tänk bara på att nöja dig med ett par, dvs tänk igenom ditt val av art noga innan du bestämmer dig. Fler än ett par kommer troligtvis sluta i bråk och de svagare blir utmobbade - läs döda.
#11 - 14 december 2008 01:03
Vilka koraller du kan ha beror på mängden ljus.
Jag skulle satsa på att börja med skivanemoner (Actinodiscus och Rhodactis), knapp-polyper (Palythoa och Zoanthus, kom bara ihåg att dom kan vara väldigt giftiga) och lite andra mjukkoraller.
Mjukkoraller klarar sig generellt på förhållandevis lite ljus.

Många av angivelserna om akvariestorlek är tilltagna i överkant, skulle jag nog säga, speciellt bland gobies.
Citron- och clowngobierna är rätt små och bör klara sig bra i ett såpass litet kar så länge belastningen är låg (och inte skapar stress), men det kanske det finns delade meningar om.

Sen ska tilläggas att det finns mer än fisk som är väldigt roligt i saltvatten.
Alla kar bör ha en städpatrull av turbosniglar och eremitkräftor, sen finns det räkor och kräftor så det står härliga till.
Det finns även bra utbud av olika alger av dekorativ sort, både röda gröna och bruna.
#12 - 15 december 2008 07:36
jag undrar de här med korallerna, hur får man lättast ner dom i vatten? jag vill inte skada den. och hur sköter man om dom på bästa sätt?

och måste man ha osmos-filter? eller funkar de lika bra utan?
#13 - 15 december 2008 08:18
jag undrar de här med korallerna, hur får man lättast ner dom i vatten? jag vill inte skada den. och hur sköter man om dom på bästa sätt?

Du köper dom i vatten och koppar in dom precis som du gör med fiskar.

Läs en eller ett par böcker som någon föreslog... ;)
#14 - 15 december 2008 11:25
Osmos eller inte är en rätt hårt debatterad fråga.
Många kör osmos med motiveringen "dumt att chansa, har man osmos så vet man vad man får för vattenvärden".
Sen beror det lite på vattenledningsvattnet också, inte en susning om hur det är i Solna.
Riskerna med att inte använda osmos är dels att du kan få algexplosion, dels att du kan få höga koncentrationer av diverse ämnen i akvarievattnet.
#15 - 15 december 2008 12:42
Kostnaden av en osmos är rimlig med tanke på att du annar bör byta rätt stora mängder vatten frekvet för att hindra accumulation. Arbete på en vattenledning kan resultera i katastrofala mängder föroreningar(metaller) som kan krasha burken och då känns osmosen billig.

Om grunderna i saltvattensakvaristik säger jag såhär....

-Du måste själv läsa dig till en nivå av kunskap, det går inte att "fråga" sig fram.

-Planera, att göra om allt på nytt som blir fel när man"lär sig vartefter" blir mycket dyrt och det är tråkigt att plåga djuren i onödan.

-Lita inte på en handlare, det finns undantag men dom flesta vill bara sälja och i regionen finns några riktiga skräckexempel.

-Impulshandla inte, gäller både utrustning och levande, köp alldrig något om du inte vet vad det är eller vad de gör.

-Ta kontakt med en lokal saltvattensakvarist, det är de enklaste sättet och få en känsla för hurvida det är nåt för dig, samt så kan du få en mentor på köpet vilket är bra vid problem.

//NiXoN
#16 - 15 december 2008 23:43
heej,

jag har ett sötvatten akvarium just nu, men jag undrar om man kan byta över de till salt? vad behöver man och vad är bäst att köpa? akvariumet är på 54l. behöver veta allt man behöver veta inför att byta.

mvh Sandra

För att va lite rolig: Häll i salt:D
Bilagor:
#17 - 16 december 2008 15:42
haha, ja om de ändå vore så enkelt. då hade man inte behövt köpa nytt akvarium och betala över 7tusen för de. ;)
#18 - 18 december 2008 20:00
Har oxå funderat på att konvertera mitt 45L till saltvatten. Har haft saltvattenkar förr i flera omgångar och vet att det är svårt, men, skulle man inte kunna köra ett lowtech med bara ett par clowner och ha tämligen svagt ljus (för att hindra algattackerna) och skippa anemoner/koraller utan bara ha lite LS och byta vatten ganska ofta, kanske tom skippa skummaren?
#19 - 18 december 2008 20:08
Clowner blir nog lite väl stora för ett 45liters, men i övrigt är det fullt lösbart med den iden.
Två lysrör rekommenderas, så du får bra "färg" på ljuset. Har du det, så kan du dessutom ha skivanemoner, både snygga och lätta.
Byter du 15-25% vatten i veckan så klarar du dig garanterat utan skummare.

Fisk som kan rekommenderas till såpass litet är diverse gobyer och frökenfiskar/damseller, t ex några av de fiskarna som finns länk till i ovanstående inlägg.

Sen finns ju en uppsjö av andra djur man kan ha i en sådan balja, t ex pepparmintsräkor, eller kamelräkor (som är väldigt fina, men också äter koraller).
#20 - 4 februari 2009 20:09
sitter med ett aquarel 31 liters 6kantigt kar som jag funderar på vad jag ska göra med..kanske skulle prova mig på med salt i det---hmmmm 31 liter..ca 30 kg sten? vad skulle man ha för pump i den? är ju rätt litet kar...ska man ha något filter måhända? skulle det funka med botten filter? eller ska man endast köra med LS?
#21 - 4 februari 2009 21:10
Snarare 2-4 kilo sten, annars blir det väldigt trångt:D.
LS, lite korallsand, skivanemoner och några pepparmintsräkor låter som en bra uppsättning.
Det beror lite på vad det är för ljus till. Gissar på 11W kompaktlysrör?
#22 - 9 februari 2009 08:51
Hur gammal är hon egenkligen?

- Min gissning 12-10 år:S
#23 - 9 februari 2009 10:59
Vad har ålder med bytet från sött till salt och frågor om råd och hjälp att göra?
#24 - 9 februari 2009 18:58
jag gjorde samma sak som du gör just nu. jag bytte från sött till salt i ett akvarie på 54 l i det hade jag ls,korallsand och två clownfiskar. funkade finfint tills en av mina eremiter dödade dem:( då la jag ner allt. FUNDERAR på att börja om igen.
#25 - 9 februari 2009 22:32
japp stämmer med 11 watts lysrör..borde väl kanske finnas bättre att peta i sockeln va?

hi hi hi..ja det hade varit lite VÄL mycket sten va? ;)

vad skulle man ha för pumpar och dylikt?

Trollsvans skrev:
Snarare 2-4 kilo sten, annars blir det väldigt trångt:D.

LS, lite korallsand, skivanemoner och några pepparmintsräkor låter som en bra uppsättning.

Det beror lite på vad det är för ljus till. Gissar på 11W kompaktlysrör?
#26 - 9 februari 2009 22:48
jag gjorde samma sak som du gör just nu. jag bytte från sött till salt i ett akvarie på 54 l i det hade jag ls,korallsand och två clownfiskar. funkade finfint tills en av mina eremiter dödade dem:( då la jag ner allt. FUNDERAR på att börja om igen.

Sannolikheten att eremiterna dödade dom är väldigt liten, dom arter av eremit som kan jaga fisk har jag alldrig sett i handeln i sverige.
Det som är mest sannolikt är att dom dog av en helt annan anledning och sen kalasade eremiterna på liken vilket är en mycket vanlig företeelse.

//NiXoN
#27 - 10 februari 2009 00:23
japp stämmer med 11 watts lysrör..borde väl kanske finnas bättre att peta i sockeln va?

hi hi hi..ja det hade varit lite VÄL mycket sten va? ;)

vad skulle man ha för pumpar och dylikt?

Sockeln går nog inte att göra så mycket åt, däremot kan man skaffa armaturer för mer belysning.
Ikea har skrivbordslampor för kompaktlysrör, liknande finns även att hitta på Myrorna eller motsvarande. Har du tre 11W lysrör i rätt färger över så har du lite mer valmöjligheter.

En eheim compact vore nog bra pump, den är liten. Ska finnas någon modell som är ställbar, det kan vara bra. Lagom cirkulation är 300-600 liter i timmen, beroende på invånare.
#28 - 11 februari 2009 21:31
En viktig sak som man ska tänka på och som jag inte löst än (Därför har jag ännu inte börjat med saltvatten) är vem som ska sköta vattenbytena när man är på semester...
#29 - 12 februari 2009 15:22
Jag har aldrig varit på en semester som varat upp mot 1 månad, man kan vänta ganska länge mellan vattenbyten om man har en bra skummare.

Annons