Hur dela kalksten?

#1 - 16 november 2006 21:32
Jag skulle behöva dela några kalkstenar men är inte helt på det klara hur man gör det smartast, nån som har en lysande idé på hur man gör ? Såg, stämjärn bågfil etc,,
#2 - 16 november 2006 21:58
Det undrar jag också, hammare?
#3 - 17 november 2006 06:04
hammare och spik,, då borde den dela sig?
#4 - 17 november 2006 08:59
Vinkelslip, diamantskiva och ett skruvstycke för att hålla fast stenen. Det dammar rejält men det går fort att kapa till bitar i önskad storlek. Bäst att hålla till utomhus. Andningsmask är bra, stendamm i lungorna är ingen höjdare.
Vänligen,
anti.
#5 - 17 november 2006 09:06
Oj är det så svårt? Jag tänkte efter tips krossa stenar i småbitar och ha i botten på mitt multiskar...jag hade tänkt ta mina barn till hjälp med krossandet...kanske får tänka om. Jag trodde det bara var att banka men hammare...
Vinkelslip vill jag inte använda...en av de få verktyg jag tycker är läskiga (cirkelsåg också) :).
#6 - 17 november 2006 09:27
Ska du krossa det till småbitar bör hammare/slägga duga gott. Beror förståss lite på stenen i sig och tjocklelen men jag tror det ska fungera. Kalksten är ju en ganska mjuk bergart. De tyskar som kommer till Kinnekulle för att (olovligen) knacka ut fossiler (ur kalkbrottet) använder sig oftast av hammare och mejsel.
#7 - 17 november 2006 11:15
Ett tips om man ska vara innomhus är att lägga stenen i en handduk innan man klipper till med en hammare.
MVH/kkk
#8 - 17 november 2006 11:18
solbacka skrev:
Oj är det så svårt? Jag tänkte efter tips krossa stenar i småbitar och ha i botten på mitt multiskar...jag hade tänkt ta mina barn till hjälp med krossandet...kanske får tänka om. Jag trodde det bara var att banka men hammare...

Vinkelslip vill jag inte använda...en av de få verktyg jag tycker är läskiga (cirkelsåg också) :).

Banka på du, men använd skyddsglasögon så räddar ni synen om en flisa åker iväg.

Vill du ha snygga/raka snitt så är nog vinkelslip det bästa

Annons