Jag hade en hane och tre honor ett tag och då turades hanen om att leka med de olika honorna. Han lekte ibland till och med nästan samtidigt med samtliga. Nu har jag bara kvar en hane och en hona, jag sålde de övriga p.g.a. akvariet (300liter) började kännas lite trångt när guldsömmen lekte med alla honor samtidigt och eldbukparet i samma kar dessutom också lekte.
Så länge det verkar fungera utrymmesmässigt att ha mer än en hona skulle jag föreslå att du du ha kvar mer än en. Fördelen med att ha flera honor är att om hanen är leksugen så är det större chans att han hittar en hona som också är leksugen samtidigt. Har man bara en hane och en hona så kan de hamna i ofas så att hanen vill leka men inte honan, inträffa detta är det risk att hanen blir ganska aggressiv mot honan. I mitt fall så är dock hanen ganska snäll utan det är honan som är den mest aggressiva så det har fungerat relativt bra att bara ha en av varje kön. Spara gärna några eldbukar också, så kan eventuella agressioner fördelas ut även på dem.
Jag tror jag hade ett likande antal fiskar som du från början i mitt 300 liters akvarium, men sålde sedan bort dem efter hand och nu har jag kvar 2 guldsömmar(hane+hona) och 3 eldbukar(hane+2honor). Det fungerar bra än så länge, men jag misstänker att jag kan behöva byta in ytterligare någon när fiskarna blir lite större.