har läst och klurat lite på en co2 (mäsk) anläggning av hemmabyggd enkel variant.
hittar massa tips, ideèr och fina ritningar, men inte svaret på hur man dimentionerar sin egen anläggning?
Har tänkt utföra konstruktionen så att jag har 3 petflaskor med mäsk med ett X-kors imellan så att man kan hålla relativt stabil jäsningsprocess på det. (har byte på Flaska1 måndagar, Flaska2 Onsdagar, Flaska3 Lördagar)
Sedan en till 1,5L petflaska för Rening, och ansluta detta till mitt nuvarande ytterfilter. tror det heter difusor som sitter i änden på utloppet. och någon typ av magnetventil här för att kunna stänga av CO2-tillförseln på natten.
har även läst några recept och där står det att det ska blandas med jäst och annat och framför allt att vattnet ska vara 37 grader... gäller detta hela tiden i så fall eller bara under blandningsmomentet??
och så huvudfrågan...
hur ska man räkna för att få ut hur stor anläggningen ska vara för att passa jusst mitt akvarie? och kan man ha någon typ av ventil för att justera mängden CO2 man släpper in i vattnet eller är det bara att köra på vad jäsningen ger?