Hur dimentionera CO2 anläggning?

#1 - 23 september 2007 18:26
har läst och klurat lite på en co2 (mäsk) anläggning av hemmabyggd enkel variant.

hittar massa tips, ideèr och fina ritningar, men inte svaret på hur man dimentionerar sin egen anläggning?

Har tänkt utföra konstruktionen så att jag har 3 petflaskor med mäsk med ett X-kors imellan så att man kan hålla relativt stabil jäsningsprocess på det. (har byte på Flaska1 måndagar, Flaska2 Onsdagar, Flaska3 Lördagar)

Sedan en till 1,5L petflaska för Rening, och ansluta detta till mitt nuvarande ytterfilter. tror det heter difusor som sitter i änden på utloppet. och någon typ av magnetventil här för att kunna stänga av CO2-tillförseln på natten.

har även läst några recept och där står det att det ska blandas med jäst och annat och framför allt att vattnet ska vara 37 grader... gäller detta hela tiden i så fall eller bara under blandningsmomentet??

och så huvudfrågan...
hur ska man räkna för att få ut hur stor anläggningen ska vara för att passa jusst mitt akvarie? och kan man ha någon typ av ventil för att justera mängden CO2 man släpper in i vattnet eller är det bara att köra på vad jäsningen ger?
#2 - 24 september 2007 07:40
När jag körde med mäskmetoden hade jag 2st 1,5l PET och en 0,5l som tvättflaska/bubbelräknare. När jag startade upp systemet hade jag en flaska fylld med mäsk och den andra fylld med vatten. När bubblorna i tvättflaskan började avta bytte jag den vattenfyllda flskan mot en mäskfylld. När bubblorna började avta igen så byttes den första mäskflskan...osv.

Det jag kom fram till bland mitt experimenterande var att vanlig färsk jäst höllt 1-2 dagar längre än torrgästen. Mina flaskor höllt ca 4-5 dagar med 2dl socker. Mer socker gör att det gäser längre men kommer man upp i en viss alkoholstyrka så dör gästen och mer socker gör ingen nytta. Sånt går att räkna på men tror att gränsen låg runt 2dl/1,3l vatten enligt mina beräkningar.

Det är bara under blandningen som färska jästen ska vara 37 grader. Torrjäst ska vara något varmare. Står på förpackningen. Flaskorna bör sen inte placeras i värsta golvdraget för då kan jästen gå i dvala och sluta gäsa. 1/4 paket räcker till en PET-flaska.

Magnetvetil är nog det smidigaste men är du ändå uppe på den nivån så köp riktigt trycksatt då du mycket lättare kan justera lämplig mängd CO2. Men prova först utan ventil och skarva på ett T-kors innan ytterfiltret. Ena änden går ner i filtret och den andra ut i luften/rummet. Sen tar du en påsklämma som man brukar försluta plastpåsar med och klämmer slangstumpen som går ut i rummet när du vill tillföra CO2. På kvällen flyttar du klämman till slangen som går till ytterfiltret så gasen går ut i rummet i stället.
#3 - 24 september 2007 17:43
tror jag har någon ventil av passande slag liggandes någonstans...
eller så kör jag varianten med en minipump som får agera slåttermaskin för att slå sönder och srida bubblorna. (är i och för sig bättre med an separat pump till anläggningen då man kan placera detta utblås mer i mitten av akvariet så det blir bättre spridning av CO2 till samtliga växter.)

tanken är att jag ska slippa glömma CO2 på på natten.
#4 - 30 september 2007 18:51
frågar vidare.

nu har jag gjort såhär att jag har tre PET-flaskor som är anslutna till varandra via ett t-kors. Två av dessa är Jäs-kammare och en av dem är ju då tvättflaska.

har en slang från "tvätten" och in i en lite cirkulatinspump i akvariet. frågan är hur långt ner i karet bör jag placera denna pump?

och andra frågan är ska jag ka så att pumpen "suger" luft från petflaskorna och att jag hela tiden ser hur det blådet ut luft i karet eller ska jäsningen få pressa luften till pumpen och då att det inte syns att det kommer luft ur pumpen.?

Hängde ni med på frågan?

Annons