Hur djupt rören lyser...

#1 - 23 april 2008 18:59
Jag gjorde idag en iakttagelse (hurray!) som fått mig att fundera.

Det var som så att jag lade i ny sand (svart råda) i mitt 450L och upptäckte att den skiktade sig. När jag sköljt en skopa och lagt i den, så blev det översta lagret ljusare än det förra. När nästa skopa gick i blev det nya lagret ljusare och så vidare. Jag tänkte att det kanske var någon fråga av oxidation på lagret som legat i längre, eller att sanden med tiden packade ihop sig av sin egen vikt så att kornen låg tätare.

Naturligtvis var det inte tala om någon skiktning mer än för blotta ögat. En flyttning av lysrörsarmaturen bevisade att det bara var frågan om en optisk illusion. När jag flyttade bak armaturen blev "skiktningen" grundare. Detta fick mig att tänka på att ljuset från lysrören bara når en viss längd ner i vattnet, och därmed också i substratet. Oavsett hur mycket sand jag skickade i så var det bara översta 4-5cm som var grått, resten var svart, med en skarp linje där ljuset inte gick djupare.

Finns det över huvud taget någon statistik på hur de kommersiella lysrören beter sig på olika avstånd från botten? Om ljuset når ner ett visst djup så påverkar väl detta växterna, t ex skott som ännu är helt under substratet?

För er som är certifierade dykare så minns ni kanske att när man kommer under vissa djup så försvinner vissa våglängder från solens ljus. Rött är t ex det första som försvinner, vid ca 12m djup. Går man ner med röd våtdräkt så blir den alltså för ögat lila under 12m (detta gjorde för övrigt att en hel grupp i Thailand slarvades bort 2005, då instruktören sade "I'm dressed like a santa, you can't miss me", varpå alla simmade åt olika håll eftersom han helt plötsligt var lila).

Nog måste samma sak gälla för lysrör i akvarier? Ett kar med 40cm i höjd har väl rimligen helt annan strålningspåverkan på botten än ett med 60cm i höjd?

Kan detta t ex vara anledningen till att mina jättevallisnerior inte är eh... jätte, utan tvärt om bara 6-8cm. Dock är de väldigt breda och skjuter skott varje vecka, men högre än så blir de inte.

Några tankar på detta? Konkreta bevis? Diagram på belysning som kan hjälpa till? :)
#2 - 23 april 2008 22:08
30 som läst och ingen som svarat? :(

Ahja, här är bild på fenomenet:
http://static.pici.se/pictures/mFplAhyVj.jpg
#3 - 23 april 2008 22:35
Det tror jag är ljuset från rampen som följer rutan nedåt, jag är tveksam att det ser ut så i sanden i mitten av karet.
Sedan att karets höjd har mycket att göra hur belysningen ser ut på botten och hur stark denna är kan jag haka på:).
#4 - 24 april 2008 09:23
Som ansjo säger så är det glaset som ger denna effekt, eller rättaresagt brytningsindexet mellan vatten och glas och glas och luft.
Ljusstrållar som träffar glaset med en tillräckligt stor vinkel kommer att reflekteras tilbaka in i karet istället för att gå igenom det.
Av samma anledning ser det ut som om sidorutorna är speglar när man tittar på dom i vissa vinklar genom frontglaset.

Om man bortser från detta med att ljus reflekteras tillbaka in i karet så minskar ljuset 4ggr vid en fördubbling av avståndet: E=l/r^2, dvs E=belysningsstyrkan (lux), l=ljusstyrkan hos källan (lummens) och r=avståndet från källan.

Men som sagt i ett akvarium så reflekterar glaset in en del av ljuset så man får altså mer ljus i ett akvarium med, säg 1kvm bottenyta, jämfört med samma belysning på samma abstånd i ett oändligt rum tex.
#5 - 24 april 2008 09:27
Sånna saker som att vissa våglängder filtreras bort vid vissa djup är mer eller mindre försummbart i ett normalt akvarium. Helt enkelt pga att det är så pass grunt.

Om du vill räkna lite på det hela så kan jag rekommendera defdacs fina PUR-räknare (beräkningar med avseednde på ljus som växter kan tillgodogöra sig):
http://82.183.138.227/GTKTest/GTKTest.html?locale=sv
#6 - 24 april 2008 10:01
Hej. Har ett Juwel Vision 450 och har observerat samma sak som dig. Jag köpte 20 plantor vallisneria som bakgrundsväxt och dom befintliga växer jättebra, men dom skotten som kommer liknar mer en bottentäckare i beteendet. Dvs att dom sprider sig jättebra sidleds och bladen lägger sig ner istället för att växa uppåt. Har funderingar på om det kan vara en brist på någonting som gör det. Eller så kan din fundering vara svar på min fråga ? :)

//Mattias
#7 - 24 april 2008 18:05
De gör ibland så i början men de kommer snart att resa sig upp och sikta mot stjärnorna;).
#8 - 25 april 2008 04:47
Låga växter kräver oftast inte så mycket ljus, helt naturligt att lysrören tappar i ljusstyrka längre ner.
Dock så är ett normal akvarium grunt, maximalt 60 djupt.
Det ända som spelar roll är då själva ljus styrkan.
Sen är det ju så att spektrat skiftar en del beroende på salt/söt vatten, lysröret.

Annons