Hur doserar man enklast pmdd. mätglas/provrör/pipett? Kan man använda samma mätsak till alla flaskor, och hur gör ni?
/akan
albjohn skrev:Men dom säger ju att längden saknar betydelse.
Nej men allvarligt talat har du givetvis helt rätt om att det inte blir helt rätt, i större akvarium saknar nog detta betydelse men som i mitt fall kan det ju bli procentuellt ganska fel.
Snowflingsan skrev:Brukar ni byta en del vatten varje vecka och hälla i nytt pmdd som rekommenderat? Har nyligen köpt, så jag blev lite osäker på om det är nödvändigt...
albjohn skrev:Jag har blandat i 3 st 0,5 L saftflaskor och använder apotekets medicinsprutor för att mäta upp rätt mängd, det följer med en kork som sprutan passar i och dra en tejpremsa runt den så håller det tätt.
Tyvär rymmer sprutan bara 5 ml men eftersom mitt största akvarium bara är 100 L så är det helt perfekt eftersom jag doserar 1 ml per 10 L, jag använder samma spruta till alla 3 ingridienserna.
Sprutorna är desutom helt perfekt att ta upp vatten i till vattenprover och dom kostar bara 10 kr.
Men har du ett stort akvarium är det kanske lättast med ett mätglas tex dom som följer med tester.
Testarn skrev:Oj, vad ni är noggranna med doseringen. Jag blandar pmdd i en gammal festis-flaska. Sen doserar jag med korken som är cirka 5ml. Två korkar i ett 100-liters.
Ni som doserar exakt, ni kommer väl ihåg att räkna bort sand, sten, rötter och fiskar från vattenmängden i akvariet? :)
albjohn skrev:Jag har blandat i 3 st 0,5 L saftflaskor och använder apotekets medicinsprutor för att mäta upp rätt mängd, det följer med en kork som sprutan passar i och dra en tejpremsa runt den så håller det tätt.
Tyvär rymmer sprutan bara 5 ml men eftersom mitt största akvarium bara är 100 L så är det helt perfekt eftersom jag doserar 1 ml per 10 L, jag använder samma spruta till alla 3 ingridienserna.
Sprutorna är desutom helt perfekt att ta upp vatten i till vattenprover och dom kostar bara 10 kr.
Men har du ett stort akvarium är det kanske lättast med ett mätglas tex dom som följer med tester.