hur få bort akvarielukt?

#1 - 29 maj 2012 08:44
Jag tycker att det luktar lite för mkt från mitt akvarium, är det någon som har tips på hur man får bort lukten?
Det luktar lite unket, som typ ruttet vatten, det luktar förmodligen ingenting för en vanlig person, men jag är lite känslig på att snappa upp lukter och just nu tycker jag att akvariet luktar lite för mycket....det har egentligen luktat likadant hela tiden, men jag kan inte vänja mig vid lukten.....

Någon som har några bra okonventionella lösningar? Typ lägga en citron bredvid eller liknande :)
#2 - 29 maj 2012 08:52
jag har en konventionell lösning och det är ett ordentligt filter och vattenbyten, dvs ett filter med plats för mycket biologisk media och som cirkulerar vattnet i akvariumet ca. 5 ggr/timmen. Jag har 3 kar just nu, alla med effektiv filtrering och regelbundna vattenbyten och lukten är noll och jag har en väldigt känslig nos:)
#3 - 29 maj 2012 08:53
Plocka ner det, täckglas/lock, citron i näsan, klädnypa på näsan, byta vatten...
#4 - 29 maj 2012 09:41
Säger som de andra. Vattenbyten, bra filtrering. Ett av mina luktade unket för en tid sedan, och jag kunde inte begripa vad det var för fel .....Jag bytte vatten och kramade ur filtret, det blev bättre nån dag, sedan började det lukta igen. Det visade sig att det var pumpen som började bli för trött.

Om inte lukten försvinner, trots rengöring med mera, så skall du kanske fundera på att byta ut pumpen ;)
#5 - 29 maj 2012 10:07
Nystartat kar? I såna fall har du ammoniak/nitritproblem. Sluta mata helt i ett par dagar, mata sen mycket försiktigt i en vecka. Gör upprepade stora vattenbyten. Tillsätt en tesked bordssalt (med jod eller inte, spelar ingen roll).

Kar som gått länge? Sumpgasbildning, lukten kommer av ruttnande växtmaterial. Slamsug bottnen, byt vatten, filtrera gärna över aktivt kol. Förbättrad cirkulation skadar inte heller.
#6 - 29 maj 2012 13:29
ciklidtok, tack för svar. Ska jag tolka det som att det är viktigare att vattnet strömmar genom snabbare än att filtret är renare?

Jag har ett ganska bra innerfilter, men har proppat det med finfiltermassa, kanske ska ta bort en filtermassa och byta till biobollar eller filtermassa med större porer....
#7 - 30 maj 2012 06:42
tazmaniak skrev:
ciklidtok, tack för svar. Ska jag tolka det som att det är viktigare att vattnet strömmar genom snabbare än att filtret är renare?

Jag har ett ganska bra innerfilter, men har proppat det med finfiltermassa, kanske ska ta bort en filtermassa och byta till biobollar eller filtermassa med större porer....

med för fint matrial så kloggar stora delar av mattan igen ganska snabbt vilket gör att vattnet letar sig
förbi kloggen på bästa sätt, vilket i sin tur gör att genomströmningen av mattan blir i praktiken obefintlig
på de områden som är kloggade, ergo ett grövre matrial är bättre.

skall man tvunget ha ett finare matrial, så skall det ligga sist i kedjan, där det är enkelt att lyfta ut och rengöra ofta.

i mina kar har jag sedan flera år enbart grov filtermatta alternativt biobollar, finkar klockrent, ytterfilterna behöver
i praktiken aldrig rengöras.

.
#8 - 30 maj 2012 08:54
Jag tog bort en del filtermassa från filtret och satte ett grovt filter först, sen biobollar och sist en liten liten bit finporig filtermassa

Det verkar som om vattnet cirkulerar väldigt bra nu och lukten har försvunnit lite, får kolla igen ikväll....
#9 - 15 juni 2012 17:06
Ett akvarium i bra balans skulle jag säga luktar lite jordaktigt. Inte för mig en obehaglig lukt iallafall.
#10 - 16 juni 2012 08:40
kenza svarade bra på den frågan ;) Men det var inte bara det att jag hade fint material, pumpen var "sliten" också, så jag bytte alltihopa, och numera kör jag endast med grovt filtermaterial :) Har int jaft problem sedan jag började med det :)
#11 - 18 juni 2012 10:31
jag bytte till hamburgerfilter för någon vecka sen och lukten har i princip försvunnit helt

Annons