Till marcus_swe
hmmm då undrade jag över hur jag bäst skulle laga den inte hur jag fick bort skivan, huvudsaken är väl att jag inte lagt tråden, på tex levandefödare eller??? Vad är detta att haka upp sig på??
mia: jag tog nyligen bort ett glasstag.. med vanlig bladkniv..
finns även hobbyset med bladknivar som liknar skalpeller typ..
vet ju inte hur pass stor "skivan" är hoppas det går bra..
tack manne_74!!!! skivan är bra stor håller på för fullt med bladknivar nu =)
Till marcus_swe
jag trodde att detta var ett forum där man hjälper varandra och inte kommer med påhopp för att man RÅKAR lägga ett inlägg LITE fel.
Eller har jag fel???
glöm inte sen att du måste rengöra ytorna riktigt bra om du ska silicona tillbaka något.. jag använde ett medel för det.. casco Silstrip, heter det.. det löser upp siliconresterna som är kvar om du inte får bort dom själv.
Jag skulle inte rekommendera Silstrip. Först och främst så påstås det vara riktigt giftigt. Sen så kommer de siliconfogar du vill ha kvar också lösas upp ifall det kommer lite på dem.
Det finns bara en kemikalie som kan lösa upp silicon (kommer inte ihåg vad den heter) och den måste ju ingå i silstrip. Kemikalien är något av det mest giftigaste som finns.
Det bästa för att få bort gammalt silikon är att skära med rakblad. Rengör sedan med kemiskt ren aceton (utan olja), det dunstar så fort att det inte blir några rester i akvariet.