Hur fångar man tuggande honor

#1 - 23 maj 2004 16:38
Jag har ett Malawikar på 375 l med bara mbunas. Nu har jag två olika honor som tuggar, hur får jag upp dem. Jag tänker inte sabba mina grottor och riva hela akvariet. Behöver lite tips på finurligheter som arbetats fram efter år av erfarenheter.
#2 - 23 maj 2004 16:47
hej.. klipp av toppen på en PET-Flaska 1,5liters! fyll den med akvarievatten och lägg i fiskmat! fiskarna simmar du förhoppningsvis in i flaskan och de tuggande honorna följer efter i ren nyfikenhet...(inte alltid men ofta)
#3 - 23 maj 2004 20:46
Bästa är väl att fånga dom då akvariumet är släckt! kanske på morgonen då även fisken sovit och man överrumplar den då man tänder upp ljuset. Viss morgontrötthet finns även hos fiskar. Dessvärre jagar jag dom även då det är ljust i karet. De säger att det kan vara troligt att de spottar eller sväljer ynglena då men jag har lyckats. Hon tröttnar till slut på att bli jagad och ger upp litegrann.....
#4 - 23 maj 2004 21:51
jag jagade min golden hona i 2 timmar rev hela akvariet så jag låter som gå kvar man ska nog prova flask metoden
#5 - 24 maj 2004 13:53
Jag har prövat petflaske-metoden med skapliga resultat. Jag använde inget foder för tuggande honor äter ju ändå inget. Den nyfikna auratushonan gick i fällan på nolltid.

Den envisa rödzebran kämpade jag med i 40 minuter med att försöka skräma ut henne ur sin grotta och in i fällan och när jag till slut lyckades gled mina två petflaskhalvor isär när jag skulle ta upp henne och hon flydde tillbaka till säkerheten.

#6 - 24 maj 2004 13:54
Nu har jag uppdaterat fällan med eltejp, för att det ska ge en illusion av en mörk och säker plats, hoppas på bättre resultat. Det svåra är inte att fånga fisk, det svåra är att fånga rätt fisk.
#7 - 24 maj 2004 13:56
Problemet med att jaga fisk i ett släckt akvarium är att fiskarna ligger och trycker i grottorna när de slaggar och jag kommer inte åt de jä.... med håven.

Jag får jobba vidare med fällan, om inget annant kanske jag kan lura in några av ynglena när hon har spottat ut dem.
#8 - 24 maj 2004 14:42
lägg i håven vänta ett par timmar på din rätta chans.....
#9 - 25 maj 2004 16:33
PET-FLASKAN blev en total succe när jag gick lös med eltejpen på den. Antar att mörkret inne i flaskan lockade in honorna

Annons