Hur får jag dem att överleva???

#1 - 10 december 2007 16:42
Har fått malungar i två omgångar. Nu lever bara 4 av 12 ursprungligen, behöver de något extra för att överleva?:( De andra fiskarna (neontetra och svärdbärare mår helt utmärkt och vi har inte haft någa dödsfall på snart ett år. Svärdbärarynglen har alltid överlevt väl och dom blir ju så många så man har problem att bli av med dem. Skulle gärna vilja att mina malisar ska överleva. Dom döda ungarna har jag hittat döda på botten så dom har inte blivit uppätna. Dom är cirka en månad nu.
Kollar vattenkvaliten med jämna mellanrum och det är bra. Ger malarna speciellt malfoder köpt i fackhandel.
Har någon några tips eller ideer.
Tina
#2 - 10 december 2007 18:48
Äter dom av fodret? Har du gett dom gurka eller potatis?

Vi fick >43 ancistrus för en dryg vecka sedan och än så länge lever alla och mår prima... dom får potatis, gurka och gröna ärtor samt maltabletter...
#3 - 10 december 2007 20:32
Har inte sett att dom äter av tabletten. De sitter mest på växterna. Pratar du om råa grönsaker? Har testat gröna ärtor och morot men de stora har inte varit så intresserade.
/ Tina
#4 - 10 december 2007 20:36
Ja, råa grönsaker. Testa med gurka, broccoli, brysselkål och potatis.
Guest
#5 - 10 december 2007 21:33
Potatis?
#6 - 10 december 2007 21:43
Testa med squash /färsk/. Och så får mina fiskbullar. Populärt.
#7 - 11 december 2007 08:14
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vad är det för sorts malyngel?[/COLOR][/FONT]
#8 - 11 december 2007 08:23
I en annan tråd nämner Anettejt att hon har hittat yngel av "skäggmunsmal" så det är troligtvis "vanlig" Ancistrus som avses.

Anettejt, ja... vanlig potatis är mina yngel fasligt förtjusta i... jag skär till en centimetertjock skiva som får sjunka till botten. Oftast sitter det runt fem yngel på skivan hela tiden och en skiva äts upp på tre dygn av ett 40-tal småttingar.
#9 - 11 december 2007 10:43
Jag har ca 300st ancistrusyngel just nu och dom får bara flingfoder och algtabletter det funkar fint för dom.

Thomas
#10 - 11 december 2007 11:07
Jag har ca 300st ancistrusyngel just nu och dom får bara flingfoder och algtabletter det funkar fint för dom.

Thomas

Samma här jag får kullar på 400 varannan vecka och dom får bara maltabletter och ev lite flingfoder, och jag har inte haft några döda yngel, man måste ju tänka på att sköta vatten byten då man matar yngel mer än om man bara har vuxna fiskar. Jag byter vatten varannan dag hos mina yngel.
Guest
#11 - 11 december 2007 14:27
patdah skrev:
I en annan tråd nämner Anettejt att hon har hittat yngel av "skäggmunsmal" så det är troligtvis "vanlig" Ancistrus som avses.

Det blev nog lite fel?!!
#12 - 11 december 2007 14:47
Det är skäggmunsmal. Dom bor i det stora karet på 112l, med sina föräldrar. Vattenbyte görs 1ggr/vecka.
#13 - 11 december 2007 14:52
Det är skäggmunsmal. Dom bor i det stora karet på 112l, med sina föräldrar. Vattenbyte görs 1ggr/vecka.

Jag byter vatten varannan dag då det blir mycket mat i karet.

Thomas
#14 - 11 december 2007 15:23
Anettejt skrev:
Det blev nog lite fel?!!

Lite :) Jag menade ju tina74marie [B)]

Annons