Hur får jag Fjärilsciklidynglen att överleva

#1 - 29 juli 2011 12:01
Jag skaffade just 4 Fjärilsciklider (2 honor 2 hanar). Jag har hört att det är lätt att få dem att leka, men svårt att hålla ynglen levande. Har någon något tips på hur jag får ynglen att överleva? Hur länge dröjer det innan äggen kläcks? Kan jag sätta dom i en yngelbox?
#2 - 29 juli 2011 12:17
låta de vara bara. dvs låta föräldrara leka gång på gång till de fattar hur man ska göra. när de sen är frisimmande kan man ta upp dom o lägga i annat kar/ eller yngelbox.

det tar ett par dagar innan ynglena kläcks.
#3 - 29 juli 2011 13:25
De är svåra och många fjärilar tar aldrig hand om ungarna. Kan vara kinkigt att få de att kläckas men vet eg inte vad det beror på. Jag hade vildfångade men det blev ändå inga ungar av rommen
#4 - 29 juli 2011 13:36
tålamod är nyckeln. bara låta de hålla på att leka tills de fattar.
#5 - 29 juli 2011 13:55
Ynglen är för små för att ta nykläckt artemia, måste ha hjuldjur eller ciliater eller annat jättesmått levande foder första tiden. Kan man inte skaka fram sånt, så brukar det finnas tillräckligt smådjur i ett hyfsat stort inkört planterat akvarium för att åtminstone några yngel ska överleva tills de kan börja ta artemia. Nästa problem är att fjärilar har nånstans mellan usel och ingen yngelvård, och äter upp ynglen efter att de blivit frisimmande (jag har börjat misstänka att fjärilar inte vaktar sina yngel efter frisimmande ens i naturen).
#6 - 30 juli 2011 03:57
Azur,
instämmer i erfarenheterna... men jag HAR sett föräldrar som vaktar efter frisimmandet. Dock inte i mina akvarium. :(
#7 - 30 juli 2011 06:32
Samma här! Visst känner jag igen er 2 från en gammal tråd om detta?

Dessa svårigheter gör enligt mig fjärilsciklider till en premiumfisk och jag skulle värdesätta att lyckas med den. Det blir flera fösök framöver :)
#8 - 30 juli 2011 08:44
Det längsta jag har sett fjärilar kommit i yngelvård är precis till äggen har kläckts och de vaktat dem en dag eller 2 och sen försvunnit. Men jag kämpar vidare med det med de nästa fjärilar jag kommer köpa :).
#9 - 30 juli 2011 10:22
Som Azur o Patrik är inne på så är det fodret som är problemet. De har små outvecklade munnar så det måste vara litet. Artemia kan funka men den måste vara precis nykläckt en vän till mig satte artemia med två timmarsintervaller för att hela tiden kunna mata med nykläckta artemia.
#10 - 30 juli 2011 10:51
kaj.p skrev:
Som Azur o Patrik är inne på så är det fodret som är problemet.

Men få kommer ju inte ens till detta stadie så det är ett senare problem tycker jag. Och ett angenämare problem dessutom. Där får man ju iaf en chans att utöva sporten.
#11 - 30 juli 2011 11:31
sme_h skrev:
Men få kommer ju inte ens till detta stadie
Menar du att fiskarna äter sina ägg eller att alla ägg är sterila? Om det är att de äter sina ägg... ja, det är mycket vanligt, kan gå över med tiden men inte alltid - skärper de sig inte efter ett par lekar kan det vara dags att fundera på artificiell kläckning. Om alla ägg är döda så är nånting väldigt snett, min första gissning skulle vara att bägge dina fiskar är honor eller att hanen är steril. Mitt tips vore i så fall att byta ut den fisk du anser är hanen.

Annons