Hur får jag glöden tillbaka?

#1 - 10 december 2008 07:48
Halloj. Det var läääänge sen jag var här inne. Anledning: Jag har tappat intresset. Men nu vill jag ha tips på hur jag kommer igång med allt igen.

Kan berätta som så att i mit stora akvarium har jag inte bytt vatten på flera veckor (kanske 2-3 månader) Det ser för jävligt ut då det är en massa alger på växterna. Men alla fiskar lever ännu.

Kom med bra tips på hur det kan bli roligt igen.
#2 - 10 december 2008 08:03
Köp lite ny inredning nya växter möblera om rejält i karet. Jag gör så och då blir det jättekul igen.
#3 - 10 december 2008 08:08
Raggsockan skrev:
Halloj. Det var läääänge sen jag var här inne. Anledning: Jag har tappat intresset. Men nu vill jag ha tips på hur jag kommer igång med allt igen.

Kan berätta som så att i mit stora akvarium har jag inte bytt vatten på flera veckor (kanske 2-3 månader) Det ser för jävligt ut då det är en massa alger på växterna. Men alla fiskar lever ännu.

Kom med bra tips på hur det kan bli roligt igen.

kanske byta inrikting kan ge ett uppsving.

såg att du hade ett litet kar.....kanske börja med räkor.

finns många intressanta räkor idag ju....

.
#4 - 10 december 2008 08:13
Nja den lilla är ju liten.

Jag har ordnat med en ommöblering och tycker att det blev jättefint. Men jag kanske skall byta igen. En ny bakgrund kanske? Just nu har jag bara en svart sopsäck.
#5 - 10 december 2008 10:11
Jag har också haft en period då det var trist,jag köpte lite nya fiskar i stora och det blev genast roligare och så lite nya rötter och ommöblering.Lilla ska jag också göra om så småningom när jag bestämt vad jag ska ha där i :)
#6 - 10 december 2008 11:10
köp dig en black ghost, Den får garnterat upp ditt intresse för hela akvariet
#7 - 10 december 2008 16:08
köp dig en black ghost, Den får garnterat upp ditt intresse för hela akvariet

Inget som passar mitt 110L kar men tack för tipset. :)
#8 - 10 december 2008 16:10
Odling :)
#9 - 10 december 2008 16:20
Odling? Menar du av Black Ghost eller av något helt annat.

Mitt intresse är kampfiskar men jag tycker att min "stora" inte är så lämplig för odling av kampfiskar för det blir för stort samt att pumpen/filtret är inbyggt. Passar bäst med honor i den tycker jag. Sen så skulle det vara för mycket men en massa baljor/lådor/akvarier för en kampfiskodling. Har haft det förut.
#10 - 10 december 2008 16:34
Raggsockan skrev:
Inget som passar mitt 110L kar men tack för tipset. :)

ähh det tror jag itne :P jag har en i ett 105 L och den trivs bättre än bäst.. fast iof så har jag ju en julklapp till han så småningom.. ska köpa ett nytt akvarie på ca 250 - 300 L
#11 - 10 december 2008 16:44
ähh det tror jag itne :P jag har en i ett 105 L och den trivs bättre än bäst.. fast iof så har jag ju en julklapp till han så småningom.. ska köpa ett nytt akvarie på ca 250 - 300 L

Hmm jag läste att den ville ha 150cm och ca 550L. Artbeskrivningen är här.
#12 - 10 december 2008 17:43
Raggsockan skrev:
Hmm jag läste att den ville ha 150cm och ca 550L. Artbeskrivningen är här.

vet .. men det är lite överskattat ;)
#13 - 10 december 2008 19:30
vet .. men det är lite överskattat ;)

100L för en Black Ghost är bedrövligt, och 250-300L är fortfarande för litet.
#14 - 10 december 2008 20:06
Töm hela akvariet, köpt nytt grus och rötter/stenar. Byt utseendet i akvariet helt enkelt.

Finns ju en hel del snygga BTN slimline som jag tycker passar en del mindre kar.

Köp nya lysrör eller ramp..kanske bygg en egen?
För att få ett annat ljus.
Byt plats på akvariet?

Lite tips.. :)
#15 - 10 december 2008 21:39
Gör om det till aqua-terrarium? Toxotes och flugor + landdel med pilgift/gecko/sköldpadda och massa fina växter (ormbunkar, kallor osv osv) vad vet jag :P Själv skulle jag gärna haft ett aqua-terrarium! Måste fixa ett senare :D
#16 - 10 december 2008 21:42
Måste hålla med alla andra att göra om/byta inriktning är det enda enligt mig som funkar.

Jag tröttnade på mitt akvarium hemma för ett tag sen, så jag tömde hela akvariet och sparade inget.

Skaffade nytt grus ny inredning och efter ett par veckor skaffade jag Malawi ciklider nåt jag inte haft förr.
Blev snabbt mycket roligare igen..

Hoppas din gnista kommer tillbaka, vi behöver alla akvarister för att hobbyn ska överleva..
#17 - 11 december 2008 09:09
Aha, en till akvarie-periodare, precis som jag själv.

Jag tappar sugen då och då, och då drar jag ner. Brukar ta ungefär ett halvår innan jag får inspiration att sätta igång igen, och då oftast med nånting helt nytt.

Vad känns spännande?

Sugen på saltvatten? Odla malar? Discus kanske? Låter svensk fisk maffigt? High-tech växtakvarium, kan det vara nåt?

Känns ingenting spännande är det nog bara att vänta nån månad till...
#18 - 11 december 2008 11:33
Jag tycker om när det är massor växter men jag är dålig på vilka som passar till vilka osv. Just nu har jag kakaduor (1+2), kampfiskhane, 2 ancistrus (1+1) och 4 fläckiga pansarmalar.

Så här ser det ut nu. Ni kan ju se hur mycket alger jag har på växterna.
#19 - 11 december 2008 11:48
Börja prenumera på någon akvarietidning, tex Practical Fishkeeping.
Titta på lite snygga akvarier för inspiration: http://showcase.aquatic-gardeners.org/2008.cgi?&op=showpage&name=view-showcase
Gör en omläggning - evt. med ny inriktning.
Kolla på akvariesidor, titta på andras projekter.

Dom sakerna hjälper i allafall mig när akvarieintresset inte är helt på topp.:D
#20 - 11 december 2008 13:13
Mmm jag skall försöka att byta plats plus att ändra om i akvariet.
Tack för tipsen alla.
#21 - 11 december 2008 17:11
Med nytt grus tycker jag det blir stor skillnad i akvariet.. ett helt annat intryck som brukar ge upphov till nya ideér;D
#22 - 13 december 2008 10:26
Du kan ju börja att ta bort de värst angripna bladen... Sen är inte dina malar och svärdsplantor någon bra kombination som du kan se.
#23 - 14 december 2008 08:00
petnym skrev:
Du kan ju börja att ta bort de värst angripna bladen... Sen är inte dina malar och svärdsplantor någon bra kombination som du kan se.

Mmm jag vet men jag gillar ju storbladiga växter. [:-13]
#24 - 14 december 2008 10:42
Mata malarna med mkt grönsaker så får kanske växterna vara ifred:)
Jag har själv Ancistrus med svärdsplantor och dom får vara ifred.

Lycka till...
#25 - 14 december 2008 15:53
Mmm vet att honan gillar gurka. Skall testa att ge mera grönsaker till dom.

Annons