hur får jag igång fluval 404 igen efter rengöring??

#1 - 20 februari 2007 16:19
hej! har precis gjort rent mitt fluval 404.. men nu när jag ska sätta igång det igen så funkar det inte. man ska ju pumpa i vatten för hand med den där lilla handpumpen,, men det händer ingenting.. fyllte i lite för hand med en tillbringare genom slangen men det gick inte så bra.

hur ska jag göra? det är ju lite bråttom för det är ju inte bra om det står still för länge..
#2 - 20 februari 2007 17:16
sug i utblåset funkar fint!!
#3 - 20 februari 2007 17:22
tack men nu är det fixat:)
fyllde i för hand istället där uppe som slangen går in.. den där lilla pumpen är ju helt värdelös, den funkar ju inte.
#4 - 20 februari 2007 17:25
köp en FX5 ... fyll med 8l sätt i kontakten....
Sen får du fylla på akvariet eftersom den suger ut ca 22L ur det :P
#5 - 20 februari 2007 17:28
det är fluval i ett nötskal;)
/aquael
#6 - 20 februari 2007 17:42
jo det är möjligt meen jag är faktiskt jättenöjd med mitt fluval annars.. tyst som en mus är den,, jag hör den inte överhuvud taget.
#7 - 20 februari 2007 21:13
det e så kul att få retas:D
#8 - 21 februari 2007 09:03
Gissar på att det var ett problem med kulan som sitter i "insugskorgen". Den ska täta "utåt" så att vattnet bara kan rinna in i filtert när du "handpumpar".
Jag har en sprucken "insugskorg" på mitt 404 och gör det lite knepigt när man ska få igång häverten ner till filtret iom att man i princip bara flyttar vattnet fram och tillbaka med "handpumpen" då.
#9 - 21 februari 2007 13:33
stämmer nog bra heeke.. tror bara vattnet åkte fram och tillbaka när jag pumpade.
#10 - 21 februari 2007 20:17
på min glömde jag att öppna vattenflödet när ja pumpade då hände de inte heller så mycke kanske va de som va felet för dig ? ja menar den där spaken vid in o ut slangarnas fäste :) för mig funar den fin fint ja pumpar 3 pump sen suger den i sig själv o när den är full sätter ja i kontakten o tittar på när mina flyt växter flyger iväg :P
#11 - 21 februari 2007 20:21
nej ja testade åt båda hållen men inget hjälpte.. vet faktsiskt inte vad felet är.. funkar inte så bra idag heller faktsikt.. får inget flöde nästan.. när jag har nästan helt stängt så funkar det men öppnar jag lite mer så slutar den o fungera och det bara låter konstigt och kommer ingenting????
#12 - 22 februari 2007 08:45
Låter som om något stoppar vattenflödet om det går bra att köra på lågfart men inte för fullt.
Kolla "insugskorgen" så det inte sitter skit "bakom" kulan, dvs ta i sär den.
Sitter det inget där får du kolla slangarna och själva filtret
#13 - 22 februari 2007 13:21
heeke skrev:
Låter som om något stoppar vattenflödet om det går bra att köra på lågfart men inte för fullt.

Kolla "insugskorgen" så det inte sitter skit "bakom" kulan, dvs ta i sär den.

Sitter det inget där får du kolla slangarna och själva filtret

har gjort rent insugskorgen, men jag vet int riktigt hur kulan ska sitta.. kan man inte ta bort kulan helt istälet? eller slutar allt att fungera då? slangarna har jag inte kollat men det funkade ju innan jag rengjorde filtret.
#14 - 22 februari 2007 22:11
jag måste då säga att fluval är den enda o bästa filer fattar inte va folk klagar så jag kör då bara fluval tyst är de med
#15 - 23 februari 2007 14:49
har gjort rent insugskorgen, men jag vet int riktigt hur kulan ska sitta.. kan man inte ta bort kulan helt istälet? eller slutar allt att fungera då? slangarna har jag inte kollat men det funkade ju innan jag rengjorde filtret.

Du kan köra utan kulan men då kan du inte använda "startpumpen".
Förövrigt kan bara kulan sitta på ett sätt om inget är trasigt dvs. Den ska ligga i "urgröpningarna" på plastkorset som sitter i änden på insugsröret. Den glappar när den ligger där och det ska den göra.
#16 - 23 februari 2007 21:05
jag måste då säga att fluval är den enda o bästa filer fattar inte va folk klagar så jag kör då bara fluval tyst är de med

jag kanske klagar för att mitt inte fungerar som det ska???
#17 - 23 februari 2007 21:06
heeke skrev:
Du kan köra utan kulan men då kan du inte använda "startpumpen".

Förövrigt kan bara kulan sitta på ett sätt om inget är trasigt dvs. Den ska ligga i "urgröpningarna" på plastkorset som sitter i änden på insugsröret. Den glappar när den ligger där och det ska den göra.

jag ska testa o köra med kulan och se om det blir bättre.. blir det inte det så är det kanske massa uft i eller nåt.. har inte testat o vänt på filtret än.. men det funkar inte bättre nu även om det har varit igång ända sen tråden skapades.
#18 - 24 februari 2007 11:47
du har kanske nå luft som inte vill komma ut ur filtret. jag fick rådet när man hand pumpar i gång filtret så ska man ha utgångs slangen i en hink så lågt som möjligt då får man ut luften som kan bli lite lättare, Lycka till
#19 - 24 februari 2007 12:40
Prova att pumpa lite försiktigt i handpumpen när filtert e igång då kan man få ut lite luft. Mina fluval pumpar har aldrig varit något problem med. Men jag har två aquael som ett läcker när det blir strömmavbrott och två inte pumpar hälften så bra som ett mindre fluval(innerfilter). Ska aldrig mer köpa aquael.

Annons