hej
har inte dropptest, utan Jbls teststoickor
enligt dem så är mina värden nu som följer nedan(efter att jag tillsatt Bikarbonat i går)
Nitrat: 50
Nitrit: 0
GH: mindre än 7
KH: 10
PH: 8,4
mvh
Kristoffer
Nu är det ju så att jag tycker att de flesta akvarietester bör vara någon annsatns än del i ett underlag för att beslut hur man skall sköta sitt akvarium. Stickorna vill jag inte nämna i samma andedrag som jag säger ordet test.
Dropptester är inte lika dåliga som stickor men ibland inte långt ifrån. De är svåra att läsa av på grund av att olika personer har olika färgseende. Undantaget är de tester som bygger på ett konkret färgomslag som oftast KH testen gör. (kalcium, GH och magnesium är också exempel på sk titreringstester) Om du har Malawi så kan du göra det bekvämt för dig. byt vatten (minst 25 %) varje vecka (men gör det regelmässigt - orkar du inte varje vecka så byt 30 - 40 % varannan vecka men variera inte mellanrummen) ta KH med en dropptest efter bytet - är KH mindre än 6-7 lägg i en tesked bikarbonat - kontrollera KH igen efter några timmar- någonstans mellan 7 och 12 är ok. har du det KH:t så har du alla chanser i världen att akvariet fungerar. En varning bara. När du ligger så högt i pH är det viktigt att din nitrifikation fungerar och att du aldrig ökar matningen för fort eller varierar mängden mellan olika dagar. Satsa på bra pumpar och filter. rengör inte filter för noggrant och inte samtidigt som vattenbyte.
MVH Lasse
Vill du bli av med din nitrat så byt 30-40 % av vattnet varje vecka ett tag framåt men eftersom du har stickor så litar jag inte på testen. Jag litar överhuvudtaget inte på någon nitrattest för akvarieändamål. Byter du vatten regelbundet så kommer nitraten inte vara något problem oavsett vad dina tester säger!