Hur får jag ynglen att överleva?

#1 - 1 december 2003 17:10
Var å varannan vecka leker mina ciklider och gång på gång försvinner ynglen efter några dagar.
Då jag har lättodlade arter (Thomasi och Nigeria Red) så känns det inte som nå´gon större förlust, när jag flyttar straxt efter jul så funderar jag på att försöka få dom att växa upp. Främst då Nigera Red (en palettvariant) som min lokala säljare gärna vill att jag skall odla lite på. Idag går fiskarna kvar i sällskapstanken, men jag funderar starkt på att sätta upp ett lek/odlings-kar.

Har 2 tomma kar stående. Ett 40-liters och ett 90-liters.

Hur ska jag då beté mig för att få det att funka. När skall man flytta fiskarna från sällskapskaret till odlingskaret? När skall man flytta tillbaka föräldrarna? Hur skall man sköta ett odlings/uppväxt-kar? Vad skall man mata föräldrar respektive yngel med? Hur skall man göra med vattenbyten, rening, preparat, belysning mm mm. Hur skall ett odlings/uppväxt-kar inredas för Nigeria Red?

Många frågor, men jag hoppas någon kan svara på några iallafall.
#2 - 1 december 2003 19:04
Om det är en variant av vanlig palett så borde de ju ha samma krav. Det enda jag tror att du ska göra för att lyckas är att utfodra med "rätt" foder vilket är artemia eller andra levande smådjur.. Det finns ute nu en lätt anläggning för artemia kläckning av märket hobby.
(hur själva kläckningen går till finns det mycket skrivet om)
Det står på ett annat ställe som jag har eller jobbar på att skaffa är en spruta av mdell större eller en flaska som man kan skapa en insug och utsug väldigt lätt med handkraft sen sätta på en slang för att komma "rätt" bland ynglen så att de får det maximala foder utbytet.
#3 - 1 december 2003 19:06
Asch då...hann inte mer än precis sätta upp ett provisoriskt yngelkar, förens de andra fiskarna lyckades anfalla tilräckligt effektivt för att kunna käka upp i princip alla yngel. Men men...detta är ju andra gången dom har yngel sendan jag köpte paret, så de borde nog leka igen... Man kan ju undra om hur långa intervallerna är mellan varje lek...någon som vet?
#4 - 1 december 2003 19:08
Spruta köpte jag på¨appoteket och matar med Bosmider, men det största problemet är att föräldrarna får svårt att försvara ynglen vid matningen eftersom de andrafiskarna blir väldigt sugna på maten...det blir fullt krig då jag sprutar ner maten, vilket knappast förenklar för de stackars föräldrarna...
#5 - 1 december 2003 19:11
okej men då finns det väl bara yngelkaret och med samma medel som du kört med hitills det verkar ju vara vinnande.
#6 - 1 december 2003 19:13
Nu är det ju i princip inga yngel kvar, men till nästa försök...närär lämpligt att flytta föräldrarna!? Närde väl lagt äggen såär det väl redan för sent...eller hur brukar folk göra för att dom skallleka i ett speciellt lekkar!?
#7 - 1 december 2003 19:25
tycker du ska göra det nu direkt så att de får vänja sig...
Tycker också att du ska ha någon tålig "puckad" fisk som target för föräldrarna och att de får finslipa sitt vårdbeetende. Inred med grottor och javamossa eller varför inte satsa på att det ska bli ett snyggt växtakvarium eller en biotop? Kongotetror verkar vara ganska stora och lätta att hålla ett öga på för föräldrarna dessutom har du mycket javamossa så skyddar sig de i den. Har du en slang på din spruta och fick du betala nått för den?
#8 - 1 december 2003 19:33
Problemet är att jag flutta i slutet på månade, så jag harlite svårt attsätta upp ett provisoriskt kar för tillfället. Har ett 40-liters stående på databordet just nu bara ;) Lite trasiga krukor, några stenar, en liten rot och lite flytväxter. Du menar att du tycker att jag skulle sätta "paletterna" i karet redan!? Hitintills har det varit så (tycker jag mig ha sett) att dom lekt ungefär en gång i månaden...så det dröjjer nog en stund innan dom gör det igen...
Varför skall man ha en "targetfish" då? Är det för att dom inte skall tappa försvarsbeteendet, eller är det för att dom annars käkar upp ynglen?
Tror dom tog 9kr på appotekt för sprutan, och JA, jag har satt en 2dm lång luftslang påden så jag lättare kommeråt bland alla växterna.
#9 - 1 december 2003 19:39
Jo men då hinner de vänja sig vid akvariet, det kan ju vara så att om du flyttar dem när de gör lekförberedelser kan du gör mer skada än nytta. Targetfsih har man för att föräldrarna ska samarbeta mot en gemensam fiende mot ynglen istället för att kanske vända sig mot varandra. 40 liter är nog lite litet men 90 litrarna är ju perfekt. fyll det med vatten och grumsa lite i det så du får det som du vill ha det. Ett skumpatron filter och en något dämpad belysning och om det är en sån period som du säger har du väl tiden på din sida? Alternativet är ju att du flyttar på de andra fiskarna och inte paletterna men det är nog inget vidare eller har ja fel?
#10 - 1 december 2003 19:44
Nja...har la en 30 fiskar till karet så det kanske blir jobbit, har iofs ett 290-kar som allihopa skall i efter den 29:e december...då hela anläggningen skall flyttan några km..suck å stön...
Låt säga att jag drar igång 90-karet när jag är klar med flytten. Skall man då låta föräldrarna gå där tills de lekt, för att sedan flytta föräldrarna till stora karet när det slutar att ta hand om dom? Sen låta ynglen gå där tills dom är stora nog att göra sig av med, eller skall man flytta ynglen till en mindre burk?
#11 - 1 december 2003 19:47
Tycker nog att du ska låta de gå kvar tills de är av försäljbar storlek.. Vad jag har för mig så börjar paletter leka direkt efter den aktuella kullen växt till sig utan att anfalla dem.. Men det är bara nått jag hört. Låter bra att vänta med det om flytten är närstående, kan inte vara kul att vara akvarist då=( Men det är mycket man får stå ut med.
#12 - 1 december 2003 19:53
Okej, så vad du menar är att ha ett permanent palett-kar som fungerar som "art-akvarium", yngelkar och uppväxtkar!? Låter ju iofs inte så himla dumt.
Skulle ju gå och den ha ett par tetror och kanske några Corydoras för å "städa" lite. (blir ju inget artakvarium då iofs...) Dom käkar la inte yngel, vilket jag hört att Ancistrus brukar göra... "Paletterna" MÅSTE ju nödvändigtvis inte gå i 290-burken sen. Det går ju lika bra å stoppa i något annat däri...

Eftersom affären jag köpte dom i gärna bytte in/köpte yngel om jag odlade dom så kanske man skulle kunna "finansiera" LITE av kostnaden då jag skall dra igång mitt 375 med "stora" ciklider efterflytten... 195:- paret för vuxna Nigera Red i affären borde iallafall ge LITE vid inbyte av "yngel"...
#13 - 1 december 2003 19:59
Ops...my mistake... Ser nu att säkert 10-15 yngel har lyckats överleva attackerna...även om föräldrarna simmade runt som galningar och "lockade" på dom med sina ryckningar förut...utan resultat. Frågan är ju bara om man skall våga flytta dom till "yngelkaret"...jag har ju ingen aning om hur bra vattnet är där, men allt vatten är taget från stora karet... Sen kanske föräldrarna blir så stressade av den 2 meter långa flytten att dom endå käkar upp ynglen...hmmm....kanske är lika bra å låta dom gå i karet tills flytten är klar å sedan köra igång seriöst där... Vill inte gärna att de vuxna paletterna skall gå åt av stress och av gifter mm mm i det lilla karet....va drygt det blev nu då haha...
Räknade lite mer noggrannt...om jag inte missat något så har 20st yngel överlevt... Dumma som dom är såhar föräldrarna placerat dom på en rot mitt i akvariet...där dom kan attakeras från alla håll, hela tiden...smart...
#14 - 1 december 2003 20:07
Jag skulle inte ha corydoras till paletter eftersom de kan pikka ut ögonen på de stakars fiskarna men kanske någon annan städare, men något förslag har jag faktist inte annars lär ju ynglen städa och har du levande foder lär ju inte det krävas i lika hög grad som annars.. Låter fint det där men finanisiera hobbyn kan du ju göra om det till en riktigt snygg biotiop med algbeklädda stenar och med ett shyssst flood look med mycket driftwood som ynglen kan ta skydd i och föräldrarna kan jobba på nya småttingar i deras nya spawning grounds. Mycket och skarpt ljus skulle bli snyggt.. Ursäkta att jag brainstormar men har man inte möjligheterna själv så måste man nästan kolla på andras..
annan fisk borde ju finnas i zoopet afrika delen finns ju några tetror iallafall... Ja satsar själv på sydamerikanska arter så samma principer gäller ju iallafall...
#15 - 1 december 2003 20:11
Jo, det skulle nog gå, även om 90-liter inte är särskillt mycket så går det ju att ha LITE fisk iallafall. Frågan är bara var man skall få plats med allt...flyttar från en 2:a på 67 till en 1:a på 47 ;) Ja, sälja fisk är ju svårt, men i inbyte får man nästan alltid något, särskillt om ägaren till affären är ute efter det man vill odla...
#16 - 1 december 2003 20:20
Precis dessutom kanske man kan gradera upp sig...;P Jaja 47 kvm klarar man lätt=) om viljan finns men sen vet ju inte ja hur mycket prylar folk har.. 90 liter kan man göra otroligt mycket med jag har ett bild arkiv på akvarieguiden där ja har mitt 92 liters south america aquascapat för dvärgciklider och mina små marginatusar... Men ja måste skaffa mer ljus funderar på en liten quik silver.... Men men.. Kläcker du artemia då eller funderar du på det?
#17 - 1 december 2003 20:29
Jo, vissa dvärgciklider skall ju funka fint har jag förstått. Dock har mitt 90-liters en halvjobbig form 65*35*40,vilket gör att bottenytan inte är SÅ stor. Skulle hällre ha haft ett längre och lägre kar...men men. Nej, har aldrig kläckt Artemia, har bara kört med Bosmider till yngel, men skall jag försöka få dom å bli "vuxna" med seriös odling så skall jag börja med det. Har dock ingen fungerande luftpump för varken "luftfilter" eller Artemiakläckare, men får la önska mig det när jag fyller i mars eller så ;) Kommer nog bli mycke yngel i "framtiden" hos mig...särskilt som "paletterna" får yngel, Thomasina får yngel stup i kvarten, Scalarerna är på uppväxt och nån gång i februari/mars så kommer det flytta in Guldsömmar och troligen Blåciklider eller Jack Dempsey där jag idag har mina sällskapsfiskar... Mycket yngel blir det haha ;)
#18 - 1 december 2003 21:32
Jo men jag har köpt en hobbykläckare du behöver inget annat än den, vatten, salt, artemia ägg och ljus. Artemiorna simmar till mitten där man silar ifrån dem med en liten sil och sen ja det är bara att suga upp dem och skjuta i karet där ynglen går=)
#19 - 1 december 2003 21:38
Aha..! Var kostar en sån,och var kan man hitta det?
#20 - 2 december 2003 07:13
Den kostade runt 170 spänn och det är ju ett engångs köå, sen har jag för mig att man får med artemia ägg men saltet är en annan femma..

Annons