Hur får man bort alger?

#1 - 9 april 2011 19:26
Jag har nästan aldrig blivit drabbad av alger i mina akvarier då jag har kört algdroppar som fungerade utmärkt. Men nu har jag ett litet akvarium med bara äppelsnäckor och alla glas är gröna... Det är himla fult och nej usch. Hur får jag bort de? :( Har inte några droppar där i eftersom jag vet inte ifall de skulle skada snäckorna...
#2 - 9 april 2011 20:49
YellowFish skrev:
Jag har nästan aldrig blivit drabbad av alger i mina akvarier då jag har kört algdroppar som fungerade utmärkt. Men nu har jag ett litet akvarium med bara äppelsnäckor och alla glas är gröna... Det är himla fult och nej usch. Hur får jag bort de? :( Har inte några droppar där i eftersom jag vet inte ifall de skulle skada snäckorna...

Äter inte dina äppelsnäckor algerna?
Skaffa en algskrapa och gör rent de(t) glas du tittar in egenom. Låt resten vara, de hjälper dig att få bra vatten. Har du växter i akvariet? Om inte så är det orsaken. Inget som konkurrerar med algerna om näringen.
#3 - 10 april 2011 05:59
Jo de äter, men det finns fortfarande kvar massor. Och nej, jag har inga växter i karet. Borde no skaffa. Tack för hjälpen!
#4 - 10 april 2011 07:02
Ett rakblad brukar faktiskt vara bättre att skrapa bort vissa alger med från rutan, billigt är det också!
#5 - 10 april 2011 10:22
står karet i direkt solljus kan det också vara en anledning
#6 - 10 april 2011 14:48
YellowFish skrev:
Jo de äter, men det finns fortfarande kvar massor. Och nej, jag har inga växter i karet. Borde no skaffa. Tack för hjälpen!

Ja om du vill minska algerna. Tänk så här. Alger och växter ärr summan av allt grönt. Dvs mer växter mindre alger och tvärs om. Just nu skall du vara glad över dina alger. De hjälper dig att hålla vattnet rent och syre satt.
#7 - 11 april 2011 22:12
Vilket bra tips:) Jag köpte en algskrapa men den bara "klappar" på algerna så rakblad ska jag absolut prova nästa rengöring :)

firren_99 skrev:
Ett rakblad brukar faktiskt vara bättre att skrapa bort vissa alger med från rutan, billigt är det också!
#8 - 12 april 2011 00:54
Kisekatten skrev:
Vilket bra tips:) Jag köpte en algskrapa men den bara "klappar" på algerna så rakblad ska jag absolut prova nästa rengöring :)

Hoppsan, trodde algskrapor hade rakblad! Man skall var lite försiktig så man int karvar sig i fingrarna om man inte har någon form av hållare!
#9 - 13 april 2011 10:25
Jag använder ett kreditkort, tycker jag funkar kanon!
#10 - 13 april 2011 18:35
bossep skrev:
Hoppsan, trodde algskrapor hade rakblad! Man skall var lite försiktig så man int karvar sig i fingrarna om man inte har någon form av hållare!

Det finns ju olika sorts algskrapor =) Endel har små "piggar" och andra har ett rakbladsliknande blad. De med piggar har i alla fall funkat riktigt dåligt på de alger jag haft, då fick jag tipset om rakblad och testade det. Rakbladet skövlar algerna, riktigt härligt att se (alger i lagom mängd på stenar, rötter osv är snyggt, men inte på rutan, tycker jag då).
#11 - 13 april 2011 23:06
Var försiktig med skrapandet bara, kan bildas repor om man inte är försiktig (och även ibland fast man är försiktig)...
#12 - 14 april 2011 07:08
kökssvamp, modell scotchbrite (eller hur det nu stavas).

MEN OBS OBS....enbart den vita grova versionen, den gröna innehåller slipmedel som repar glaset.

.
#13 - 14 april 2011 13:36
Kensa skrev:
kökssvamp, modell scotchbrite (eller hur det nu stavas).

MEN OBS OBS....enbart den vita grova versionen, den gröna innehåller slipmedel som repar glaset.

.

Jag använder det också. Men har lyckats repa ett par rutor. Troligtvis är det sand som kommit med när jag tryckt ned mot botten.
Jag skall testa kreditkort! Undrar vilket som är best Visa eller Master Card?
#14 - 14 april 2011 13:47
Det är bara American Express black som funkar :)
#15 - 14 april 2011 16:31
gammal patientbricka användes med fördel här innan......

.

Annons