Napoleondynamite skrev:Kan man använda svamp till rengöring av rutorna? Vad för sorts svamp isåfall? Pratade just med min mamma och hon sa att man bara kunde ha en algskrapa till det. Jag vill inte kasta ut massa extra pengar på utrustning som jag hade kunnat fixa på något annat sätt, då jag känner på mig att detta kommer bli en dyr historia annars :P Någon idé?? hade kanske tom. en fönsterskrapa till bilar fungerat?
Napoleondynamite skrev:Kan man använda svamp till rengöring av rutorna? Vad för sorts svamp isåfall? Pratade just med min mamma och hon sa att man bara kunde ha en algskrapa till det. Jag vill inte kasta ut massa extra pengar på utrustning som jag hade kunnat fixa på något annat sätt, då jag känner på mig att detta kommer bli en dyr historia annars :P Någon idé?? hade kanske tom. en fönsterskrapa till bilar fungerat?
YellowFish skrev:1 - köp en ancistursmla
2 - algdroppar, hjälper!!
3 - rakblad & diskmedel, TÖM AKVARIET ISF!
YellowFish skrev:1 - köp en ancistursmla
2 - algdroppar, hjälper!!
3 - rakblad & diskmedel, TÖM AKVARIET ISF!
andersfiskar skrev:Lite OT men ändå...
Skippa foderklumparna "semesterfoder" och vad dom nu kan heta. De skitar ner och förpestar oftast vattnet. Dessutom är dom sällan särskilt bra foder för fiskarna heller. Om du är borta flera veckor och inte vill att ngn granne skall mata så köp hellre en foderautomat som du ställer in/trimmar in. Är du borta en vecka eller mindre så klarar sig fiskarna ändå om dom får mat när du far. Fiskar svälter sällan ihjäl.
ansjo skrev:De som inte provat en isskrapa av plast borde göra det. Det finns nog inget bättre och billigare sätt att bli av med alger på rutan:).
Christerhedberg skrev:tänkte precis tipsa om samma sak, det är grym bra! Går fort, smidigt, billigt som du sa... men man ska kanske passa sig lite om man har haft den i bilen så den inte är oljig
sme_h skrev:Rakblad! repar INTE....
Om du inte laborerar med Discus, PMDD, CO2 och snabbväxande plantor skulle jag föreslå att avvakta med vattenbyte. Låter man akvariet gå nån månad eller lite till och bara skrapar rutorna ordnar det upp sig av sig självt.
ansjo skrev:Nja,nu vet jag inte vad du har för bil, men på de flesta bilar bör nog inte oljan vara på rutorna;):p?
Men för säkerhets skull kan det kanske vara bättre att ge rådet att investera en Selma på ny en isskrapa...
Rockdoll skrev:Jag tycker det funkar utmärkt med sån där vit disksvamp, vad-den-nu-heter. Har 2-3 mm grus i karet också, så ingen risk att det fastnar nån sand emellan. Dock är det lite jobbigt i armen efter en stund :(
Jag har såna där gröna prickalger bara på rutorna, och ancistrusen kan väl inte ta såna riktigt?
Alexander Ylipää skrev:Rakblad + isskrapa = sant:d
Handy är förmodligen den absolut bästa algskrapan som existerat, enligt mig. Utbytbara rakblad dessutom.
Alexander Ylipää skrev:Rakblad + isskrapa = sant:d
Handy är förmodligen den absolut bästa algskrapan som existerat, enligt mig. Utbytbara rakblad dessutom.
Estetfjortiz skrev:Dock duger det vita weekend fodret som hårdhetshöjare i karet om man nu vill det! :D
gonzo44 skrev:var hittar man en sådan skrapa??
chainy skrev:Jag kör också vanlig disksvamp utan slipmedel. Funkar kanonfint.