Hur får man en fluval 3+ att fungera?!

#1 - 20 april 2005 14:38
Hej!
Jag är snart i upplösningstillstånd här *arg*. Har försökt att sätta ingång den i snart en timme nu. Men den vägrar. Den har krånglat varje gång,men brukar gå igång efter kanske 5-6 försök. Men icke denna gången. Vad ska jag göra?
Den är ca 6månader gammal.
#2 - 20 april 2005 15:32
Fluval 3+, alltså ett innerfilter? Det borde sätta igång automatiskt när man sätter in sladden, om det inte är något fel på det. En sak bara: har du gjort rent runt impellern? Om det är en massa slam som fastnat där, så startar den inte. Men det är det enda felet jag kan komma på...
#3 - 20 april 2005 16:02
Länge sen jag höll på med innerfilter förutom nån powerhead. Har dock en klar minnesbild av att luft i pumpen kunde hindra den från att komma igång, tror de var en sacem som krånglade för mej. Så om motorn annars är ok så är de bara att vrida omkring den under vattnet så luften kommer ut.
#4 - 20 april 2005 17:42
Mitt Hydor innerfilter 625 l/t hade också svårt att komma igång efter vattenbyte tills jag kom på varför. Har det i ett 54 l yngelkar o kör jag på max far ynglena omkring som vantar i en storm, så jag kör det på "min" som blir ca 300 l/t. Då var det trögt att starta men slog jag över till "max" startade det direkt. Kanske samma för dig.'
Bara en tanke.
Ove
#5 - 20 april 2005 18:15
Efter varje vatten-byte så vägrade min 3+ att starta.. Men efter att jag rengjort den så funkar den igen.
#6 - 20 april 2005 18:16
Känner igen det där med mitt mini sicce filter.I med kontakten och skaka det under vattnet så hoppar det nog igång.
Fredrik
#7 - 20 april 2005 18:53
Haft samma problem. Tills jag gjorde ren "den lilla magnetiska pluppen". Nu startar den på en gång igen.
#8 - 20 april 2005 18:57
mina fluval har också krånglat!

Gör rent impellern och platser där impellern sitter, skölj med vatten och liksom försök "kasta ut" smutsen.. alltså slå typ i luften, INTE i nåt bort eller så.jag brukar även peta med några topsar så det blir rent!

Lenis
#9 - 20 april 2005 21:23
Ska försöka slåss med den en sista gång... annars köper jag en ny imorgon!
Är så less på att den krånglar!
#10 - 21 april 2005 06:49
[QUOTE=Emotional]Ska försöka slåss med den en sista gång... annars köper jag en ny imorgon!
Är så less på att den krånglar![/QUOTE]

Vi har samma pump och den har också krånglat ibland. Troligen har du samma problem som vi haft. Det blir "slem" på magneten under impellern. Dra ut hela axeln och gnugga rent magneten med fingrarna, skölj rent runtomkring osv. Stoppa ned den igen och montera allt och testa igen. Då ska det funka.

"Slemmet" på magneten gör att den bara står still.
#11 - 21 april 2005 06:53
Filtret har garanti kvar. Tag med filtret till köpstället och provkör. Handlaren får förmodligen igång det - annars gäller garantin.
#12 - 21 april 2005 09:42
Tack för era råd! Jag lyckades få igång den inatt. Sköjde den ordentligt och petade rent. Nu vet jag det till nästa gång,så då blir det enklare att få igång den.

Annons