Hur får man in ett kort i dagboken?

#1 - 23 april 2006 16:53
Som rubriken lyder;

Hur får man in ett kort i dagboken. Jag får bara länkar när jag infogar en bilder.

Någon som kan det här?
#2 - 23 april 2006 16:54
Hur får man en egen dagbok, kanske får köpa en i bokhandeln...:D
#3 - 23 april 2006 17:07
Ovanför rutan där du skriver text finns några ikoner (bl.a. smiley). Klicka på ikonen som ser ut som en bild [:D]!
#4 - 23 april 2006 17:10
det gjorde jag och stoppa in kortets länk som finns på min zoon.. Men det blev bara en länk ändå...
#5 - 23 april 2006 17:11
Eller måste bilden finnas på zoopet?
#6 - 23 april 2006 17:18
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]De har jag provat men då blev det bara en länk till albumet... Så hur gör man?????????????? Har frågat dem soim lyckats, kanske har de svarat i sina kommentarer. Sök i så fall i Arleklints eller Linda A:s dagbok. Jag har inte tagit mig tid till att se efter om jag fått svar.... :confused:[/COLOR][/FONT]
#7 - 23 april 2006 17:24
Hittar inget svar i dagböckerna... Jag som hade tänkt lägga in mina nya diskusar... Inte för att bilderna blev bra men man såg vad som vad fram och bak på dom ;)
#8 - 23 april 2006 18:15
och samma med url
#9 - 23 april 2006 18:22
Tittade mer noga nu... i dagboken finns en liten knapp, ser ut som ett landskap, tryck där så får ni upp en ruta där ni fyller i bildens url, dvs länk. Kortet måste vara uppskickat på nätet först.
#10 - 23 april 2006 18:27
Precis så gjorde jag. Men vad menar du att den ska vara "uppskickad" på nätet först. Jag tog länken från en bild på min zoon. Det räcker väl?
#11 - 23 april 2006 19:09
[quote=Marie J]Precis så gjorde jag. Men vad menar du att den ska vara "uppskickad" på nätet först. Jag tog länken från en bild på min zoon. Det räcker väl?[/quote]

Ja det ska gå bra... jag har ju själv bilder i min dagbok och har bara klickat på knappen, infoga bild, och så hamnade de där. Men du...kolla så det inte blir dubbla http://
#12 - 23 april 2006 19:18
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Lalala la la-la[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag gjorde det!!! Jag fick in en bild. :) :D[/COLOR][/FONT]
#13 - 23 april 2006 19:27
Jag har kollat så det inte blir dubbelt men det funkar inte ändå....
#14 - 23 april 2006 19:32
Undrar om det är fel format på korten kanske....
#15 - 23 april 2006 19:50
Nu har jag lyckats!

för er som inte lyckats så högerklicka på fotot och tryck på egenskaper och kopiera den adressen!!!

Så det var fel address jag länka till så nu har jag äntligen lyckats!
#16 - 23 april 2006 19:51
Stort tack till Lenmar som löste mysteriet genom try and error. Hon ringde mig så jag fick en snabbkurs per telefon!
#17 - 23 april 2006 19:59
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Nämen Marie... Jag kan inte se bilden är det nån annan som kan eller är det mobbing på G? :rolleyes:[/COLOR][/FONT]
#18 - 23 april 2006 20:01
Men vad fan den låg ju där nyss!!!

Var har du lagt din då´?
#19 - 23 april 2006 20:01
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Fast bara för det så kan jag inte se min egna upplagda bild heller... :([/COLOR][/FONT]
#20 - 23 april 2006 20:01
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Nämen Marie... Jag kan inte se bilden är det nån annan som kan eller är det mobbing på G? :rolleyes:[/COLOR][/FONT][/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Kan inte heller se, bilden alltså ;)[/COLOR][/FONT]
#21 - 23 april 2006 20:04
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Nä nu tror jag att det är nåt elakt troll som håller på att spöka med dagböckerna igen... Bilderna låg ju där alldeles nyssens... Jag hade ju oxå gjort en liten testbild.... CHRISTIAN??? KJELL???[/COLOR][/FONT]
#22 - 23 april 2006 20:05
Jag lade in den och sparade den och då danns den där sen när jag gick in igen så var den väck!
#23 - 23 april 2006 20:07
Nu var den där igen!
#24 - 23 april 2006 20:09
Å nu var den väck! Det går troll i cybern i kväll :(
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 23 april 2006 20:12
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Nä nu tror jag att det är nåt elakt troll som håller på att spöka med dagböckerna igen... Bilderna låg ju där alldeles nyssens... Jag hade ju oxå gjort en liten testbild.... CHRISTIAN??? KJELL???[/COLOR][/FONT][/quote]
Verkar som om Ouzo-flaskan som jag köpte med till Christian har gett resultat[:-76] - enligt uppgift så festade han både idag och igår:p
#26 - 23 april 2006 20:14
[quote=Kjell Fohrman]Verkar som om Ouzo-flaskan som jag köpte med till Christian har gett resultat[:-76] - enligt uppgift så festade han både idag och igår:p[/quote]Jasså det är han som är ute och retas!
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 23 april 2006 20:16
[quote=Marie J]Jasså det är han som är ute och retas![/quote]
Har faktiskt inte en aning - men jag är det definitivt inte:D
#28 - 23 april 2006 20:17
[quote=Kjell Fohrman]Verkar som om Ouzo-flaskan som jag köpte med till Christian har gett resultat[:-76] - enligt uppgift så festade han både idag och igår:p[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Vettigt att dela upp portionerna och inte göra slut på dem vid ett å samma tillfälle!! Sånt kan få katastrofala följder. Ouzu [:-124] , det är ju nästan elakt??? ;)[/COLOR][/FONT]
#29 - 23 april 2006 20:19
[quote=Kjell Fohrman]Har faktiskt inte en aning - men jag är det definitivt inte:D[/quote]Min bild verkar lígga kvar nu. Har du skickat ett privat pm till admin om att han ska sluta lukta på korken och låta bli att radera bilder ;)
#30 - 23 april 2006 20:27
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag skall nog sluta sniffa på spriten med för felet ligger hos mig... Det är popup som inte tillåter... Så jag får la grejja det själv... Har ett litet öga med skylten "infart förbjuden" som lyser nere i högra hörnet på datorn... Integritetsrapport heter det visst. I rest my case.... Sorry att jag gapade så högt...[:o][/COLOR][/FONT]
#31 - 23 april 2006 20:31
Har också försökt flera gånger men får det heller inte att fungera.
Blir bara länkar...
Trodde först att det hade något att göra med att jag använder Firefox men jag har testat med IE flera gånger nu och det fungerar inte då heller.
(inte ens om jag högerklickar på bilden och kopierar adressen)
Så nu ger jag upp.....
#32 - 23 april 2006 20:32
Jag tillåter inga popuper heller men nu funka det för mig.

Har du fått in någon bild nu?
#33 - 23 april 2006 20:35
Nu har jag en urliten bild uppe.....

CHRISTIAN!!!!!!!!
#34 - 23 april 2006 20:36
[quote=muppins]Har också försökt flera gånger men får det heller inte att fungera.
Blir bara länkar...
Trodde först att det hade något att göra med att jag använder Firefox men jag har testat med IE flera gånger nu och det fungerar inte då heller.
(inte ens om jag högerklickar på bilden och kopierar adressen)
Så nu ger jag upp.....[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag gjorde så här; först å främst måste det vara ett kort med en http-adress, Jag öppnade den bilden jag ville ha in. Högerklickade sedan på bilden och i hela rullgardinen som kom upp så gick in jag på Egenskaper längst ned. Då kom det upp en liten ruta som berättade lite om bilden, bl a adressen till den, som jag snabbt kopierade. Sedan gick jag tillbaka till dagboken, klickade på "landskapsrutan" (=infoga bild). I den lilla infogabildrutan som kom upp så klistrade jag in adressen som jag hade kopierat från bildens egenskaper. Är du med?? [:-36] [:-26][/COLOR][/FONT]
#35 - 23 april 2006 20:40
Nu har jag sparat ett kort på zoopet och sen lagt in den på dagboken. Se om den vill ligga kvar nu då....
#36 - 23 april 2006 20:41
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag gjorde så här; först å främst måste det vara ett kort med en http-adress, Jag öppnade den bilden jag ville ha in. Högerklickade sedan på bilden och i hela rullgardinen som kom upp så gick in jag på Egenskaper längst ned. Då kom det upp en liten ruta som berättade lite om bilden, bl a adressen till den, som jag snabbt kopierade. Sedan gick jag tillbaka till dagboken, klickade på "landskapsrutan" (=infoga bild). I den lilla infogabildrutan som kom upp så klistrade jag in adressen som jag hade kopierat från bildens egenskaper. Är du med?? [:-36] [:-26][/COLOR][/FONT]

Så gjorde jag med.... :(
Men antingen blir det bara en länk eller så står det bara >img< eller nåt i den stilen...
#37 - 23 april 2006 20:49
[quote=muppins]Så gjorde jag med.... :(
Men antingen blir det bara en länk eller så står det bara >img< eller nåt i den stilen...[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Fast de första gångerna jag testade så kom det bara upp länkar som du beskriver men nu sista gången, ikväll, så funkade det kanon att dra en bild från zoonen t ex. Testa en gång till får du se!! [/COLOR][/FONT]
#38 - 23 april 2006 20:56
Men jag ser inte ditt kort Lenmar!

Min ligger kvar än....
#39 - 23 april 2006 21:01
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ha ha... men jag ser mitt kort. Tror jag kiknar av skratt!!! [:-15] [:-92] [:-93] :D [:D] [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Now you see it now you don't... Ha ha ha[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Har vart inne ett par gångernu å när jag stänger ned zoopet och öppnar på nytt så ser jag bilden men inte om jag försöker gå tillbaka å titta på den en gång till. Såg dina diskusar nyss men sedan inte....[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ha ha ha.... TROLL!!![/COLOR][/FONT]
#40 - 23 april 2006 21:04
Är det i dagens dagboksinlägg som den är inlagd?
Jag ser min men inte din fortfarande...
#41 - 23 april 2006 21:06
Nu jäklar fick jag se den!!!!!
#42 - 23 april 2006 21:07
Jasså du byter bild för varje gång jag kikar in om den finns kvar ;)
#43 - 23 april 2006 21:11
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Nu har jag bytt färdigt :p . Om jag nu skall ha en bild behöver den ju inte va äckelstor. Fasen va bra... Nu behöver man kanske inte skriva så mycket mer då utan bara lägga upp lite bilder mao??? ;)[/COLOR][/FONT]
#44 - 23 april 2006 21:13
Ja precis.. En bild säger mer än tusen ord...
admin
Christian Alfredsson
#45 - 24 april 2006 04:38
Ser ut som ni fått ordning på det för jag kan se bilder i bådas dagböcker. Bra att ni lägger bilderna bland medlemsbilder som ni länkar in. Risken är annars att bilderna inte funkar. Många servrar har en funktion installerad så man inte kan länka bilder.

... dax och hämta en stor kopp kaffe och piggna till! 8-)
#46 - 24 april 2006 04:57
[quote=admin]Många servrar har en funktion installerad så man inte kan länka bilder.[/quote]
Åh...kunde du inte ha kläckt ur dig det innan!! ;) :D
#47 - 24 april 2006 09:06
Håller med muppins om att det borde stått någonstans.

En kopp kaffe är aldrig fel. :)
admin
Christian Alfredsson
#48 - 24 april 2006 09:08
Det är väldigt olika hur det funkar från server till server. Det står oftast på det ställe där man lägger in bilderna. Det är ingen inställning på Zoopets server.
#49 - 24 april 2006 09:49
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]muppins: Jag tror du MÅSTE testa en gång till!! ;)[/COLOR][/FONT]
#50 - 24 april 2006 10:19
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc]muppins: Jag tror du MÅSTE testa en gång till!! [/COLOR][/FONT];)

Mmmm....när jag orkar. :)
Blir lika förbannad varje gång det inte funkar.... :D

De bilder jag länkat till har legat på min hemsida...och det funkar kanske inte då.
Tycker att det verkar väldigt onödigt att först behöva lägga in den här på Zoopet innan jag kan visa den i dagboken. Då försvinner ju liksom vitsen med det hela tycker jag....
#51 - 24 april 2006 10:24
[quote=muppins]Mmmm....när jag orkar. :)

De bilder jag länkat till har legat på min hemsida...och det funkar kanske inte då.
Tycker att det verkar väldigt onödigt att först behöva lägga in den här på Zoopet innan jag kan visa den i dagboken. Då försvinner ju liksom vitsen med det hela tycker jag....[/quote]Det är väldigt frustrerande att det inte funkar och visst är det som du säger lite trist att lägga upp den på 2 ställen på zoopet.

Själv är jag inte alls kompis med vårat fotoarkiv då jag inte fattar hur kan gör mappar och delar in och hura man sen ändrar, så därför brukar jag undvika det.

Det borde funka hur lätt som helst för det funkar bra att lägga in kort i ett forumsinlägg.
#52 - 24 april 2006 10:25
[quote=muppins]Mmmm....när jag orkar. :)

Tycker att det verkar väldigt onödigt att först behöva lägga in den här på Zoopet innan jag kan visa den i dagboken. Då försvinner ju liksom vitsen med det hela tycker jag....[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Tror det har med det att göra, att de bör ligga på zoopet. Jag tog en bild från zoonen och den låg inte kvar så länge. Ett tu tre så var det en bild med zoonens logga... Då blir det lite knepigare igen för de bilder jag lägger upp på zoopet är så stora när man klikar på dem och skall man lägga upp dem i dagboken så att den blir läsbar och tittvänlig så måste man förminska dem och sedan lägga in dem i albumet. Frågan är ju hur man skall bete sig då? Skall man lägga in dubletter eller skall man lägga in minibilder bara för att kunna ha dem i dagboken? Kan man inte få en autoförminskning som i fotoarkivet så inte bautabilderna förstör dagboken? Det blir väl en nöt att knäcka Christian?[/COLOR][/FONT]
#53 - 24 april 2006 16:05
Hehehe jag lider av viss skadeglädje;)
För mig har det då alltid fungerat, både från zoonen och min blogg.
Skönt att ni verkar ha fått till det...eller ja, delar av er iaf:D
Bara att kämpa på!
admin
Christian Alfredsson
#54 - 25 april 2006 04:50
Om man tittar på hur en länk ser ut från vårt bildarkiv:

STOR BILD:
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/data/835/2006_0424_182608.JPG

Mediumstor bild: (medium läggs in innan bildnamnet)
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/data/835/medium/2006_0424_182608.JPG

Liten bild: (thumbs läggs in innan bildnamnet)
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/data/835/thumbs/2006_0424_182608.JPG
#55 - 25 april 2006 05:38
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Hoppla, hoppla Kerstin... Ja den nöten var lätt att knäcka tydligen. Tackar allra ödmjukast för assistansen Christian. Man får ju hoppas att denna tråden bidragit till lite dagboksglädje och till lite hjälp på traven för de som behöver det. :)[/COLOR][/FONT]
#56 - 15 maj 2006 15:23
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Man får ju hoppas att denna tråden bidragit till lite dagboksglädje och till lite hjälp på traven för de som behöver det. :)[/COLOR][/FONT][/quote]
Efter att ha "smygtittatat" lite i alla trevliga dagböcker så har även jag blivit sugen på att börja skriva. Men jag skulle uppskatta om det gick att infoga bilder istället för att länka. Jag är av naturen lat och för att jag inte ska tröttna på att blogga ska det vara lätt att lägga in foton direkt, att gå via medlemmarnas bilder känns som en omväg. Jag tycker inte heller att bilderna behöver vara lika högupplösta som i bildarkivet.
#57 - 15 maj 2006 15:36
Bra förslag Micke! Jag ser fram emot att få se din dagbok!
#58 - 15 maj 2006 15:51
[quote=Micke]Efter att ha "smygtittatat" lite i alla trevliga dagböcker så har även jag blivit sugen på att börja skriva. Men jag skulle uppskatta om det gick att infoga bilder istället för att länka. Jag är av naturen lat och för att jag inte ska tröttna på att blogga ska det vara lätt att lägga in foton direkt, att gå via medlemmarnas bilder känns som en omväg. Jag tycker inte heller att bilderna behöver vara lika högupplösta som i bildarkivet.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ser med glädje fram emot att få ta del av din dagbok! :) Tycker att du har helt rätt att det är många steg att ta om man vill ha in bilderna i dagboken så jag håller med du!![/COLOR][/FONT]
admin
Christian Alfredsson
#59 - 16 maj 2006 05:31
Micke: Har tittat på hur man direkt lägger in bilder. Det var inte helt lätt så jag måste hitta lite info om det.
#60 - 16 maj 2006 07:41
Bra att du undersöker det så vi får det lättare att infoga bilder.
#61 - 16 maj 2006 08:20
Bra att du klurar på det Christian, kan man fylla ut med bilder behöver man inte skriva lika mycket :p
#62 - 16 maj 2006 10:05
Perfekt när man har skrivkramp ;)
#63 - 23 september 2006 17:45
Jag kan inte lägga in en bild! Fattar bara inte...finns det någon som kan skriva på ett enkelt sätt hur man gör? Varför kan det inte vara på samma sätt som man lägger in bilder här på forumet???

Annons