Hur får man kakadua ciklider att leka?

#1 - 14 september 2003 20:00
Jag har ett par Kakadua ciklider som är fullvuxna och lekt innan två gånger med ett intervall på två veckor, de yngel som de fick dog eller blev upp ätna. Men nu verkar det som ingen av dem vill leka igen? Honan har kvar sin fina gulla lekdräkt men vissar inga störe intressen till hanen och hanen verkar inte bry sig så jätte mycket om honan heller.

Så jag undrar om det finns något sätt att få dem att leka igen.
Kan tilläga att jag matar med frystfoder svarta- och rödamygglarver.

Mvh Tobbe
#2 - 14 september 2003 20:36
Hur ser det ut i övrigt i akvariet? Hur stort är det, och vad har du för sällskap till dina Ap. Cacatuoides?
Om de får för hård konkurrens från andra fiskar kanske de inte klarar att försvara ett revir. Detta gäller både hanen och honan!
Honan behöver kunna hålla kontrollen till 100% över en liten grotta eller dyligt. Om hon störs ideligen av någon enträgen mal eller någon annan fisk så brukar hon ge upp att försöka försvara reviret.
Och...inget revir = ingen lek.
Du skrev att ynglen åts upp efter leken. Vem åt dem?

Ett sätt att "trigga" lek hos apistos brukar annars vara att byta en del av akvarievattnet. Cirka 30% brukar räcka.

För övrigt gäller bara en sak....TÅLAMOD!

Mvh/ Per

#3 - 15 september 2003 06:27
Temp på ca 27 grader, torvfiltrering, vattenbyte, mata med svarta mygg. Kan inte vara så att honan är för gammal ??
#4 - 16 september 2003 19:19
Tack för svaren.
Jag höjde tempen lite och matade ordentligt i några dar med svarta och röda mygglarver och nu verkar det som honan förberder lek igen, vilket jag är mycket glad över.
En till fråga som dökupp var att honan skulle vara förgammal. Hur länge är honan könsmogen eller har möjlighet att lägga ägg, jag vet att de är kortlivade fiskar men hoppas på att få upp en kull som man kan föda till fullvuxna djur.

Skall bara tillläga att de är otriligt fina fiskar och intressanta specielt då de har yngel.

Mvh Tobbe
#5 - 20 september 2003 21:47
Jag har ett par Ap. Resticulosa som är tre år gamla, och de leker och producerar yngel som de har gjort hela tiden jag har haft dem.
Och Ap. Cacatuoides blir säkert minst lika gamla som Ap.Resticulosa.

Jag hade förresten en Ap. Borelli hona en gång som faktiskt blev åtta år!! Men det var nog "undantaget som bekräftar regeln" :-)

Mvh/Per
#6 - 4 oktober 2003 18:37
köpte på mig ett par till, så nu har jag två par i ett 120 liters akvarium, som jag delat av med plexiglas... & båda paren skakar & leker..hehe... tänk om man kunde få två kullar i samma kar samtidigt =)
har haft två kullar innan, som det bara blev två yngel kvar av..sen dog den honan =(
otroligt vackra fiskar!
#7 - 5 oktober 2003 11:17
Om dina yngel skall överleva måste du mata med nykläckt artemia, infesoria eller liknande. Ynglen svälter ihjäl efter att gulesäcken tagit slut om de inte hittar tillräckligt fin (liten) föda.
#8 - 7 oktober 2003 21:23
jo...märkte det.. plus att en konkurerande hona käkade upp ynglen..inte kul..hon va den som tog död på min ynglande hona med...usch
#9 - 7 oktober 2003 21:28
Så här står det i artbeskrivningen här på zoopet om kakaduan angående livslängd "Denna art är ganska kortlivad och speciellt honorna brukar bara leva så länge att de hinner dra upp 1 eller 2 kullar (ca. 9-12 månader). "
#10 - 8 oktober 2003 05:48
JR; är du säker på att hon åt upp dem? Honorna brukar hjälpa till att ta hand om ynglen. Ett typiskt yngelbeteende är att flytta yngel (i munnen). Den vanligaste anledningen att ynglen försvinner är att de svälter ihjäl, såvida man inte matar med riktigt fin (liten) mat.
#11 - 8 oktober 2003 05:50
För övrigt skall man inte lita nitiskt på någon akvarielitteratur, alltså är det säkert bättre att fråga i forumet än att läsa på zoopets "artbeskrivningar".
#12 - 8 oktober 2003 06:28
Men nu var det så att ingen visste nåt om livslängden då kan det ju vara ganska bra och få nåt hum om det eller hur?
#13 - 8 oktober 2003 20:29
Jo, men en hona kan utan vidare föda upp mer än två kullar...
#14 - 8 oktober 2003 21:01
Ursprungligen skickat av Koma

JR; är du säker på att hon åt upp dem? Honorna brukar hjälpa till att ta hand om ynglen. Ett typiskt yngelbeteende är att flytta yngel (i munnen). Den vanligaste anledningen att ynglen försvinner är att de svälter ihjäl, såvida man inte matar med riktigt fin (liten) mat.

är helt säker på det..den andra honan lurpassade & anföll ynglen så det yrde skit överallt & sen fick hon pisk av ynglens mamma..
så om hon fick tag på ett yngel är jag säker på att det inte överlevde..den sista kullen fick en del levande artemia & annat gött att äta, men trots det försvann alla ynglen..har som sagt bara 2 st kvar, men de är ganska stora nu =) tror faktist de är från första kullen & de fick ingen artemia ens..

Annons