Hur får ni bort kalkavlagringar på täckglaset?

#1 - 11 februari 2005 16:07
Ja, hur gör ni för att få bort kalket som blir på täckglaset?
Mest blir det ju självklart vid utblåset från filtret?

Det seplar ju ingen roll hur mkt jag gnuggar och gnor, det sitter fortfarande fast
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 11 februari 2005 16:16
[QUOTE=Fredde_]Ja, hur gör ni för att få bort kalket som blir på täckglaset?
Mest blir det ju självklart vid utblåset från filtret?

Det seplar ju ingen roll hur mkt jag gnuggar och gnor, det sitter fortfarande fast[/QUOTE]
Så här står det i Zoopetavdelningen "Tillbehör"
Täckglas behöver rengöras eftersom det lätt bildas avlagringar på glaset. Detta gör att ljuset reduceras ytterligare. Det kan vara lite krångligt att rengöra glasen, men t.ex. hushållsättika i kombination med en diskborste brukar fungera bra. Skölj glasen noggrant innan du lägger tillbaka dem så inte ättika droppar ner i akvariet.
#3 - 11 februari 2005 17:37
fungerar jättebra som Kjell förklarar och ännu bättre med de små svamparna man kan köpa som har grönt trassel på oxå det är helt hundra på att med ättika och en sådan svamp då får man klara fönsterglas, man behöver knappt ättikan.
#4 - 11 februari 2005 17:48
[QUOTE=peterhaack]fungerar jättebra som Kjell förklarar och ännu bättre med de små svamparna man kan köpa som har grönt trassel på oxå det är helt hundra på att med ättika och en sådan svamp då får man klara fönsterglas, man behöver knappt ättikan.[/QUOTE]

STOPP! Använd inte det gröna på glas, glaset repas då! Använd vitt "trassel" eller typ nån Scotch-Brite som är avsedd för glas..

Annars funkar citronsyra bra..
#5 - 11 februari 2005 18:37
vanlig citron funkar men är inte 100% men stålull och tvål funkar..
#6 - 11 februari 2005 19:18
[QUOTE=Robot][QUOTE=peterhaack]fungerar jättebra som Kjell förklarar och ännu bättre med de små svamparna man kan köpa som har grönt trassel på oxå det är helt hundra på att med ättika och en sådan svamp då får man klara fönsterglas, man behöver knappt ättikan.[/QUOTE]

STOPP! Använd inte det gröna på glas, glaset repas då! Använd vitt "trassel" eller typ nån Scotch-Brite som är avsedd för glas..

Annars funkar citronsyra bra..[/QUOTE]

Var köper du svampar på ett sågverk eller tror du på fullt allvar att du repar glaset med spunnen hårdplast???? vi snackar inte om stålull ala groft nu.
Har du tänkt på att de är till att diska med!!!
#7 - 11 februari 2005 19:30
Tackar, nu har jag mycket tips att testa.
Dom gröna svamparna innehåller ju något slipmedel med det kanske är tillräckligt fint för att inte göra repor, ska testa det på en liten hörna av glaset, funkar det så är det ju bara att köra på
#8 - 11 februari 2005 19:32
chilla, chilla....du repar bara glas en gång då kan man likagjärna tänka 1 och 2 gånger....men det är ju glas och inte prexiglas det är grejjer och göra ren det ;)
#9 - 11 februari 2005 22:08
är det rejält mycket så brukar jag skrapa med ett rakblad först,funkar perfekt,angående stålull så repar det väl inte så länge det löddrar eller?funkar ju tillomed att putsa kromen på bilar med så länge det löddrar.
#10 - 11 februari 2005 22:22
[QUOTE=peterhaack][QUOTE=Robot][QUOTE=peterhaack]fungerar jättebra som Kjell förklarar och ännu bättre med de små svamparna man kan köpa som har grönt trassel på oxå det är helt hundra på att med ättika och en sådan svamp då får man klara fönsterglas, man behöver knappt ättikan.[/QUOTE]

Annars funkar citronsyra bra..[/QUOTE]

Var köper du svampar på ett sågverk eller tror du på fullt allvar att du repar glaset med spunnen hårdplast???? vi snackar inte om stålull ala groft nu.
Har du tänkt på att de är till att diska med!!![/QUOTE]

Jodå ! Dom gröna äter glas !! Vet en som förstörde en skjutdörr i glas för 20000:- med en sådan svamp !
#11 - 11 februari 2005 22:50
använd den andra sidan på svampen bara så repas inte glaset... ett par repor på glaset hindrar inte ljuset mer än avlagringarna... men visst kan glaset repas av en sådan svamp fast frågan är hur mycket... de är ju faktiskt gjorda för att ta bort ingnodda maträster:)... gnugga inte så hårt bara...;)

har aldrig testat med ättika men det är nog ett bra tips.... ska använda det i morron..:D
#12 - 12 februari 2005 02:16
På svamparna jag använder är grova sidan vit, jag vet inte om den är skonsammare men jag har aldrig sett repor i mina täckglas.
#13 - 12 februari 2005 07:46
Kanske blir till att köra med vit svamp istället när jag ska göra vattenbytet.
Dom vita innehåller ju faktiskt inget slipmedel, kanske blir lite mer jobb att gnugga men å andra sidan blir det nog repfritt också
#14 - 12 februari 2005 14:31
Det finns ju kalkborttagningsmedel hos färghandlarn!
Sanitetsrengöring till tvättställ,toastolar o.s.v fungerar ypperligt bra.
#15 - 12 februari 2005 14:45
Kalkosan fungerar jättebra, det går att se hur bra det fungerar redan när kalkosanen hälls på (bubblar från kalkfläckarna).
#16 - 12 februari 2005 17:11
Jag var i handlen idag och de gröna svamparna innhåller inga slipmedel i dessa här de är från 3M och de är just till för glas och andra ytor som spishällar(visst det är härdglas) tillverkat av spunnen hårdplast.
I denna paketen jag handlade idag (10pack) finns det vita och gröna svampar det vita är för ytor som trä och andra mjuka ytor som plast

Sedan finns det en typ som Scotch-Brite tillverkar och säljes en och en handlade en sådan med idag också gjord av spunnenhårdplast men innehåller ett slip medel som består av ngt som liknar Jef(Vim) men det skall heller inte repa glas.

Jag har provat båda idag och inte en repa inte en dimma på glaset.
Jag har kört med grönsvamp ala 10pack i snart 5år och inte en repa eller suddigt glas.
#17 - 12 februari 2005 22:37
jag kör med en diskborste (som bara är till för akvariet) i kombination med varmt vatten i duschen.. går det inte bort kan man prova rakblad.. funkar perfa!

Annons