hur får ni ljust i akvariet??

#1 - 19 februari 2007 17:40
När ni tar helbilder på era akvarium, hur får ni det då att bli ljust i det??
När jag tar så blir det väldigt mörka bilder:(Använder en helt vanlig digitalkamera. Inget lyx alls på den, men alla som får normalt ljus i sina kar kan väl inte använda superkameror???
Har testat alla blixtinställningar, olika zoom, olika avstånd. Inget hjälper så nu vänder jag mig till experterna! Vad gör jag för fel?

Så här blir alla mina bilder.. när jag tar närbilder så blir det bra ljus, det är bara vid helbild som detta händer?!

http://s90.photobucket.com/albums/k244/battalionp/?action=view&current=digitalbilder024-1.jpg

Tacksam för all hjälp jag kan få!!

/Hans
#2 - 19 februari 2007 17:41
sådär blir de för mig också
#3 - 19 februari 2007 17:43
jag brukar köra utan blixt om jag ska fota hela akvariet och då slipper iaf jag att det blir sådär
#4 - 19 februari 2007 17:43
ja tror nog att det är många som "lider" av detta... Förhoppningsvis blir vi hjälpta!

/Hans
#5 - 19 februari 2007 17:43
mm
#6 - 19 februari 2007 17:44
har ju testat utan blixt, blir lika... eller så blir det ljust men VÄLDIGT suddigt!!

/Hans
#7 - 19 februari 2007 17:53
Jag brukar ha ganska mörkt i rummet för övrigt när jag tar helbilder av akvariet (då blir det ingen ljusreflexeffekt i frontglaset). Sen ser jag också till att ha tillräckligt lång slutartid inställd (detta kan kameran sköta själv genom att ha den inställd på auto). Avslutningsvis väldigt stadig hand och ingen blixt.

Mvh
Mattias
#8 - 19 februari 2007 17:56
har testat med mörk i både rummet och akvariet, med och utan blixt... ska testa lite i morrn igen. ska försöka ta utan blixt och vara stadig på hand;) Kan kanske vara därför det blir dåligt....
Återkommer i morgon!

/Hans
#9 - 19 februari 2007 18:12
Jag tittade på din bild och en liten tanke jag har är att den vita väggen reflekterar tillbaka så pass mycket av blixtens ljus så att det omgivande ljuset blir starkare än ljuset i akvariet. Det gäller att akvariets ljus är starkare än det omgivande ljuset för att det ska bli bra. Lycka Till!

Mvh
Mattias
#10 - 19 februari 2007 20:02
utan blixt, utan ljus i resten av rummet, fotat lite ovanifrån, inte pang på och auto på kammeran.
#11 - 19 februari 2007 20:13
mörkt i rummet, utan blixt (brukar hjälpa om man har stativ, men är inget måste), fotar rakt framifrån, full auto (alternativt lång slutartid).
#12 - 19 februari 2007 20:18
kör samma stil som båda två ovan här. Går ok.
#13 - 20 februari 2007 18:10
battalionP skrev:
När ni tar helbilder på era akvarium, hur får ni det då att bli ljust i det??

När jag tar så blir det väldigt mörka bilder:(Använder en helt vanlig digitalkamera. Inget lyx alls på den, men alla som får normalt ljus i sina kar kan väl inte använda superkameror???

Har testat alla blixtinställningar, olika zoom, olika avstånd. Inget hjälper så nu vänder jag mig till experterna! Vad gör jag för fel?

Så här blir alla mina bilder.. när jag tar närbilder så blir det bra ljus, det är bara vid helbild som detta händer?!

http://s90.photobucket.com/albums/k244/battalionp/?action=view&current=digitalbilder024-1.jpg

Tacksam för all hjälp jag kan få!!

/Hans

Hejsan!
Min kamera (Canon PowerShot A510) ingen märkvärdig kamera, ställer jag in att jag ska fota vatten eller röliga bilder+ ställer in exponeringen om jag vill ha ljusare eller mörkare så att säga. Skärpan väljer jag antingen med auto eller svagare/kraftigare osv. Jag tar inte med blixt.

Riktigta närbilder klarar den tyvärr inte av, 3,2 pixlar, 4x op zoom utan att det blir lite suddigt, men så kan jag inte den helt ännu heller.:)
#14 - 22 februari 2007 17:15
utan blixt, utan ljus i resten av rummet, fotat lite ovanifrån, inte pang på och auto på kammeran.

Detta tror jag på.

Blir det fortfarande för mörkt, testa att rikta kameran mot väggen (eller något annat mörkare än akvariumet) då den ställer in exponeringsinställningarna, sedan tillbaks mot akvariumet när du trycker av. På så sätt ställer den in sig på ett mörkare motiv än det faktiska.
#15 - 22 februari 2007 20:57

fattar jag dig rätt om jag säger att jag ska ha auto på?? Lite otydligt där;)

Har inte blivit så mycket fotande än, har haft fullt upp med annat men ska försöka mig på det lite senare.. om nån dag eller så när jag har tid och ork;)

/Hans
#16 - 24 februari 2007 13:07
Problemet med långa exponeringstider är att bilden lätt blir suddig. Ett bord el stol att ställa kameran på e bra.Då jag har fått bäst resultat är när det varit någelunda ljust i rummet och jag ställt in kameran på snabba slutartider och ställt den på ett bord. sen får man laborera med ev compensationen tills man får bra ljus i bilden. Men jag tycker det känns rätt hopplöst med en vanlig digikamera för ca 2-3tusen.Det var mina tips /Fredrik
#17 - 28 september 2007 08:14
Sätt kameran på stativ, ställ på på hög bländare t,ex 2,8. om det behövs för snabbare tid pressa upp till 400-600 ISO. (Kan dock bli lite gryniga bilder och brus på höga ISO, men det går att fixa genom filtrering i Photoshop.
Lycka till med fina akvariebilder.
#19 - 28 september 2007 12:45
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 28 september 2007 13:05
Det är väldigt svårt att fota hela akvarier och det finns i princip 2 sätt att fota hela akvarier på ett bra sätt. Akvariebelysningen är oftast alldeles för svag för att räcka till

1/ Ha en kamera där man kan ställa in slutartiden manuellt. Ju längre tid desto mer ljus kommer det in i kamera. För att inte bilden skall bli oskarp krävs det att kameran är monterad på ett stativ. Den stora nackdelen med detta är att snabba fiskar i akvariet bara kommer att bli streck. Långsamma fiskar brukar bli lite suddiga.
Dessutom så bör man köra med ett lågt bländartal (som dock minskar skärpedjupet), samt om möjligt med ett rätt högt ISO-tal. Detta kräver dock att man har en kamera som klarar av att ställa in detta manuellt.

2/ Använda yttre belysning.
a) Antingen 2 stora studioblixtar. Dessa är dock väldigt dyra, men man brukar kunna hyra sådana för någon tusenlapp för en helg.
b) Massor av små blixtar (10-30 beroende på akvariets storlek) som monteras ovanför akvariet.
c) Studiobelysning. Själv använder jag 2 st studiolampor som vardera är på 1500 watt. Men detta funkar bara hyfsat på mindre akvarier.

Så att fota hela akvarier är nog något av det svåraste man kan ge sig in på inom akvariefotografering.
#21 - 28 september 2007 13:39
Jag har en Olympus UZ-720 med 5år på nacken, den är extremt ljusOkänslig och slutartiderna blir långa även med lågt bländar tal och hög ISO. Man kan i praktiken inte köra med annat än lägsta ISO (100, 200 el. 400) för redan då blir bilderna gryniga.
Normalt när jag tar helbild på karet kör jag 1/10s slutartid 3.2 i bländare (lägsta som går) och ISO 100. (exponeringskompensation kan jag inte ställa i manuellt läge)
Jag får ställa kameran på typ ett bord och sen köra tidsfördröjd utlösning för att inte vibrationerna av "knapptrykningen" ska orsaka rörelseoskärpa.
Ingen blixt naturligtvis.
Detta är ett typisk resultat (endast beskuret och lätt redigerat):
[ATTACH]7828[/ATTACH]
#22 - 4 oktober 2007 20:32
Jag ställer in kameran på ISO 1600 och slutartiden på typ 60. Blir ganska gryniga bilder pga det höga isotalet, men det blir skarpt och tillräckligt ljust. Bryr man sig inte om lite rörelseoskärpa på fiskarna, kan man ha lite längre tid.
#23 - 4 oktober 2007 21:54
jag kör på iso200 och 3.2 1/800 brukar bli bra ,dock med blixt eller extern blixt uppe över karet

Annons