Hur färga glasfiberklippa realistiskt?

#1 - 9 april 2007 07:12
Hallå!

Tänkte försöka ge mig på att tillverka egna klippor i glasfiber. Biltema säljer prisvärt alternativ, om man vill "kladda på" lite själv.

-Frågan är hur man får detaljerna att se ut som svarta/gråa klippor... Målar man efteråt, ska man blanda någon sorts pigment i plasten direkt? (Inte så kul med den gul/vita glasfiberfärgen...);)

-Vad använder man att färga med, som inte är giftigt för fiskarna? Det ska ju fästa bra/hålla och se snyggt ut också!:p
#2 - 9 april 2007 10:36
Biltema har även pigment. Jag blandade friskt polyester, färg, sand och jord.
#3 - 9 april 2007 12:23
Aha, intressant!! :)

Räckte det med det pigmentet, eller fick du måla på ytterliggare efteråt? Hur blev resultatet?

Mvh
//Matts
#4 - 9 april 2007 20:14
MaKa6778 skrev:
Aha, intressant!! :)

Räckte det med det pigmentet, eller fick du måla på ytterliggare efteråt? Hur blev resultatet?

Mvh

//Matts

http://www.poonai.net/polyester.jpg

Ingen extra målning. Jag har format bakgrunden över en gammal rot + en berghäll utan mellannegativ, alltså ingen riktig avgjutning. Andra av två trevande försök med polyesterbakgrunder. De små rötterna och stenarna är alldeles äkta. Nästa gång skall jag lägga fler lager. Det här är två, och det blev lite för tunnt.
#5 - 9 april 2007 21:24
Prova med att blanda toner av varje färg du har. Det mörkare målar du i "skrevorna", och det ljusare på "topparna". Däremellan tonar du med med "vanliga" nyansen. Det ser då ut som om skrevorna och topparna är större än vad det egentligen är. :)

-Gammalt knep från när jag höll på med att måla figurer till rollspel! ;)
#6 - 10 april 2007 06:55
Finnemang!

Men om man ska måla på pigment efteråt... Vad ska man måla med för typ av färg? (Pensel eller spray?).
- Är det något särskillt man ska tänka på. T ex: Vattenbaserat, ej vattenbaserat, oljebaserat, pigment och lack kanske, o s v. Finns det något särskillt märke på någon färg, som ni testat och vet fungerar? Iså fall kan jag ju kila iväg och handla direkt!:D
- Ska alltihop penselstrykas med någon 2-komponent klarlack efteråt, eller har gör man?

Jag funderar på om man kanske skulle kunna pensla/strö på lite torv, stendam, något färgpigment (om någon kan tippsa om något ofarligt alternativ), i sista lagret lack. Detta för att få en mer realistisk yta. Vad tror ni om det?

//Matts

Annons