Landets vattenverk buffrar ju i allmänhet upp vattnet rätt så ordentligt varför filtrering över torv inte längre fungerar som pH-sänkare.
Omvänd osmos tycks ju vara det ända metoden som finns för att bereda akvarievatten från scratch. Då får man ut neutralt H2O och inget annat, vatten man sedan kan göra precis vad man vill med. Jag vet en odlare som kör omvänd osmos ned i en farmartank där det sedan ligger massvis med torv på botten, jag tror pH brukar ligga på ungefär 6 där.
Jag köpte ett torvblock på Hornbachs trödgårdsavdelning, ogödslad trädgårdstorv. Skar till en bit i samma format som Juwels filterkuber och satte detta i filterbehållaren, vattnet blev lätt humusfärgar, alltså lätt brunt. Men någon pH-säkning blev det inte. Dessutom var detta block för kompakt så cirkulationen i filtret blev lidande. Kanske det gårt bättre om jag borrade hål i det eller hade småbitar i en nätpåse. På den tiden jag sölade med ytterfilter hade jag en nylonstrumpa eller en speciell nätpåse med trädgårdstorv i mina filterbehållare. Det brukade fungera väldigt bra, ja alltså innan VA-verket buffrade upp till över "malavinivå"....