Hur "filtrera över torv"?

#1 - 29 juli 2006 14:42
Ska anpassa mitt 60 liters kar till Apistogramma, läser ofta om att man ska filtrera över torv, hur gör man det? Förslag på ett bra filter för det? Andra bra sätt utan att använda preparat, TACK!
#2 - 29 juli 2006 15:05
Filter är inte min starka sida - så den delen överlämnar jag åt andra. :)
Ha torv eller alkottar i vattnet - antingen i akvariet eller den hink du låter vattnet stå i innan vattenbytet. Ett annat alternativ är att ta en del av vattnet från en hink med mycket torv eller alkottar i.
#3 - 29 juli 2006 16:17
en sån här pump kanske? lägg torv istället för substrat..

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/aquael-turbo-p-688?osCsid=9858af475dfb6361ebfae16ccb0d440e
#4 - 29 juli 2006 19:29
Om man ska torvfiltrera stoppar man torv i en "tygpåse" eller nylonstrumpa, det finns särskilda tygpåsar att köpa i akvarieaffärer, välj ett syntetiskt matrial i vilket fall som helst. Denna påse eller strumpa kan man stoppa i princip vilket filter som helst som är gjort för att kunna använda olika filtermatrial, kolla med din zoohandlare, och förklara situationen, det borde inte kunna bli helt fel.

Håll koll på vattenvärdena, kolla att just den arten du har verkligen behöver ett lägre pH, och mjukare vatten än det du har, en del arter är inte så kinkiga, och då slaskar du i onödan, och om du har ett mjukt vatten så tar du risker.

Det är dessutom inte så dumt att göra som erikthur säger, torv och alkottar utgör ypperligt underlag för riktigt små vattenlevande organismer som eventuella Apistogramma-yngel kan gå och plocka bland, sådana organismer kommer säkert med om du tar några alkotte-kvistar som ligger i naturligt vattendrag, och fraktar hem dom i en plastpåse med en aning vatten i.
#5 - 29 juli 2006 21:36
Förutom ovannämnda förslag så uppnår du samma effekt med ett lager ek- eller boklöv (vissna fjolårslöv alltså - plockas helst under perioden vinter-tidig vår) på botten. Förutom att löven buffrar vattnet nedåt (surare) så är det i lager av döda löv på botten som de flesta apistogrammor lever i naturen.
#6 - 29 juli 2006 22:00
Man tackar, det får nog bli torv på något sätt då jag inte kan vänta tills vintern att plocka löv .
Alkottar hmm ok måste kolla det.
Som sagt tack.

Annons