Hur fixar man konst. vattennivå ???????

#1 - 17 januari 2006 07:38
[COLOR=black]Hej jag har ett 375 l kar som jag ständigt brottas med sjunkande vattennivå.[V] [/COLOR]
Finns det någon som har en detaljerad plan/beskrivning på hur man kan göra för att underlätta eller få bort detta lilla problem...

Kör utan täckglas för ljusets skull...

Såg nån lösning nånstans i förbifarten men tyckte att de var inte tillräckligt bra beskrivet för en som inte sysslat med sånt.

mvh

fiskens,patrik:)
#2 - 17 januari 2006 08:33
Det finns någon här inne som har fixat det.. Jag kommer tyvärr inte ihåg vem.

Lösningen är i allafall att ha en nivåvakt med en pump kopplad till en tex dunk vatten under akvariet. Nivåvakten ser till att vattenivån aldrig sjunker under en viss nivå genom att pumpa upp vatten från dunken. Lycka till!
#3 - 17 januari 2006 08:36
En annan metod är att ha ytavrinning och sump under akvariet. Det är vanligt på tex saltvattensakvarier. Då hamnar hela nivåskillnaden i sumpen.

I inget av fallen slipper man själva påfyllningen så jag föredrar att bara fylla på med vatten när vattenytan börjar synas under rampen.
#4 - 17 januari 2006 08:40
nått tips på var man kan köpa eller få info om nivåvakt??
menar mest så man vet hur man gör, sen när de blir dax i de nya karet
tack så länge

fiskens
#5 - 17 januari 2006 08:44
[QUOTE=Fiskens]nått tips på var man kan köpa eller få info om nivåvakt??
menar mest så man vet hur man gör, sen när de blir dax i de nya karet[/QUOTE]
Titta i toaletten! :-) Där finns det en nivåvakt. Oftast en flottör på en pinne till en strömbrytare. Det finns också elektriska (inte i toaletten!) som består av två (eller tre) olika långa spröt som går ned i akvariet och en "sensor" som känner av om båda spröten går ned i vattnet eller ej.
#6 - 17 januari 2006 08:55
okej tack tänkte inte på det..jaajaa man får snoka runt mer å se vad man hittar...ler...
har ju som sagt inte gjort nått liknade innan, hållt mej till köpe kar men detta ska bli så mycket roligare...såg att umeå akv. för. hade en artikel om moonlight, grymt snyggt byggt av neon rör..i orginal ljusramp dessutom...

tack så länge...fiskens
#7 - 17 januari 2006 09:52
Fortsättningsfråga...

Förlåt Fisken, inte meningen att stjäla din tråd men min fråga passar bra in här: är nybörjare och satte upp ett 150 liters i lördags. (100x40x40). Frågan är om det är normalt att vattenmängden minskar med ca 0,5-1 cm per dygn? Har täckglas. Det är inbyggt......
#8 - 17 januari 2006 10:18
2-4L/dygn låter hiskligt mycket? Ingen läcka någonstans?
#9 - 17 januari 2006 10:33
Har inte sett något....Uahaha, börjar bli lite rädd då jag inte ser överallt då det är inbyggt. I inbyggnaden har jag även en ventilationskanal med mekanisk frånluft för att transportera bort eventuell fukt som annars skulle kunna kondenseras inne i väggen. Kan den kanske påverka? Akvariet, ytterfiltret och BTN-bakgrunden är alla nya - kan t.ex. bakgrunden "suga" åt sig en del vatten nu i början?
#10 - 17 januari 2006 11:47
Jag tror att det är en läcka nånstans, kan inte tänka mig att bakgrunden skulle suga åt sig något vatten över huvud taget, och med täckglas sker ju ingen avdunstning...
#11 - 17 januari 2006 13:01
Det är jättekonstigt, men nu har jag öppnat upp väggen och gjort en grundlig genomgång bakom, runt och under akvariet och det finns inget där... Och 2 liter vatten borde ju synas någonstans...
#12 - 17 januari 2006 13:02
Inbyggt hur? Sitter din inbyggda ventilation så att den flåsar runt på luft nere vid vattenytan, kan den göra en jäkla skillnad på avdunstningen.

Det låter fortfarande som mycket, men inte omöjligt mycket, med ett kallt rum, och ett varmt akvarie.
B!
#13 - 17 januari 2006 13:44
Akvariet är inbyggt i en vägg och med skåp (som också är inbyggda). Höjden på vattenytan ligger på ca 1,5 meter ovan golv och ventilationen sitter ytterligare ca 1 meter snett upp till vänster från akvariet. Rummet håller ca 21 grader (19 på natten) och vattnet håller 25 grader.

Tyvärr hittar jag ingen funktion här som gör att man kan lägga in en bild i denna textruta (och jag har ingen hemsida).
#14 - 18 januari 2006 04:16
[quote=Johnny02]Tyvärr hittar jag ingen funktion här som gör att man kan lägga in en bild i denna textruta (och jag har ingen hemsida).[/quote]

kan lägga upp bilder på www.photobucket.com och sen posta en länk.

en annan får fylla på 2-4liter per vecka om ja kör utan täckglas i mitt lilla 37L
ser nivåskillnad bara mellan morgon och kväll.
#15 - 18 januari 2006 10:42
Tack Raven, nu har jag lagt upp några bilder. Det är svårt att se men ventilationen sitter uppe till höger. Köpte mina första fiskar igår :)
Jag börjar ändå misstänka att det är bakgrunden som har sugit vatten de första dygnen...då jag inte hittar någon fukt någonstans utanför.

Här är mitt lilla projekt (det finns 4 skåp inbyggda i väggen runt akvariet och sedan kommer allt att målas - även skåpen - så att det blir en vägg med en "tavla" i mitten med dolda förvaringsutrymmen runt omkring. Jag kommer att sätta en tunn eklist runt akvariumet så att det blir som en tavelram.
http://photobucket.com/albums/e155/Jorib/
#16 - 18 januari 2006 10:42
Ventilationen sitter till uppe till vänster...

Annons