Hur flytta stort kar?

#1 - 23 mars 2007 21:49
Står inför en flytt och har börjat fundera över hur vi ska göra med alla baljor här hemma.
De små karen är inget problem - men hur gör man med lite större baljor? Finns det risk att flytten leder till snedbelastning/vibrationer och ökad risk för tex skador i silikonfogar eller sprickbildning?

Tar tacksamt emot alla tips och råd om hur man bäst gör för att:

1) Flytta fiskar. (lång resväg i balja med deras eget vatten)

2) Flytta ett silikonfogat kar på 2 meter x 60 cm. (okänd vikt)

Jag vill ju helst få med mig både djur och deras bostad utan skråmor :-)
#2 - 23 mars 2007 21:58
Jag hämtede nyligen fisk ca 20 mil bort. Dom tog jag i en tätslutande kylväska som var rumstempererad. När vi kom fram till där fiskarna var hällde vi akvarievatten i kylbagen o lät stå ett tag för att värma upp den. Bytte till nytt akvarievatten o la i fiskarna. Hade gjort rent kylbagen innan.

Har burit många akvarier i mina dagar o de har aldrig vart nått större problem. Bara man är ett par stycken o har stadigt grepp.
Hur fick ni akvariet dit det är idag?
Se till så det står på nått som är helt plant bara. Inga gruskort lr annat emellan underlaget o karet.
#3 - 23 mars 2007 22:05
Hur fick ni akvariet dit det är idag? Se till så det står på nått som är helt plant bara. Inga gruskort lr annat emellan underlaget o karet.

Det följde med lägenheten! Fd ägaren ville inte ha kvar det (för stort) så vi fick köpa det! Men just därför har jag ingen aning om hur det "sitter ihop" och demonteras (möbel under). Känns förvirrande.
#4 - 23 mars 2007 22:06
Ett tips för att få bra grepp när man bär är att ha diskhandskar av gummi på sig, inte kul om karet glider en ur händerna.
#5 - 23 mars 2007 22:08
Piccola skrev:
Det följde med lägenheten! Fd ägaren ville inte ha kvar det (för stort) så vi fick köpa det! Men just därför har jag ingen aning om hur det "sitter ihop" och demonteras (möbel under). Känns förvirrande.

Det står nog löst på möbeln.
#6 - 23 mars 2007 22:08
albjohn skrev:
Ett tips för att få bra grepp när man bär är att ha diskhandskar av gummi på sig, inte kul om karet glider en ur händerna.

Oj det hade jag inte tänkt på - mycket bra tips. Man vill ju inte plötsligt tvingas köpa nytt bara för att det halkat lite...
#7 - 23 mars 2007 22:09
Äsch. Spotta i händerna och kör på :)
Vi var tre man som flyttade in mitt 900. De tog en stund och man
var rätt schysst i ryggen efteråt ;)

Et bra tips är att vända karet upp och ner. Det är enklare att få ett grepp om ramen :)
#8 - 23 mars 2007 22:09
albjohn skrev:
Det står nog löst på möbeln.

Baksidan? Hittar inget i skåpen i alla fall.
#9 - 23 mars 2007 22:18
Sacrium skrev:
Et bra tips är att vända karet upp och ner. Det är enklare att få ett grepp om ramen :)

Finns ingen ram, 720 liter silikonfogat. Vet inte om listen nertill sitter fast eller är lös när akvariet lyfts av möbeln. Men i vilket fall borde det vara lättare upp och ner - om man nu klarar av att vända härligheten.
#10 - 23 mars 2007 22:18
Nu hänger jag inte riktigt med ?
Men visst står akvariet bara löst ovanpå en möbel eller är det nåt specialbygge ?
#11 - 23 mars 2007 22:25
albjohn skrev:
Nu hänger jag inte riktigt med ?

Men visst står akvariet bara löst ovanpå en möbel eller är det nåt specialbygge ?

Nej då, det är inget specialbygge. Men det är det enda "möbelakvarium" vi har - övriga baljor är mindre kar som står på diverse hyllor och byrå. Och eftersom det stora har stått på plats sen vi flyttade in så, tja man är lite oerfaren. Tänkte om det finns något mellan karet och möbeln, någon filt eller liknande att ta hänsyn till. Möbeln är svart, botten under sanden ser svart ut - går inte att se om det finns något mellan.
#12 - 23 mars 2007 23:00
Nog kan det ligga en filt el dyl mellan men den är nog inte så ömtålig så det är nog "bara" att lyfta bort akvaritet.

Ligger inget under och det är ett helglaskar så bör du nog lägga dit tex en tunn frigolitskiva eller liggunderlag när du ställer upp det på det nya stället.
#13 - 23 mars 2007 23:04
albjohn skrev:
Ligger inget under och det är ett helglaskar så bör du nog lägga dit tex en tunn frigolitskiva eller liggunderlag när du ställer upp det på det nya stället.

Ok. Liggunderlag i svart kan nog vara en ide, men jag vill ju ha samma mått som karet - finns det liggunderlag i 60 cm bredd? Annars - var köper man frigolit i större ark - bygghandeln? Det lär ju gå åt en bit. Tjocklek?
#14 - 23 mars 2007 23:10
Viktigt...

montera absolut inte ner möbeln. av det jag förstått så har karet säkert stått på möbeln i flera år.

monterar du ner möbeln och monterar upp den igen senare så blir den svagare samt att det är lätthänt att skruvhål och massa annat knasar.

så montera inte ner den om det inte är absolut nödvändigt.
du vet ju inte om möbeln redan nu har en del brister mm som blir värre.
#15 - 24 mars 2007 00:23
Det finns faktiskt ett helt briljant sätt att bära stora kar. Hur gör glasmästerierna när de levererar stora skyltfönster till affärer o.dyl.?
Jo, de använder sugklockshandtag, dessa går att köpa i välsorterade "byggjobbsaffärer". Jag har fyra såna häringa "handtag" själv, som jag köpt av en kille som är snickare. Handtagen är mycket rejäla och har två eller tre stora gummisugklockor som man "spänner" fast på glaset.
Spänningar o.s.v. undrar ni nu. Nja, så länge karet (glaset) inte väger mer, vilket det givetvis inte gör, än när det är vatten i det, klarar det sig fint om man bara undviker stötar och fall som kan få det att vrida sig. I transporten står karet säkert på tjocka skivor av frigolit, eller det här lite segare vita, hårda skumgummimaterialet, minns inte vad det heter, som finns att köpa i de flesta specialaffärer som säljer skumplast och madrassmaterial.
#16 - 24 mars 2007 09:13
finns sådana sugklockor på biltema. kommer bara inte ihåg vad de kostar.
#17 - 24 mars 2007 09:20
MaxB skrev:
Det finns faktiskt ett helt briljant sätt att bära stora kar. Hur gör glasmästerierna när de levererar stora skyltfönster till affärer o.dyl.?

Jo, de använder sugklockshandtag, dessa går att köpa i välsorterade "byggjobbsaffärer". Jag har fyra såna häringa "handtag" själv, som jag köpt av en kille som är snickare. Handtagen är mycket rejäla och har två eller tre stora gummisugklockor som man "spänner" fast på glaset.

Sugklockorshandtag? Avancerat! Hade aldrig ens tänkt tanken. Har du provat det för att flytta akvarium? Sätter man handtagen på långsidorna och bär 2-3 personer?

Kan riktigt se det framför mig - ungefär som när begravningsentreprenörer bär en kista... :-)
#18 - 24 mars 2007 09:23
vågar man köpa dom på biltema :P

Men alltså efter du flyttat dit akvarium så lär du provfylla det.
Efter en flytt osv så kan fogarna belastas rätt mycke ..

Flyttade ett 400L 8katntigt ... fick göra om 4 fogar som såg illa ut samt 1 läckte.

Ha inte för mjukt underlag när du flyttar då de får allt o svajja istället o kan orsaka skada ... men ett liggunderlag är nog perfekt
#19 - 24 mars 2007 09:30
mayday skrev:

Men alltså efter du flyttat dit akvarium så lär du provfylla det.

Efter en flytt osv så kan fogarna belastas rätt mycke ..

Flyttade ett 400L 8katntigt ... fick göra om 4 fogar som såg illa ut samt 1 läckte.

Hur ser jag om fogarna har tagit stryk? Uppenbara skador lär man väl se, läckor likaså - men finns det något annat man ska hålla utkik efter? Ljuftbubblor tror jag att jag läst någonstans?
#20 - 24 mars 2007 10:16
Piccola skrev:
Sugklockorshandtag? Avancerat! Hade aldrig ens tänkt tanken. Har du provat det för att flytta akvarium? Sätter man handtagen på långsidorna och bär 2-3 personer?

Kan riktigt se det framför mig - ungefär som när begravningsentreprenörer bär en kista... :-)

Jajamänsan, jag och en kompis flyttade mitt 588-liters (120x70x70cm) från glasmästarn. I släpet ställde vi karet som jag beskrev i mitt förra inlägg. Jag kan faktiskt inte fundera ut hur vi skulle ha lyft det karet på något annat sätt än detta.
Vi bar karet i kortsidorna.
#21 - 24 mars 2007 11:18
Det svåraste när man flyttar långt är ändå att få nyttobakterierna att överleva flytten. Se till att bottenmaterialet inte ligger torrt och försök få med dig så mycket av det gamla vattnet som möjligt. Fast för säkerthets skull skulle jag ändå börja tillsätta bakteriekultur och mata sparsamt under första månaden efter flytten.

Beträffande fiskarna, se till att inte mata dem de 2 sista dagarna innan flytten, så minskar du föroreningen av transportvattnet.
#22 - 24 mars 2007 12:22
batski skrev:
Det svåraste när man flyttar långt är ändå att få nyttobakterierna att överleva flytten. Se till att bottenmaterialet inte ligger torrt och försök få med dig så mycket av det gamla vattnet som möjligt. Fast för säkerthets skull skulle jag ändå börja tillsätta bakteriekultur och mata sparsamt under första månaden efter flytten.

Jag tänkte ta en del av bottenmaterialet + akvarievatten + en "extra" innerpump med filter etc (är igång idag i stora baljan som lite extra för att få den rörelse på vattnet som regnbågarna gillar) och frakta allt i förseglade hinkar. Väl framme åker det in i ett mindre kar som jag tänkte starta upp några veckor innan fiskarna flyttar. Hoppas att jag på det sättet får behålla lite nyttobakterier. Fiskarna får flytta några veckor senare och bo i det mindre karet tills vi får den stora baljan på plats och igång igen. Lite trångt, men det borde fungera, har bara små fiskar - om än ganska stora stim.

Om jag dessutom ska krydda med lite bakteriekultur - vad rekommenderar du?
#23 - 24 mars 2007 12:30
Jag vet inte om bakterierna kan överleva flera veckor utan fiskar. De behöver ju ammonium och nitrit för att leva. Man kan iofs tillsätta lite fiskmat (alt några droppar ammoniak) varje dag i det fisktomma akvariet för att hålla bakterierna vid liv: http://www.algone.com/fishless_cycling.php

Som bakteriekultur skulle jag nog rekommendera Denitrol (JBL) i fall du kan få tag på det. Annars finns det Cycle (Nutrafin) och Nitrivec (Sera).
#24 - 24 mars 2007 12:37
batski skrev:
Man kan iofs tillsätta lite fiskmat (alt några droppar ammoniak) varje dag i det fisktomma akvariet för att hålla bakterierna vid liv: http://www.algone.com/fishless_cycling.php

Så hade jag tänkt göra - mata den tomma baljan... Eventuellt kanske jag köper några fiskar efter en vecka och "planterar" i övergångskaret. Bra länk förresten!
#25 - 24 mars 2007 12:41
MaxB skrev:
Jag kan faktiskt inte fundera ut hur vi skulle ha lyft det karet på något annat sätt än detta.Vi bar karet i kortsidorna.

Ok, jag är övertygad. Däremot vet jag inte om biltemas sugklockor känns som det tryggaste alternativet. Det blir både dyrt och krångligt om något går fel så jag kan nog lägga en slant på riktigt bra sugklockor om man hittar några... Kan ju förresten vara bra att ha för framtiden, det kanske blir aktuellt igen någon gång.
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 24 mars 2007 12:45
Vad gäller sugklockor så tänk på att det finns olika kvaliteer och de billigaste som finns på marknaden skulle inte jag våga använda på ett akvarium.
Sedan är ju problemet oftast att komma igenom dörrar etc. med akvarierna och då funkar det ju inte med sugklockor på sidorna.
Det viktigaste är att se till att det finns tillräckligt med bärare som kan lösa av och de skall finnas på bägge sidorna när man passerar en dörröppning. Ett 720 väger ju "bara" ca 110 kg ( http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=167&Itemid=86) så även 2 normalstarka klarar av att bära det om det inte finns några hinder (trappor, trånga öppningar etc.)
Det tyngsta akvarium jag har varit med om att flytta var på 3500 liter (står just nu i en akvarieaffär i Jönköping) och vi var 3 man på det - med lite uppfinningsrikedom gick det bra.
#27 - 24 mars 2007 12:53
Vad gäller sugklockor så tänk på att det finns olika kvaliteer och de billigaste som finns på marknaden skulle inte jag våga använda på ett akvarium.

Sedan är ju problemet oftast att komma igenom dörrar etc. med akvarierna och då funkar det ju inte med sugklockor på sidorna.

Det viktigaste är att se till att det finns tillräckligt med bärare som kan lösa av och de skall finnas på bägge sidorna när man passerar en dörröppning. Ett 720 väger ju "bara" ca 110 kg så även 2 normalstarka klarar av att bära det om det inte finns några hinder (trappor, trånga öppningar etc.)

Dörröppningar - hjälp det var ju också en fråga... Akvariet är ju inte direkt smalt heller, men ok det kom ju in en gång i tiden - och då antagligen med emballage. Vi pratar två dörröppningar, en trappa med ca 30 steg, en ytterdörr och sedan en kort trappa med fem steg. Bil direkt intill.

Någon som kan tipsa om bra fabrikat på sugklockor eller inköpsställen i Skåne/Mälardalen?
#28 - 24 mars 2007 14:16
Nu skall vi se här...
Om vi börjar med det elementära, så är det ju givetvis alltid bäst att mäta dörröppningar, trappor, släp o.s.v. så att man, så att säga, har kusten klar.
Jag har talat med min polare som jobbar på Världskulturmuséet här i Göteborg. Det var han som hjälpte mig med mitt kar.
Han säger att de lyfter stora glasmontrar och rutor var och varannan dag på muséet, och det finns liksom inga alternativ att tillgå när man skall lyfta tungt glas.
"Handtagen" kallas för Glaslyftare och finns med ett eller dubbla handtag, med två eller tre sugkoppar. De med enkelt handtag är vanligast. Skall man köpa sådana vänder man sig enklast till seriösa byggvaruhus. Det finns glaslyftare med tryckmätare också, dessa är dyrare och kostar upp emot och runt 500:-. Alternativet är att fråga någon glasmästare i närheten där man bor om man möjligtvis kan få låna eller hyra glaslyftare.
Det är bäst att bära i kortändorna, gavlarna på akvariet. Då kommer man ju igenom dörröppningar o.dyl. på bästa sätt.
Man belastar inte akvariet genom att bära det med glaslyftare, rutorna och fogarna tål detta då akvariet är konstruerat att motstå mycket högre tryck, läs vattentryck, inifrån, än vad själva glaset - akvariet väger. Men det är självklart så att man måste vara försiktig, så att man inte slår i det eller på annat sätt skadar glaset.
Man spänner på handtagen på glaset (det bildas ett vakuum i sugkoppen) strax innan man skall lyfta. Låt inte handtagen sitta på glaset, typ över natten, och sedan lyft, då kan luft ha sipprat in och handaten släpper.

Litet tillägg; Handtagen kan ju så klart placeras på långsidorna om man skall bära en längre sträcka utan hinder som dörröppningar, trappor o.s.v.
Det fina med glaslyftarna är ju att de går att placera och flytta runt hur som helst!

Lycka till med ditt akvarielyft!
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 24 mars 2007 14:28
Jag håller med om att glaslyftare är suveräna när det gäller att bära hela rutor och funkar också väldigt bra att bära stora akvarier på öppna ytor på.
Använd då fyra bärare och fyra sugkoppar - två på vardera långsidan.

Jag tror inte riktigt på idén att sätta sugklockorna på gavlarna - svårt med jämvikten i en trappa.
Är inte akvariet större så använd några starka bärare som har på sig handskar som inte glider. Ha en person som följer med och har 2 tjocka frigolitskivor som man kan ställa ner akvariet på om mjölksyran skulle rinna till:p

Använder man sugklockor så sätt dom på långsidorna så nära gaveln som möjligt för då håller man händerna bredare och det är lättare med balansen.
Fast sitter sugklockorna på långsidorna så tänk på att det kan bli trångt i dörröppningen.

Håller med Max om att man skall satsa på riktiga sugklockor - man kan ju hyra av en glasmästare istället för att köpa några riktiga för en dryg femhundring styck.
#30 - 24 mars 2007 14:37
Hej Kjell!
Jag måste nog gå i polemik med dig lite:)
Vad kan vara bättre än att ha helt, totalt fasta handtag i gavlarna när du skall bära ett tungt kar i en trappa? Om inte trappan är ovanligt bred villsäga, då är det självklart bättre med sugkopparna på långsidorna. Om trappan i en vanlig villa eller radhus är smal, vilket de oftast är, är det väl mycket bättre att den som får nederdelen av akvarietyngden håller i ett par rejäla hadtag, och inte i glaset självt. Även om man använder glaslyftare i en sån här situation bör man ju ha rejäla handskar likväl.

Jag kanske har missuppfattat dig, Kjell? I så fall ber jag om ursäkt!
#31 - 24 mars 2007 16:35
mayday skrev:
vågar man köpa dom på biltema :P

Dom har fungerat bra när vi har flyttat glasskivor som måttar 2100*1200*14mm.
Tunga grejor. Fäster lika bra men är billigare.

Håller med Max om att man skall satsa på riktiga sugklockor - man kan ju hyra av en glasmästare istället för att köpa några riktiga för en dryg femhundring styck.

Kan man hyra av en glasmästare så hade jag nog iofs satsat på det. Måste ju bli billigare.

Annars anlitar du dom 2 starkaste av dina kompisar och lockar med en middag. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 24 mars 2007 17:23
MaxB skrev:
Hej Kjell!

Jag måste nog gå i polemik med dig lite:)

Vad kan vara bättre än att ha helt, totalt fasta handtag i gavlarna när du skall bära ett tungt kar i en trappa? Om inte trappan är ovanligt bred villsäga, då är det självklart bättre med sugkopparna på långsidorna. Om trappan i en vanlig villa eller radhus är smal, vilket de oftast är, är det väl mycket bättre att den som får nederdelen av akvarietyngden håller i ett par rejäla hadtag, och inte i glaset självt. Även om man använder glaslyftare i en sån här situation bör man ju ha rejäla handskar likväl.

Jag kanske har missuppfattat dig, Kjell? I så fall ber jag om ursäkt!

Möjligen bar jag på fel sätt då - men jag tycker att det är bra mycket bekvämare att bära utan sugkoppar i trånga trappor.
Det brukar förövrigt inte vara speciellt jobbigt att gå längst ner (även om tyngden självklart är mycket större där) eftersom man där kan sätta emot med bröstet och axeln.
#33 - 24 mars 2007 19:07
Kjell!
Det är nog så att det inte finns rätt och fel sätt att bära saker, bara det är hyfsat bekvämt och man får grejerna på plats så är det väl OK. Men, jag tycker nog ändå att det är en fördel att ha ett par rejäla handtag att hålla i hur man än bär. Jag förstår dock din synpunkt, och ser det framför mig, att om man får den nedersta delen av ett tungt akvarium i en trappa så är det bra att mota med bröstet och, så att säga, hålla emot vikten med sin kropp.
Sååå, kontentan är att vi nog tycker samma sak men klyver lite tunna hårstrån i ämnet. Faktum är att jag burit tunga akvarium både upp och ner för trånga trappor vid några tillfällen - både utan och med glaslyftare - och varje gång tänker man; Jösses! Låt detta bli sista gången! :D

Med vänlig hälsning
#34 - 25 mars 2007 00:40
MaxB skrev:
Faktum är att jag burit tunga akvarium både upp och ner för trånga trappor vid några tillfällen - både utan och med glaslyftare - och varje gång tänker man; Jösses! Låt detta bli sista gången! :D

Hm, jag tyckte nog att det började låta riktigt överkomligt med flytten av 720-baljan. Nu gäller det bara att övertyga 2 par händer och ryggar om det också :-D
#35 - 25 mars 2007 04:51
jag har aldrig haft nå problem med mina flytter :P Tar bara 5-6 påsar och fylle med en 1/3 vatten och resten luft iof lite fisk också. Tänk på att inte blåsa in i påsen. inandadsyre=använd you know. Tror nån Kjelle sagt nått om det förut. Sen går bilen en stund så ja får upp värmen där sen lägger ja dom i påsar i baksätet bara (bäst är nog en frigolit låta lr nått. Sen bara åker ja. jag har en resväg på ca 3 timmar.Om du är osäker lägg i en syretablett. Karena får du kanske ta på en släpkärra? va säger ni andra?

Annons