Nu skall vi se här...
Om vi börjar med det elementära, så är det ju givetvis alltid bäst att mäta dörröppningar, trappor, släp o.s.v. så att man, så att säga, har kusten klar.
Jag har talat med min polare som jobbar på Världskulturmuséet här i Göteborg. Det var han som hjälpte mig med mitt kar.
Han säger att de lyfter stora glasmontrar och rutor var och varannan dag på muséet, och det finns liksom inga alternativ att tillgå när man skall lyfta tungt glas.
"Handtagen" kallas för Glaslyftare och finns med ett eller dubbla handtag, med två eller tre sugkoppar. De med enkelt handtag är vanligast. Skall man köpa sådana vänder man sig enklast till seriösa byggvaruhus. Det finns glaslyftare med tryckmätare också, dessa är dyrare och kostar upp emot och runt 500:-. Alternativet är att fråga någon glasmästare i närheten där man bor om man möjligtvis kan få låna eller hyra glaslyftare.
Det är bäst att bära i kortändorna, gavlarna på akvariet. Då kommer man ju igenom dörröppningar o.dyl. på bästa sätt.
Man belastar inte akvariet genom att bära det med glaslyftare, rutorna och fogarna tål detta då akvariet är konstruerat att motstå mycket högre tryck, läs vattentryck, inifrån, än vad själva glaset - akvariet väger. Men det är självklart så att man måste vara försiktig, så att man inte slår i det eller på annat sätt skadar glaset.
Man spänner på handtagen på glaset (det bildas ett vakuum i sugkoppen) strax innan man skall lyfta. Låt inte handtagen sitta på glaset, typ över natten, och sedan lyft, då kan luft ha sipprat in och handaten släpper.
Litet tillägg; Handtagen kan ju så klart placeras på långsidorna om man skall bära en längre sträcka utan hinder som dörröppningar, trappor o.s.v.
Det fina med glaslyftarna är ju att de går att placera och flytta runt hur som helst!
Lycka till med ditt akvarielyft!