Hur flyttar man ett 400 liters kar???

#1 - 5 juni 2005 21:14
Jag har köpt ett Juwel rio 400 liter, och nu kommer problemet:
Han bor på sjätte våningen och det finns bara en pytteliten hiss, så akvariet får inte plats i den.
Man måste alltså bära ner det sex våningar, så hur gör gör man för att få ner den utan att tappa det eller något annat.
Är det någon som har egna erfarenheter eller vet ungefär hur mycket det väger så skriv gärna det.
Alla tips är ruggigt välkomna
#2 - 5 juni 2005 21:23
kan det inte stå i hissen på hög kant då????vikt är svårt å säga.jag hade en juvel katalog men det stod ingen vikt i den....[QUOTE=greken]Jag har köpt ett Juwel rio 400 liter, och nu kommer problemet:
Han bor på sjätte våningen och det finns bara en pytteliten hiss, så akvariet får inte plats i den.
Man måste alltså bära ner det sex våningar, så hur gör gör man för att få ner den utan att tappa det eller något annat.
Är det någon som har egna erfarenheter eller vet ungefär hur mycket det väger så skriv gärna det.
Alla tips är ruggigt välkomna[/QUOTE]
#3 - 5 juni 2005 21:41
Tyngden är väl ett mindre problem så längre du inte bär det själv. Jag och en kompis asade upp ett 720 till 3e våningen. Går karet att dela från ställningen, kan du säkert få in det i hissen på högkant. Ställ det på en filt eller handduk. Går det inte att dela, kan man ju pausa mellan trappsektionerna där det är plant. Även om det väger lite, har ni väl ingen brådska. Lugnt och sansat så kommer det ner till slut.

Lycka till
//P
#4 - 5 juni 2005 23:24
Hur fick han upp det?
På samma sätt som han fick upp det, tar ni ner det! Fast tvärtom då.....! =O)
Lycka till!
#5 - 6 juni 2005 07:09
Hej!
Ett par bra smidiga handskar kan vara bra, om ni tar trappan se till att ha nåt att ställa ifrån er karet på så ni kan pausa. En skiva att ställa karet på i bilen om det är ojämnt, kanske en filt att "hasa" in det på. En annan bra sak att undvika är roliga skämt så man börjer skratta med famnen full av akvarium, det provade vi när vårt 574L skulle bäras in (gick bra ändå). Lycka till!
#6 - 6 juni 2005 13:49
en säckekärra kanske ?

lägga skiva så glaset inte belastas ojämnt och då kan man vila mitt i en trappa om man vill.
har provat den metoden med ett databort på drygt 65kg och de funka rätt smidigt.
#7 - 6 juni 2005 20:17
Han hade budfirma som bar upp det...Men det tillåter inte min budget!

En säcke kärra?Vad är det...Jag misstänker att det väger ganska bra mycket mer än 65kg.
#8 - 6 juni 2005 20:20
finns lite olika former på säckekärror men här är en av dom.
http://www.biltema.se/Archive/Product_images/26/Huge/26-7450_h.jpg
#9 - 6 juni 2005 20:28
OK, du menar en sån. Men jag kan ju inte ta den i trappan, den kommer studsa och så kan karet gå sönder...

Är det inte en risk att akvariet kan gå sönder om man ställer det på högkant?Eftersom det är ett helglas menar jag...för det går att ta loss det från bänken
#10 - 6 juni 2005 20:53
Eftersom det går att ta loss det från bänken så kan ni ju först bära akvariet och sedan bänken, ta det bara lugnt och jäkta inte.

Lycka till :)
#11 - 7 juni 2005 08:46
Hmm jag ska flytta om några veckor, bor på 3:e våningen och ska flytta till ett annat hus på 3:e våningen, har ett 450liters kar med välvd framruta, det väger asmycket. När vi bar upp det fick vi stanna 3 gånger, var iof bara 2st. Men jag längtar ju inte efter att lyfta det igen :(
Tar oxo gärna emot tips på hur man ska lyckas med att lyfta ner karet.
#12 - 7 juni 2005 08:59
Antar att du har bänk till ditt juvel kar. Mitt 540 med aluställning bar vi upp på ställningen, smidigt för då kan man sätta ner det när man blir trött. filtar är bra att ha och är man 3 man kan en lägga filt/täcke under om man behöver vila. Handskar finns speciella som har glidskydd i tyget. den som går nederst kan ju alltid lyfta lite högre så att karet står lite mer i lod. avlastar den andre personen som kan känna det som att karet glider. fråga på så ska jag försöka svara så gott jag kan. Jobbar en del med flyttningar som bisyssla.
#13 - 7 juni 2005 15:21
lastbil med kran :rolleyes:
#14 - 7 juni 2005 15:39
ta med en tjock filt och lägg på Hissgolvet och sen ställ akvariet på högkant! det ska inte vara några problem!
#15 - 7 juni 2005 20:42
Det behöver ju inte åka med någon person inne i hissen heller om det blir för trångt. Skicka ner den bara till någon som passar dörren längst ner så ingen annan hinner trycka upp den igen.
#16 - 10 juni 2005 17:13
Ett 400-kar måste ju få plats i en hiss ! Vad är det för mått på karet ? Vad är det för mått på hissen ?

Jag fick upp mitt 960 i en hiss som inte var mycket större än själva akvariet. Jag var dock tvungen att meka bort taklampan inne i hissen... He !

Mvh/Janne
#17 - 10 juni 2005 19:04
Om man ställer det på högkant e de 52*61...
Å hissen e pytteliten, de e ett jättegammalt hus! Det är en sån man drar för ett galler innan man kan åka å grejer, karet går inte ens in genom "dörren"...
#18 - 10 juni 2005 22:08
Om du går in på Zoonen och kollar på Flykt. Hon har flyttat ett gigantiskt kar tre trappor upp med bärremmar, sugkoppar och plankor (tror jag det var). Det finns lite foton i en mapp och du kan skriva och fråga henne lite om flytten. Dom var sex pers som bar, men det karet var på 1200 liter, eller var det 1000?
#19 - 11 juni 2005 09:27
Hej Även om han tog in en budfirma så måste de ha burit upp det iaf om det är så att hissen är för liten!!!
Det är inget magiskt med det.
1. lyft - bär ner!
2. bygg en låda i trä lägg i akvarium, lyft -bär ner!
3. vira in det i ett täcke, lyft - bär ner

men om man kan få det att sväva så e det bättre...
Ju mer man krånglar till det desto mer kan gå åt pipan
#20 - 11 juni 2005 19:03
Då är det bara att bära ! Är man bara 2 hyfsat starka gubbar så är ju ett 400 kar ganska lätt att bära... Vad som kan vara bra att ha är ett par bra handskar på sig, man blir lätt svettig. Och då kan det bli halt ! ;)

Mvh/Janne
#21 - 11 juni 2005 19:10
[QUOTE=greken]Om man ställer det på högkant e de 52*61...
Å hissen e pytteliten, de e ett jättegammalt hus! Det är en sån man drar för ett galler innan man kan åka å grejer, karet går inte ens in genom "dörren"...[/QUOTE]
En liten undran bara! Hur fick du inn det i lägen heten?
/Lasse
#22 - 11 juni 2005 19:44
[QUOTE=jannemannen]Då är det bara att bära ! Är man bara 2 hyfsat starka gubbar så är ju ett 400 kar ganska lätt att bära... Vad som kan vara bra att ha är ett par bra handskar på sig, man blir lätt svettig. Och då kan det bli halt ! ;)

Mvh/Janne[/QUOTE]

kanske nån form av diskhandske kemikaliehandske ger ju rätt bra grepp oftast.
#23 - 11 juni 2005 23:09
[QUOTE=Raven][QUOTE=jannemannen]Då är det bara att bära ! Är man bara 2 hyfsat starka gubbar så är ju ett 400 kar ganska lätt att bära... Vad som kan vara bra att ha är ett par bra handskar på sig, man blir lätt svettig. Och då kan det bli halt ! ;)

Mvh/Janne[/QUOTE]

kanske nån form av diskhandske kemikaliehandske ger ju rätt bra grepp oftast.[/QUOTE]

Jo ! Dom skulle nog funka bra. Vanliga "arbetshandskar" duger nog bra också.

Mvh/Janne
#24 - 11 juni 2005 23:41
[QUOTE=Schull][QUOTE=greken]Om man ställer det på högkant e de 52*61...
Å hissen e pytteliten, de e ett jättegammalt hus! Det är en sån man drar för ett galler innan man kan åka å grejer, karet går inte ens in genom "dörren"...[/QUOTE]
En liten undran bara! Hur fick du inn det i lägen heten?
/Lasse[/QUOTE]

"Dörren" på hissen menar jag.
Så dom bar upp det som sagt, och dörren i lägenheten är ju inga problem!
#25 - 15 juni 2005 15:56
Nu var de gjort å allt gick bra... Vi va 4 man som bara bar ner det, fick ett bra grepp eftersom det sitter en plastram längst ner på juwel...

Annons