Hur flyttar man ett akvarium?

#1 - 26 maj 2006 13:06
Jag ska flytta om en vecka och börjar fundera på hur jag ska göra med akvariet. Jag ska bara byta lägenhet på samma gata och flytten är bara ca 50 meter så därför vill jag försöka behålla så mycket av vattnet som möjligt.
Akvariet är på 54 L, med sand, växter och lite rötter. Min fråga är hur mycket detta kan väga och hur mycket vatten man måste ta ur för att kunna bära det?
Vi tänkte sätta akvariet på en stabil träskiva, bära det till den nya lägenheten och sätta det på plats direkt. Vattnet tar vi i hinkar. Men hur mycket vatten måste man ta ur karet? Vi ska ju både orka bära det och det ska hålla. Räcker det om man tar ur ca 30 L?
Och vilket är bäst, att låta fiskarna vara kvar i karet eller flytta dom i en hink?
#2 - 26 maj 2006 13:12
1: tömm ut så mycket du kan i dunkar etc.
2: ta med det vattnet till det nya stället.
3: häll det vattnet i en typ 30L tunna.
4: ta dit fiskarna.
5: töm nu hela akvariet i de nu tomma dunkarna/hinkarna och ta med det.

på så sätt så har du ett tomt akvarium men allt 'gammalt' vatten kvar.
#3 - 26 maj 2006 13:12
Det bästa är att tappa ut allt vatten ur karet och ner i hinkar som du tänkt.
Fiskarna tar du i samma hinkar och filtret likaså (för att bakterierna i det ska må bra). Sen sätter du karet på sin plats och fyller på vattnet och fiskarna.
Skulle jag göra iaf..Lycka till!
#4 - 26 maj 2006 13:19
Tack för svaren. Men jag menar, räcker det om jag tömmer ut 30 liter? Kan man bära ett akvarium när det fortfarande är ca 20 liter kvar i det? Jag är rädd att det ska spricka i bottnen eller något.
#5 - 26 maj 2006 13:52
[quote=TacoBelle]Tack för svaren. Men jag menar, räcker det om jag tömmer ut 30 liter? Kan man bära ett akvarium när det fortfarande är ca 20 liter kvar i det? Jag är rädd att det ska spricka i bottnen eller något.[/quote]

Verkar riskabelt. Är det inte bättre att tappa ur allt vatten i hinkar och bära akvariet så tomt som möjligt för att undvika olyckor?
#6 - 27 maj 2006 05:35
gör rent badkaret o använd det som depå åt ditt gamla vatten
#7 - 27 maj 2006 08:33
Töm ut allt vatten, det kan fungera att inte göra det men det kan också gå sönder, du kommer garanterat att ångra dig ifall du inte tömmer ut allt vatten och akvariet går sönder p.g.a. det.

Spara åtminstone 30 liter vatten i hinkar eller liknande som du sen häller tillbaka i akvariet när har ställt det på plats på nya stället.
#8 - 27 maj 2006 10:13
Kommer nog att bli rätt mycket "skvalpande" om du ska ha kvar 20L i det.
#9 - 27 maj 2006 15:20
Jag fyttade mitt 100l akvarie från bottenvåningen till ovanvåningen. Då sparade jag några cm vatten så mina fiskar då platy och en ancistrus kunde vara kvar. Det gick bra. Vi tog det lugnt alla fiskar och akvarie överlevde. Jag tänkte inte på att bottenglaset kunde gå sönder. Jag har ramakvarie. När vi flyttade 375l Från vardagsrum till kök (5m) så tömde vi allt fiskar och vatten. Hade sand kvar, hjälp vad det var tungt!!!

Annons