hur fota akvarium

#1 - 9 februari 2008 15:10
jag tycker dte är så svårt att fota akvariumet så det blir någorlunda skarpa bilder. det rör ju på sig hela tiden..

är det nån som har ett bra tips på hur man fotar på bästa sätt?? eller måste man filma och sen ta ett klipp??
#2 - 9 februari 2008 15:26
Först och främst behövs mycket ljus i akvariet...

Sedan beror det självklart på vilken kamera som du har... men om du ställer upp ISO talet så blir kameran mer ljuskänslig och slutartiden minskar (=mindre suddiga bilder). Nackdelen med att öka ISO talet är att det blir mer brus i bilderna så man får försöka hitta ett mellanting.

Du kan titta lite på bilder från mitt akvarie. Det är tagna med en Canon EOS300D som är en lite äldre digital systemkamera. lite längre ned på sidan har jag tagit bilder med lång slutartid och högt ISO-tal och bruset blir ganska påtagligt. Det finns program för att filtrera bort bruset men det är inget som jag använt ännu.

http://www.franssonfamily.se/akvarie
#3 - 9 februari 2008 15:38
men shit vad bra de övre bilderna var!! jag har mycket ljus men tyvärr ingen systemkamera - bara vanlig digitalkamera. nåt tips på hur jag gör med den för att förbättre bilderna??
#4 - 9 februari 2008 17:13
Med kompaktkamera tycker jag det blir bäst om man stänger av blixten. För att inte korten ska bli för mörka behöver man kunna ställa in en längre slutartid och då behövs stativ eller att man ställer kameran på en pall eller dylikt. Om man dessutom använder fördröjning på slutaren...ehh kommer inte på vad det heter men alltså den funktion man använder för att göra så att kortet tas några sekunder efter man tryckt på knappen ... så är det ingen risk för suddiga bilder. Men fiskar och annat som rör sig i akvariumet fastnar inte på bild pga den längre slutartiden.

Vill man fånga en fisk på bild med kompaktkamera behöver man blixt och då kan det hjälpa att fota snett mot glaset för att undvika att blixten reflekteras - men ärligt talat tycker jag det är svårt att åstadkomma några bra bilder med en sådan här kamera. Se mina bilder här på zoopet så syns det :)
#5 - 9 februari 2008 17:24
Stativ och självutlösare är det som behövs för att få till bra helhetsbilder på ett akvarium.
#6 - 9 februari 2008 17:24
Om man har en kompakt digitalkamera utan större möjlighet att ställa in ISO, slutartid osv. så är nog det bästa att verkligen försöka ta kort på fiskar som står helt still. Det man absolut inte ska göra är att ta med blixt, detta förstör bilden helt. Färgerna återskapas helt fel och man får ett fult kort. Så om du inte har chans att låna en systemkamera så är det bara att fota på och ha stativ så får du kanske något kort som är okej.
#7 - 9 februari 2008 17:32
KE skrev:
Om man har en kompakt digitalkamera utan större möjlighet att ställa in ISO, slutartid osv. så är nog det bästa att verkligen försöka ta kort på fiskar som står helt still. Det man absolut inte ska göra är att ta med blixt, detta förstör bilden helt. Färgerna återskapas helt fel och man får ett fult kort. Så om du inte har chans att låna en systemkamera så är det bara att fota på och ha stativ så får du kanske något kort som är okej.

Varför skulle blixt fördärva fiskbilder ? På de flesta kameror går det att ställa vitbalansen så att den blir anpassad efter blixt. Tror nog att huvuddelen av fiskfotona här på Zoopet är tagna med blixt.
#8 - 11 februari 2008 10:02
Bilder med blixt uppifrån blir betydligt mindre "platta" än bilder med bara blixt framifrån.
Möjligheten till extern blixt på en kompaktkamera är ju ofta begränsade. En slavblixt uppifrån som triggar på den inbyggda blixten kan hjälpa till.
Ett annat problem med kompaktkameror är att det inte alltid går att ställa hur "hårt" blixten ska slå.
Pratar vi hel-kars bilder så är blixt frammifrån helt och hållet bannlyst.
#9 - 11 februari 2008 14:16
Guy Palm skrev:
Varför skulle blixt fördärva fiskbilder ? På de flesta kameror går det att ställa vitbalansen så att den blir anpassad efter blixt. Tror nog att huvuddelen av fiskfotona här på Zoopet är tagna med blixt.

Syftade mest på enklare digitalkameror, borde varit mycket tydligare i det jag skrev det kan jag hålla med om.
#10 - 11 februari 2008 19:55
Att fota med min kamera (Olympus 720UZ,med 5-6år på nacken, men det var en "bra" kamera då) i Autoläge är bara att glömma.
Jag måste ställa den i "manuellt" läge och ställa bländare och slutare och sätta vitbalans och ISO för att det ska bli acceptabelt.
Sen är det ju stativ och självutlösare också naturligtvis.
För att bilderna inte ska bli för mörka eller gryniga så är det ISO 100 och slutare 1/10-1/30 som gäller. Blixt blir bara pankaka. Den "missar" objektet om jag ska ta närbilder och på helkarsbilder går det inte pga reflexer.
#11 - 12 februari 2008 09:52
Minolta Dimage Z6

Jepp som rubriken säger så använder jag mig av den kameran :)
En sk kompakt digital systemkamera.
Funkar att ställa om ISO värden osv på den och Macro finns det två olika lägen på vilket ger fina bilder på nära håll också :)
Tänkte jag kunde visa några bilder jag tagit med min kamera om det är okay?

Första bilden är tagen för bara någon dag sedan på en av mina nya små firrar.
En hane av arten A.Nijsseni
På denna bilden använder jag mig av blixt, som i detta fallet framhäver färgerna på fisken väldigt fint :)
Dock som nämnts tidigare, pga av det höra ISO talet blir bilderna ganska brusiga i dom mörkare sektionerna av bilderna.. Men huvudsaken är väll igentligen att Objektet som står i fokus är fint *Hehe*

Andra bilden tänkte jag att jag kunde visa vad som går att göra i rätt ljus och höga ISO tal
På denna bilden ser vi en av mina plecos som kallas för "Kind Tiger Pleco" eller L066.
Ljuset på platsen där han låg va perfekt för att köra utan blixt och kort slutartid.. Vilket resulterade i en riktigt snygg bild enligt mig iallafall :)

Dock ska nämnas att på båda dessa bilder va fiskarna helt stilla.

För att fånga rörelser bör man använda sig av blixt eller somsagt ha riktigt bra ljus i karet.

Det va vad jag hade att dela med mig!
Hoppas det hjälpte nått iallafall *Hehe*
#12 - 12 februari 2008 17:56
Snygga bilder! Fast att man själv har samma kamera (eg. den tidigare modellen) gör ju att man inte har något att skylla på längre för mina egna taskiga bilder.... ;)
#13 - 15 februari 2008 15:06
Olivin skrev:
Snygga bilder! Fast att man själv har samma kamera (eg. den tidigare modellen) gör ju att man inte har något att skylla på längre för mina egna taskiga bilder.... ;)

*hehe*
Dem som är bäst att försöka tänka på när man tar bilden är hur man vill att bilden ska se ut och inte ge sig förns man fått den så bra, då lyckas man oftast!
Har en Z5a också men tyvärr så har batteriluckan gått sönder på den och jag orkade inte laga det så jag köpte ny kamera istället *Hehe*
#14 - 20 februari 2008 09:48
Du skulle kanske ha "sparat" bilden på plecon till fototävlingen med temat malar för den är verkligen bra;)
#15 - 24 februari 2008 10:28
Morgan71 skrev:
Du skulle kanske ha "sparat" bilden på plecon till fototävlingen med temat malar för den är verkligen bra;)

*hehe* Jo jag såg det häromdagen :P Attsingen!!
Snyggaste bilden jag hade också tyvärr :D
#16 - 24 februari 2008 10:34
Mitt tips är att använda stativ och manuella inställningar. Sen där tar man test bilder och justerar inställningarna efter det befintlig ljuset. Har man softboxar på bom kan man ta bort ljusrampen och ersätta med bommen men det är nog inte så många här på forumet som har det. (jag önskar jag hade det) :)

Arbeta med befintligt ljus. Den inbyggda blixten på kameran kan ni slita bort (ej bokstavligt) för den förstör mer än vad den gör nytta. :)

Annons