Hur fuktar man en odling med grindalsmask?

#1 - 26 februari 2007 09:21
Jag köpte en komplett odling igår och vill gärna veta lite mer. Jag har läst artikel på Södermalms akvarieaffärs sida, men den handlar ju mest om hur man startar.

Hur sköter ni era odlingar? Hur fuktar ni? Vad matar ni med, hur ofta? Och hur matar ni, allt på ett ställe eller utspritt?
Hur förvarar ni odlingen så masken ska trivas?

Många frågor blir det..:D
#2 - 26 februari 2007 09:43
blomspruta. välling en gång om dagen.
#3 - 26 februari 2007 09:47
Mamma Mia skrev:
blomspruta. välling en gång om dagen.

Hur ofta fuktar du då? Och hur mkt matar du i mängd? Typ ett kryddmått?
#4 - 26 februari 2007 10:02
Jag fuktar vid behov men använder ett tätare lock än Janne.
Nuförtiden ganska sällan.
Matar med ett överfyllt krm oftast dagligen - ibland varannan dag om jag inte hunnit med. Grindalsmasken bör helst käkat upp tidigare given mat.
#5 - 26 februari 2007 19:05
Hoppar in på denna tråd.

Ska man förvara masken i ett mörkt utrymme eller ljusare?
#6 - 26 februari 2007 19:11
Jag trodde tidigare att de gillade mörkare förhållande så jag köpte blåtonade plastburkar men upptäckte snart att det gick lika bra med genomskinliga plastburkar i rumsbelysning. :)
#7 - 26 februari 2007 19:35
för nu står min burk inne i ett skåp som det är mörkt inne. Då kanske jag kan flytta de till en ljusare plats.
#8 - 26 februari 2007 19:46
Gör det, jag har min ljust och det har gått bra.
#9 - 26 februari 2007 19:55
Burken är flyttad till en ljusare tillvaro.

Gav mina svärdbärsyngel mask för första gången och det var succe. Två yngel bröstade upp sig mot varandra och ville ha det för sig själva. Det var första gången jag sett detta beteende hos en fisk vid matning.
Vilket kan bero på att jag tidigare endast gett fling/fryst foder. Nu är det bara att börja kläcka artemia till det stora karet där de ''stora'' fiskarna går.

Annons