hur fungerar pumpen?

#1 - 2 november 2009 20:06
Hej! jag har köpt ett nytt akvarium på 375L men sen så fick jag med en pump ehiem och hur fungerar den? har två slangar och har stoppat in dom och manoalen står på tyska så jag fattar inte ett skit:P...och när jsg sätter i slangarna i akvariet och sätter på så kommer inget vatten in eller ut...kan någon berätta hur jag ska göra?

ps första gången jag andvänder ytter filter

// Makkan
#2 - 2 november 2009 20:24
Tja... har den någon sifferbeteckning, typ tex 2329?

Är det "kranar" på slangarna?
I så fall kan man koppla loss insugsslangen... doppa ner den helt i akvariumet... stänga kranen och hålla tummen för i andra änden INNAN man försiktigt lyfter upp änden med kranen (så den hänger nedanför akvariumet).
Du har nu en vattenfylld slang att koppla till ytterfiltret.

Öppna kranarna och låt akvarievattnet rinna ner och fylla pumphuset av egen kraft... först när du ser att vattnet stiger i den andra slangen sätter du på strömmen.

Finns det inga kranar, måste du försöka fylla pumphuset på något annat sätt...

[COLOR=red]Räcker med EN lite luftbubbla i filtret, så startar "skiten" inte [:(!]...[/COLOR]
#3 - 3 november 2009 05:47
Eller så tar du slangen som är kopplad till toppen på filtret och suger så lär det rinna ner i filtret typ som att slanga bensin fast lite godare :D
#4 - 3 november 2009 20:30
Tja... har den någon sifferbeteckning, typ tex 2329?

Är det "kranar" på slangarna?

I så fall kan man koppla loss insugsslangen... doppa ner den helt i akvariumet... stänga kranen och hålla tummen för i andra änden INNAN man försiktigt lyfter upp änden med kranen (så den hänger nedanför akvariumet).

Du har nu en vattenfylld slang att koppla till ytterfiltret.

Öppna kranarna och låt akvarievattnet rinna ner och fylla pumphuset av egen kraft... först när du ser att vattnet stiger i den andra slangen sätter du på strömmen.

Finns det inga kranar, måste du försöka fylla pumphuset på något annat sätt...

[COLOR=red]Räcker med EN lite luftbubbla i filtret, så startar "skiten" inte [:(!]...[/COLOR]

ja det står: 2215 fast jag ska någ testa det du sa:d
#5 - 3 november 2009 21:39
Det som ger minst kallsupar är att ha insugsslangen monterad i akvariet och kopplad till pumpen (den sitter i nederkant på pumpbehållaren). Dessutom har du utblåsslangen kopplad (sitter ovanpå pumpen), men vänta med strilröret. Sug därefter i utblåsslangen (kranarna skall vara öppna), så vattnet börjar rinna ner i pumpbehållaren. Under tiden sätter du på strilröret eller annat utblåsrör. När det står vatten i båda slangarna, så kan du sätta i väggkontakten till pumpen. Jag har föregångaren 2015, och det är en behändig modell, men jag har ingen lyx som kranar till min, därför får jag köra "slanga bensin-modellen". Men krantricket enligt ovan funkar givetvis också.
Bilagor:
#6 - 4 november 2009 04:57
Blir inga kallsupar med min modell heller :p.

Har två 2215... kranarna är tillköpta efteråt och sitter på slangarna. Värda varenda krona :D! Spar både tid och fula ord...
#7 - 4 november 2009 16:10
hur ser kranarna ut? har nämligen nått kran liknade i varje rör:p man vrider åt sidan och sen tillbaka är det kranar?
#8 - 4 november 2009 19:01
Japp!
Vrid båda "kranarna" åt sidan på insugsslangen och skruva isär... den lösa delen fyller du med vatten på valfritt sätt :p... skruva ihop.
Ställ alla kranarna i öppet läge, och vattnet börja rinna ner och fyller pumpen av sig själv.
#9 - 5 november 2009 16:30
så den fungerar nu iallafall

Annons