[quote=cactus]
Men hur fungerar det med loopback då ? Det struntar man i eller?
[/quote]
Funkar fint, men jag hade svårt att sprida alla mikrobubblor helt jämt över hela akvariet. Hade jag haft en annan (mer triangulär layout) hade det nog funkat bättre.
Med denna metod så löser man således upp väldigt lite gas och slösar lite mer i stället... ?
Ja mistmetoden går ut på att främst hugga upp CO2-bubblorna och sprida dom jämt under alla växterna så mikrobubblorna lägger sig under växternas blad.
Men det är en viss, faktiskt ganska ansenlig, upplösning ändå. Jag sänkte häromdagen mitt utblås så att vattenytan var stilla och det dröjde inte många minuter förrens fiskarna stod uppe vid ytan och snappade.
Om man sedan har ett kar med mycket växter, och tätt planterat baktill. Då borde ju "strålarna" från det här röret/slangen stoppas, så att bubblorna inte kommer fram i karet?
Det trodde jag med, men faktum är att misten tränger igenom även mina extremt täta buskage.
Det absolut svåraste med mist tycker jag är att få tjocka marktäckare att ta del av CO2n. Ofta har dessa låga växter dessutom små täta blad där bubblorna inte vill stanna. Även gräs verkar vara svårt att få misten att bita på.
Jupp, men jag kan få mitt gräs att bubbla fint med misten kanske tack vare upplösningen och det faktum att en spraybar längs gruset gör att cirkulutionen blir optimal över gräset så att upplöst CO2 når gräset bra.