Hur gamla blir diskus?

#1 - 12 januari 2006 14:11
Undrar hur gammal en diskus kan bli i så där cirka drag??

Växer de fort eller??[:-138]
#2 - 12 januari 2006 14:22
#3 - 12 januari 2006 14:32
ahaa, smart webbsida!![:D]

14 år e mycket det...

vill fortfarande veta om de växer upp fort..(blir stora)???:cool:
#4 - 12 januari 2006 14:51
De beror helt på skötsel och matning.
I ett varmt kar utan sand med frekventa vattenbyten och bla oxhjärta och levande foder på menyn så kan de gå riktigt snabt. Hur snabt vågar jag inte säga då jag alldrig använt denna metod..
#5 - 13 januari 2006 09:54
Det är väl inte det att jag vill att de ska växa upp snabbt utan funderar endast kring detta...;)

oxhjärta har man ju blivit "varnad" för att använda...

Tack för svaren!
#6 - 13 januari 2006 10:13
Oxhjärta går jättebra att mata sina diskusar med, bara man håller rätt temperatur och varierar kosten.
har inte lust att gå in i en debatt om oxhjärta med om det vore farlig skulle väll inte merparten av alla odlare använda sej av det??

Oxhjärta är ju, som sagt, till för att öka tillväxten och tycker man inte det är viktigt finns ju massor av annan god mat man kan ge sina disksar. Huvudsaken är ju att dom har det bra!! :).
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 13 januari 2006 10:21
om det vore farlig skulle väll inte merparten av alla odlare använda sej av det??

Nja nu är det ju inte målsättningen för en diskusodlare att hans diskus skall leva så länge som möjligt (inte för någon annan odlare heller för den delen) utan att de skall bli säljbara så snart som möjligt.
Jag antar snarare det är därför som många diskusodlare (inte alla) håller sina diskusar vid en onaturligt hög temperatur och ger dem ett onaturligt foder.
En hög temperatur ökar ju energiförbrukningen och förkortar livslängden och när du skriver "rätt temperatur" ovan så antar jag att du menar den onaturligt höga temperatur som många diskusodlare håller på sina diskus. I så fall är "rätt temperatur" om man ser till att fisken skall få en lång livslängd.
#8 - 13 januari 2006 10:52
Det är väl ingen som kör med ständig hög temeratur. Detta handlar väl nästan uteslutande ungfisk upp till 10-12 cm. Diskus hannen skall fö vara som mest viril vid 28,5 grader så när det gäller äldre fiskar är det oftast denna temperatur man försöker hålla. Sedan onaturligt foder, är Pellets, räkmix, fryst foder som artemia, mysis naturligt.
Kan bara säga att min älsta gav upp i höstas han var då 12,5 år o har hela sitt liv käkat onaturligt. Han borde ju med naturlig kost blivit minst 20 år då.:D
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 13 januari 2006 11:21
Det är väl ingen som kör med ständig hög temeratur

Det är det definitivt väldigt många som gör. Det verkar vara den gängse inställningen (dock inte här i forumet) att diskus SKALL hållas vid 30 grader.

Diskus hannen skall fö vara som mest viril vid 28,5 grader så när det gäller äldre fiskar är det oftast denna temperatur man försöker hålla

Det har säkert att göra med att de i sin naturliga miljö triggas till att leka vid denna relativt höga temp som inträffar under en viss period under året. Sannolikt finns det då extra mycket mat att tillgå för avkomman.

Detta gäller nog för rätt många arter i Sydamerika där temperaturen varierar rätt mycket under året.

Sedan onaturligt foder, är Pellets, räkmix, fryst foder som artemia, mysis naturligt.

Det handlar ju om att ge ett foder som är sammansatt på ett sådant sätt som liknar det de äter i sin naturliga miljö (dvs små ryggradslösa djur). Då kan t.ex. en sorts pellets vara helt korrekt (om det innehåller rätt ingredienser) medan ett annat är helt fel (sammansatt av felaktiga ingredienser).

Kan bara säga att min älsta gav upp i höstas han var då 12,5 år o har hela sitt liv käkat onaturligt. Han borde ju med naturlig kost blivit minst 20 år då.:D

Vem vet:eek: - fast nu hör väl inte du till dom som direkt förespråkar (eller själv håller dina diskusar så) att de skall gå i 30 grader konstant och bara matas med oxhjärta. Det finns det faktiskt väldigt många som tror att det skall vara så.
#10 - 13 januari 2006 12:00
[quote=Kjell Fohrman]
Vem vet:eek: - fast nu hör väl inte du till dom som direkt förespråkar (eller själv håller dina diskusar så) att de skall gå i 30 grader konstant och bara matas med oxhjärta. Det finns det faktiskt väldigt många som tror att det skall vara så.[/quote]

Stämmer nog rätt så bra det.[:D] Jag kör 30 grader upp till runt 10 cm som jag skrev innan, använder sedan bara högre temperaturer vid parasitbehandling.

När det gäller Pellets så finns klart olika sorter, och av blandad kvalitet. Men samtidigt Pellets är det foder som i särklass kostat mig mest dödsfall bland diskus. Även om jag blötlägger det så händer det då att någon äter ihjäl sig om som alltid då den största o mest dominanta i gruppen. Kan inte komma på att jag kan förknippa t.ex fryst artemia med ihjälmatning även om jag då övermatat. Därav min betoning på naturligt när det gäller pellets.
#11 - 13 januari 2006 12:22
Mina diskusar ha 29 grader varmt. Det är en rätt så bra tempratur tror jag.
Jag ger dom räkmix och fryst artemia.
#12 - 13 januari 2006 12:55
[QUOTE=Hugin]Mina diskusar ha 29 grader varmt. Det är en rätt så bra tempratur tror jag.
Jag ger dom räkmix och fryst artemia.[/QUOTE]

å mina har 28.5-28.9 :)
#13 - 13 januari 2006 13:03
[quote=Kjell Fohrman]Det är det definitivt väldigt många som gör. Det verkar vara den gängse inställningen (dock inte här i forumet) att diskus SKALL hållas vid 30 grader. [/quote]

Håller med här. På de flesta forum jag har läst om diskus får man lätt uppfattningen att de bör hållas i 30 grader. Någon faktasida skrev att de absolut inte skall hållas i under 29 grader för att de då lätt får sjukdommar. Det är väl en liten nackdel med internet.
Jag ställde iaf in min temp på 30 grader innan jag skaffade mina diskusar. Efter att ha frossat i siter om diskusar har jag nu ändrat min uppfattning och gått ner till 28 grader. Mina diskusar tycker jag andas lite lugnare nu, och de är lika pigga som tidigare, om inte ännu piggare! Tror dessutom att mina andra invånare, t.ex. rödmunstetrorna, uppskattar 28 grader.
Men hur är det med sjukdommar som folk tjötar om? Det låter ju lite logiskt att ju högre temp desto mindre bakterier. Men jag vet inte om 2 grader påverkar speciellt mycket? Tror nog att renhållningen är betydligt mycket viktigare än dessa två grader?
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 13 januari 2006 13:20
I de biotoper som diskus lever i är temperaturen under året relativt konstant men ligger i snitt på ca. 27 grader Celcius.
Så ett intervall på 26-28 vore det naturliga - sedan är det ju som nämnts ovan i vissa fall en bra "medicin" att temporärt höja temperaturen.

Men bör ju också hålla i minnet att ett varmt vatten är syrefattigare så att om man temporärt höjer tempen så se till att öka syresättningen i akvariet.
#15 - 13 januari 2006 13:22
[quote=Kjell Fohrman]Men bör ju också hålla i minnet att ett varmt vatten är syrefattigare så att om man temporärt höjer tempen så se till att öka syresättningen i akvariet.[/quote]

http://www.vcnet.com/koi_net/do.html
#16 - 13 januari 2006 14:57
[QUOTE=Kjell Fohrman]
En hög temperatur ökar ju energiförbrukningen och förkortar livslängden och när du skriver "rätt temperatur" ovan så antar jag att du menar den onaturligt höga temperatur som många diskusodlare håller på sina diskus. I så fall är "rätt temperatur" om man ser till att fisken skall få en lång livslängd.[/QUOTE]

Självklar så menar jag att "Rätt temperatur" i detta fall är en något högre temperatur än vad den i normala förhållanden ska vara. Och det är ju det jag försöker få fram, gör man rätt så går det bra - gör man "fel" så kan det gå sämre.
Huruvida 30 grader för en odlad diskus är onaturligt eller ej kan ju dristas i det oändliga, men att dom SKALL hållas vid 30 grader är nog första gången jag hört.

Själv håller jag mina fiskar i 29 gradigt vatten, det fungerar utmärkt. Jag har ytterst sällan inre och yttre parasiter och fiskarna trivs och växer bra.

Denna sak kanske hör hemma i diskusforumet men jag anser att den Diskus som idag finns i Sverige håller en relativt hög kvalitet. Vill man ha riktigt bra kvalitet så söker sej dom flesta till Danmark eller Tyskland. Vill man ha annorlunda diskus så söker man se till Asien (med varierande kvalitet).
Varför ska då vara "fel" av en svensk diskusodlare att utvecklas, använda sej av dom metoder som fungerar och därigenom kunna få upp den svenska diskusen till en nivå som kan liknas med den Danska och Tyska?

MVH

Claes
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 13 januari 2006 15:20
Själv håller jag mina fiskar i 29 gradigt vatten, det fungerar utmärkt. Jag har ytterst sällan inre och yttre parasiter och fiskarna trivs och växer bra.

Nu är det väl som så att som konsument så tycker jag att man skall informeras om de fiskar man köper är odlade under någorlunda naturliga förhållanden eller under extremt artificiella förhållanden (som du håller dina).
Själv föredrar jag det naturliga både vad gäller arter och färger och uppdragningsförhållanden (oavsett art) och betalar hellre lite extra för detta. Med detta inte sagt att jag är motståndare vare sig till varmvattenodlade oxhjärtediskusar, konstiga papegojciklider eller malawikorsningar. De som gillar sådana och håller på med dessa skall självklart få göra det.
#18 - 13 januari 2006 15:39
Skönt är väll att smaken är olika.

Självklart ska konsumenten informeras om under vilka förhållanden fisken är uppdragen. Jag informerar kanske dom som köper fisk av mej mer än vad som behövs (om man nu kan det?).

Hur kan du säga att jag håller mina fiskar under "extremt arteficiella förhållanden" bara genom att veta min vattentemperatur?

Är väll i och för sig inte så svårt att räkna ut efter som att jag "odlar" (om jag nu ska kalla mej för odlare?).

Jag matar mycket och där av håller jag mej för tillfället till BB kar med gott om rötter i. När mina avelsfiskar vuxit klart kommer jag inreda en Amazon biotop till dom som vi tillsammans kan njuta av.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 13 januari 2006 15:48
Hur kan du säga att jag håller mina fiskar under "extremt arteficiella förhållanden" bara genom att veta min vattentemperatur?

Nåväl - nog nämnde du väl nåt om oxhjärta i ditt förra inlägg;)
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 13 januari 2006 15:55
Angående diskusars temperaturtålighet kan jag nämna ett exempel som inträffade för ett 10-tal år sedan.
Jag hade diskusar ihop med bl.a. dolksticktetra (enormt stora fina ex), jordätare (kommer inte igåg arten) samt lite L-malar och Corydoras i ett 1600 liters akvarium.
Så försvann strömmen i hela lokalen under närmare 3 dygn och temperaturen sjönk rejält. Kommer inte ihåg hur mycket men det var en bra bit under 15 grader i alla fall. De enda som klarades sig helt utan problem var L-malarna och diskusen. Samtliga tetror dog, de flesta jordätare och även många Cory.
#21 - 13 januari 2006 15:57
vet inte om jag e helt ute och cyklar nu men jag har fått för mej att de flesta tropiska fiskar leker vid en regnperiod då vatten stiger och tillgången till mat ökar. om det nu så är fallet i amazonas som redan har mer eller mindre regnperiod hela tiden borde det påverkas av områden runt omkring åxå. dvs glaciärerna avger smält vatten som sedan tar sig neråt och fyller på floden och biflöden som med bara de extra mängder regn som kommer borde sänka temperaturen i vattnet då det borde forsa snabbare och inte hinna stanna upp och påverkas av den vanliga värmen som är. om då 28,5 är den mest optimala tempen för deras fortplantning och vad jag tror att vattnets temp sänks vid en regnperiod så undrar jag vart man mäter vatten temperaturen.... i mitten av en flod (biflöde), i kanten eller var fisken står.... hur vet man vad fisken trivs bäst i? den tål ju bra över 30 grader.. då borde ju tamperaturen sjunka till 28,5..? lite funderingar bara....
kan för övrigt tillägga att jag håller mina discusar i ca 28 grader och när jag vill sporra till lek så gör jag ett vatten byte för att simulera regnperiod dvs nytt "rent" vatten och en lägre temperatur (regn och smältvatten) än det som e i akvariet..
har annars ca 30 för att påskynda kläckning och frisimmande och sedan ämnesomsättning hos de små.
#22 - 16 januari 2006 01:47
ingen som har vetskap eller andra teorier?
#23 - 30 januari 2006 15:12
hittade en intressant grejj angående detta med temp/värden om någon är intresserad så kanske detta kan vara till hjälp.
http://www.biotopaquarium.de/wasserwerte/wasserwerteliste.htm
Gäst
#24 - 27 februari 2021 10:19
Något lite gammal tråd
Jag gillar attityden i den. Att jag som köpare av diskus bör få veta hur den fötts upp. Tänker här på temperatur. För om "alla" odlar vid 29 grader och uppåt blir det ju en avel som leder till fisk som kräver den temperaturen och det har jag ju som köpare ingen nytta av.
Gäst
#25 - 27 februari 2021 10:20
[QUOTE=Kjell Fohrman;n685093]
Nu är det väl som så att som konsument så tycker jag att man skall informeras om de fiskar man köper är odlade under någorlunda naturliga förhållanden eller under extremt artificiella förhållanden (som du håller dina).
Själv föredrar jag det naturliga både vad gäller arter och färger och uppdragningsförhållanden (oavsett art) och betalar hellre lite extra för detta. Med detta inte sagt att jag är motståndare vare sig till varmvattenodlade oxhjärtediskusar, konstiga papegojciklider eller malawikorsningar. De som gillar sådana och håller på med dessa skall självklart få göra det.[/QUOTE]

Något lite gammal tråd
Jag gillar attityden i den. Att jag som köpare av diskus bör få veta hur den fötts upp. Tänker här på temperatur. För om "alla" odlar vid 29 grader och uppåt blir det ju en avel som leder till fisk som kräver den temperaturen och det har jag ju som köpare ingen nytta av.

Annons