Hur gammal blir en katt?

#1 - 22 november 2005 12:23
Då vår 14 åriga honkatt hoppat/ramlat ut från vår lägenhet på andra våningen och nu är spårlöst försvunnen så undrar jag; hur gammal en normalkatt blir.

Jag har själv haft en katta som blev 23 år som dog hemma. När vi bodde på landet så försvann det en och annan katt helt oförklarligt. Jag vet då inte om den har flyttat, skadat sig eller gått och dött av åldersskäl.

Någon som vet, har en bok där det står.....eller liknande.
#2 - 22 november 2005 12:46
En katt kan bli mellan 20-30 år, alltså betydligt äldre än en hund. De flesta utekatter dör nog av olyckor, så MEDELÅLDERN är ju inte SÅ hög. På landet är räven en fiende!
Jag har haft katter som smitit ut när jag varit bortrest med dem (hemma var de utekatter) och de hittade faktiskt alltid tillbaka. Satt utanför porten (i Stockholm!) och undrade varför jag aldrig öppnade dörren... Du ska se att den kommer tillbaka. Den blev säkert chockad av att ramla! Håll utkik bara och gå ut och locka på den ibland.
#3 - 22 november 2005 12:58
Tack för ditt svar!

Jag hoppas verkligen att Tanyia kommer tillbaks. För drygt 1 år sedan förvann hon också men då hade hon spenderat sin tid på andra sidan gården på äldreboendet och njöt av solen, friheten och gamlingarnas klappar. *s* Tyvärr är hon inte där nu.

Hon är en liten busa! Älskar att ligga på stolar och fälla ut klorna när man går förbi så hon fastnar lätt i byxorna. Hundarna ger hon en rak höger, för att visa att hon är herre på täppan.

Jag hoppas verkligen att hon kommer tillbaks.
Bilagor:
#4 - 22 november 2005 13:01
Visst är det roligt med katt. De är såna personligheter. Just nu har jag "bara" fiskar.
Men ibland passar jag min dotters katt. När jag hade min mellanpudel så gjorde hon precis som dinTanyia. En rak höger med klorna utspärrade när Sasha gick förbi! Det var bara det att hon ibland fastnade i pudelkrullet och följde med! Snopet!
#5 - 22 november 2005 13:05
Hag hittade följande på http://www.katt.nu/agneta1.htm

[color=#800000]Fråga[/color]

[size=2]Hur gammal kan en katt bli?

[size=3][color=maroon]Svar[/color][/size] [size=2]Katters ålder varierar naturligtvis beroende på hälsa, precis som hos oss människor. Man har hört talas om katter som blivit uppåt 30 år, men det är naturligtvis undantag. Att en katt blir 20 är inte helt ovanligt, men det vanligaste är nog runt 15 år.

[/size][/size]
Bilagor:
#6 - 22 november 2005 13:06
När jag hade katt för många år sen så hade den smygit sig in i en annans grannes vedbod och råkat bli instängd där. Den var instängd där en vecka innan en annan grannpojke hörde jammandet och släppte ut den. Hoppas det inte hänt något med din katt.[:-44]
Bilagor:
#7 - 22 november 2005 13:09
Tack för svaret redtroll.

Jag hoppas att min katt lever och att hon inte smitit ut för att dö i lugn och ro. Jag förmodar och hoppas att det är som Birgitta W skriver att utekatterna drar ner åldern pga bilar, rävar mm.
#8 - 22 november 2005 13:11
Tack för inläget Frågvis.
Vi bor i ett lägenhetsområde så det finns inte så många ställen att ta vägen. Jag hoppas att hon ligger ute under någon trapp eller så och är lite chockad nu och inte vågar komma fram när jag ropar på henne. Hon är steriliserad när hon var ca 2 år så hon är ingen löpkatt i alla fall.
#9 - 22 november 2005 14:01
Dom brukar komma hem, våran majja hoppa från balkongen, resultatet blev 3 bebisar, sen dess ville hon bara ut =). Lämnade henne och bebis ( röd dotter ) till min bror när vi fick order från läkaren att lämna bort dom eftersom rasmus blivit allergisk... Och nu i fredags fick jag hem dom igen, bror är oxå allergisk, så nu vet jag inte vad jag ska ta mig till...vill ju inte ta bort dom...men jag kan inte ha dom kvar...[:(]
#10 - 22 november 2005 14:42
Under de år jag jobbat med djur har jag märkt en tendens till att "utekatterna"/bondkatterna oftast blir äldre än vad renrasiga katter blir. Av de äldsta raskatterna jag träffat på är Birma och Perser de två som utmärker sig mest med åldrar på ca 17 år och över. Äldsta bonnisen jag hjälpt till andra sidan var 22 år har jag för mig... Vanligast märker man som sagt dock en ålder på runt 15 år någonstanns.

Hoppas dock att kissen din kommer tillbaka Marie!
#11 - 22 november 2005 19:43
kan inte hundarna hjälpa till att leta? Eller de tycker väl att det är skönt at slippa raka högrar? Hoppas hon kommer till rätta!
#12 - 22 november 2005 19:58
Tack anna7607, Ohlsson och Morellen för era inlägg!

Jag har letat både ute och inne efter henne men inte ett spår efter henne. Har kollat med grannar som"ser" allt men dom har heller inte sett henne.

Ska sätta mig ner och skriva lappar som jag kan sätta upp i trapphusen på min gård.
#13 - 23 november 2005 04:39
finns det nånstans hon kan gå för att få värme ?
ventiler i huset hon kan krypa in i ?
favoritställe utomhus ?
nåt ställe med vatten tillgängligt ?
mat ?
#14 - 23 november 2005 07:25
Grannens katt var som bortblåst för ett tag sedan. Kissen är en utekatt på ca 8år som normalt är lite skygg för folk å fä. Ca 1½ vecka efter kissen försvann såg jag att någon satt upp en lapp till källartrappan (vi har en yttre ingång till den) att det sprang runt en orange skygg katt i källaren och att den varit där ett tag, personen som satt upp lappen tyckte att någon borde ge kissen lite mat och vatten snart.... (Hur svårt är det att gå ner med en liten plastbytta med vatten själv kanske?) I alla fall sa jag till grannen så fort jag kunde (ville inte ringa på 02:00, inte riktigt schyst), släppte ner en lapp i brevinkastet mitt i natten. Det visade sig att det var hans katt. Så finns det källare i närheten så testa att kolla dem, kan verka varmt och skönt för en liten skrämd kisse... Inte alltid folk som sagt ser att det ligger något och trycker i en källare, man är ju inte där så ofta...
#15 - 23 november 2005 09:12
[QUOTE=Raven]finns det nånstans hon kan gå för att få värme ?
ventiler i huset hon kan krypa in i ?
favoritställe utomhus ?
nåt ställe med vatten tillgängligt ?
mat ?[/QUOTE]
Nej på alla frågor och hon har inget favoritsälle utomhus då hon är en ren innekatt.
#16 - 23 november 2005 09:39
Min gammla oscar som jag hade förut, han blev bortjagad från tomten, katter har ett område dom är på och hamnar dom utanför så kan dom ha svårt att hitta hem igen, jag gick runt i villa området och letade, ropade och grät floder, frågade grannar och satte upp lappar, han hade hört mig och flyttat sig hemmåt, men sen gick han åt fel håll, några dagar senare gick jag över stora vägen och fråga, då hade anders som bodde där haft en svartvit katt i sitt garage, jag ropade som en galning, men ingen kisse kom.... Jag lämnade mitt nr och gissa vem som ringde dagen efter tidigt på morgonen, jo anders för oscar satt återigen i garaget, så han hade hört mig och gått dit igen, jag va där sent på kvällen. Då hade han varit borta 8 dagar, så jag for ut och mötte anders som kom med min smutsiga gammla kisse =), Jag köpte en stor fin blomma som tack, han hade ju kunnat strunta i mig och katten, så gör som jag, ta en större sväng, ropa och prata med alla du ser så ska du se att hon hittar hem igen :) . Ett tips är att ställa ut kattlådan deras doft når flera km och blir ett bra rikt märke, jag hade precis bytt hela lådan så de va ingen doft i den.
#17 - 23 november 2005 21:20
[QUOTE=anna7607]Dom brukar komma hem, våran majja hoppa från balkongen, resultatet blev 3 bebisar, sen dess ville hon bara ut =). Lämnade henne och bebis ( röd dotter ) till min bror när vi fick order från läkaren att lämna bort dom eftersom rasmus blivit allergisk... Och nu i fredags fick jag hem dom igen, bror är oxå allergisk, så nu vet jag inte vad jag ska ta mig till...vill ju inte ta bort dom...men jag kan inte ha dom kvar...[:(][/QUOTE]

Innan du gör något dumt, om du absolut inte kan ha kvar katterna:
Hör med alla du känner, och några till! Alltid (nästan...) finns det nån som kan ta vara på en katt!
Min mamma fick sin katt på just det sättet, hennes vänns son kunde inte ha kvar sin katt eftersom hans nyblivna sambo var allergisk. Idag är alla glada...:)
Vad jag vill ha sagt är bara att djungeltelegrafen kan vara ett mkt effektivt sätt att få ut en sån sak! Lycka till! :)
#18 - 24 november 2005 09:49
"Innan du gör något dumt, om du absolut inte kan ha kvar katterna:
Hör med alla du känner, och några till! Alltid (nästan...) finns det nån som kan ta vara på en katt!
Min mamma fick sin katt på just det sättet, hennes vänns son kunde inte ha kvar sin katt eftersom hans nyblivna sambo var allergisk. Idag är alla glada...:)
Vad jag vill ha sagt är bara att djungeltelegrafen kan vara ett mkt effektivt sätt att få ut en sån sak! Lycka till! :)"

ÅHHHH skulle aldrig falla mig in, grät blod häromdagen när en som tog en kullsyster till bebis tala om ett hon avlivat henne, jag grät och va alldeles hysterisk... 4 månader e dom bara...hon sa att de va pga allergi och nu ska hon ha kvar sin andra katt...hon är TOTALT struken ur min bekanskapskrets!!!!! Hon försökte inte ens hitta någon som kunde ta henne... Gud, jag blir jätte arg och ledsen igen bara jag tänker på de [:-118].

Jag letar hus som lösning på katterna, så dom kan vara ute och inne, vi bor i ett litet hyresområde nu, en våning upp och våran hyresvärd vill inte ha utekatter, och de förstår jag, skulle inte vilja ta risken att min missar bajsar i barnens sandlåda på gården [:-4]
#19 - 24 november 2005 21:59
Bra! :) Tänkte bara....du vet, så länge det finns hopp finns det liv!

Lycka till m era missar! :)
#20 - 24 november 2005 22:06
ohja, de gör de. Bror hitta en som ville ta dom båda, men försiktig som jag är tordes jag inte lämna dom dit...har ju lite dålig erfarenhet nu... Och han känner knappt människan, så de tordes jag inte, vet ju inte vad hon gör, om hon tröttnar å så, dom ska ju få finnas i 15år till =). Jag fortsätter så länge å dammsuga 3 ggr om dagen och våttorka överallt minst en gång om dagen... När barnen inte e hemma får deras rum va stängt...men jag vet ju vad läkaren sagt så jag MÅSTE hitta någon eller ett hus =)
#21 - 25 november 2005 01:45
Nu har jag hittat henne!!!!!!
Jag ropade på gården när jag kom hem från arbetet och viss komm hon rulltandes med sin lilla hängmage svassande från sida till sida! Åh vad glad hon blev för att se mig. Hon kurrade som värsta motorsågen då jag lyfte in henne!

Nu är jag lycklig!

Tack alla för era stöttande ord!
#22 - 25 november 2005 04:13
[QUOTE=Marie J]Nu har jag hittat henne!!!!!!
Jag ropade på gården när jag kom hem från arbetet och viss komm hon rulltandes med sin lilla hängmage svassande från sida till sida! Åh vad glad hon blev för att se mig. Hon kurrade som värsta motorsågen då jag lyfte in henne!

Nu är jag lycklig!

Tack alla för era stöttande ord![/QUOTE]

Nej, vad glad jag blir. Har verkligen levt mig in i hur du känner det! Ge henne en puss och kram från mig (fast hon är väl redan alldeles blöt av dina pussar...).
Jag kunde inte sova så jag satte mig vid datorn. Första gången jag är ute på nätet vid den här tidpunkten, men det lönar sig tydligen!!!
Nu sover jag nog bättre...
Kram på dig också!
#23 - 25 november 2005 06:42
Jag ska ge henne pussar och kramar från dig med.

Jag har också legat vaken inatt och nu har jag gett upp hoppet på att sova.
#24 - 25 november 2005 06:46
Åh vad skönt att hon kom till rätta!
#25 - 25 november 2005 06:52
Jag hade faktist börjat tappa hoppet och ropade mest efter henne i måfå och hade inte alls räknat med att hon skulle komma springande till mig.

En tung sten har lyfts från mitt hjärta!
#26 - 25 november 2005 06:57
Skönt å köra att kissen kommit hem igen! Kan man misstänka att kissen kommer bli lite bortskämd med makrill å andra lyxigheter? ;)

Klia kissen bakom örat från mig! :)
/Åsa
#27 - 25 november 2005 07:00
Räker, tonfisk, ost och ostbågar får det bli, för det älskar hon.

Jag ska klia min lilla goa Tanja bakom örat från dig.
#28 - 25 november 2005 08:17
åh gud va skönt att hon kom, vet hur de känns när dom villar bort sig, och hur j-kla glad man blir när dom kommer igen =)
#29 - 25 november 2005 08:20
Just nu kan jag inte låta bli att bara ha henne hos mig och gosa. Hon älskar att gosa. Vanligtvis så orkar jag inte gosa så länge som hon vill, men nu vill jag snart mer än hon ;) :)
#30 - 26 november 2005 14:25
Personlign tycker jag katter är rätt kassa. Katten ligger ju bara. En hund följer efter vart du än går.
#31 - 26 november 2005 14:32
ööhh jaha då är det ingen katt jag har utan en hund.
hon uppför sej iallafall likadant som mina 2 hundar gjorde...
#32 - 26 november 2005 14:33
Jag är glad att din katt är tillbaka och mår bra.:)
Jag är kattmänniska, men det finns de som är hundmänniskor.
Och vem har sagt att alla djur ska betjäna människan?
Jag gillar katters självständighet.
#33 - 26 november 2005 18:17
Jag är katt- hund- häst- fisk- osv-människa!!! Måste man välja sida?
#34 - 26 november 2005 18:34
Nej. Men jag ser mig som kattmänniska eftersom jag föredrar katter framför hundar.
#35 - 26 november 2005 19:46
Har heller aldrig fattat vitsen med katt... vs hund då vill seja...
#36 - 26 november 2005 20:41
Vill tillägga att min mormor och morfars katt vart 23,5 år. Hon var en "vanlig" bond katt. Dom var tvungen att avliva henne för att hon fick en sjukdom. Annars kanske hon hade blivit lite äldre...
#37 - 26 november 2005 21:01
[QUOTE=Marie J] När vi bodde på landet så försvann det en och annan katt helt oförklarligt. [/QUOTE]

Jag har en förklaring som jag vet stämmer.
Har man fler än 1 katt, så kan någon av de katter känna sig hotade eller helt enkelt inte trivs där den bor (hemma hos dig så). Så då tar den helt enkelt adjö till sitt hus (ditt hus) och går o letar upp ett nytt hem. Vi har en katt som flyttade hemifrån, vi hade vid det tillfället 7 katter, o denna katten trivdes tydligen inte här, men den va tydligen ändå lite mammagris (min mamma), så det flyttade till våran granne. vi sa till henne att inte släppa in katten, men den vägrade gå där ifrån, bar hon hem katten till oss igen, så dök den upp dagen efter utanför hennes dörr. Så tillslut fick vi acceptera att våran lilla mise hade blivit för stor och kände att det va dax o flytta hemifrån.

Men visst, räven o bilen har ofta inverkan på katters försvinnande, det går inte att komma ifrån. O att katten inte hittar hem, det tror jag inte på för 5öre. Vi skulle gebort/sälja en katt till en familj som bor nästan 1mil här ifrån, men den katten trivdes inte där så den stack. o dem fick en annan katt av oss ist (vi skulle göra oss av med 3st katter). 1 månad senare så dök våran kisemise upp utanför dörren mjaoandes. inte alls mager eller något, kisemisar kan leva på möss en längre stund.

ojda, nu har jag skrivit en del, men men, vad gör man inte när man sitter o kolla "inlägg sedan förra besöket" var 5e minut..
arbetslös o utan liv, då blir det zoopet och teve

Annons