Jag har experimenterat med pmdd i tanganyikakar. Även om jag inte är nöjd med min gödningsregim kan jag berätta hur jag tänkt.
Först så började jag att docera enbart k2so4 för kalium, tanken var att nitrat och fosfat skulle komma den naturliga vägen. Detta fungerade inte så bra, jag misstänker att jag har denitrificering i bottnen.
Sen testade jag att docera som vanligt, dvs fulldos av micro+kh2po4 och kno3, det gav mig bara problem med alger.
På senare tid har jag gjort halvt vattenbyte en gång i veckan och tillsatt dubbel dos kno3. Det har visat sig att fosfaten från fiskarna är mer än tillräckligt i det karet (lite växter och mycket fisk). Nitrat verkar vara nödvändigt att tillsätta, men det kan bero på denitrificereing i bottnen. Micro tillsätter jag när jag ser att det är nödvändigt pga ljus nytillväxt, då riskerar jag inte få överskott i karet som bara göder alger. Detta sätt har jag inte testat fullt ut, men allt tyder på att det är den bästa gödningsregim jag testat. Kanske skulle lite mgso4 vara bra med så höga kalciumhalter, men det har jag inte testat innan.
MVH
Magnus