Hur gör jag vid omstart efter sjukdom? Behövs det?

#1 - 5 januari 2008 00:36
Hej!

Som jag skrivit i ett tidigare inlägg så har jag någon mystisk sjukdom i mitt 160L kar.

En groda (den enda), alla Endlers och (snart) alla Ancistrusar har dött. De enda som verkar vara opåverkade är Äppelsnäckorna...

Endlerserna magrade medans Ancistrusarna har svällt upp... Dock har jag inte sett några utåtstående fjäll.

Hur ska jag nu göra?

Kan jag spara växterna?

Ska allt grus kokas, eller finns det något annat sätt att rengöra det på? (Är ju rätt mycket)

Jag har en stor rot där i också som inte rymms i någon kastrull jag har så hur gör jag med den?

Kan Äppelsnäckorna bära på någon smitta? Vad gör jag i så fall?

Räcker det att rengöra filtren eller ska filtermaterialen bytas ut?

Jag fick höra att jag bara kunde låta akvariet stå och gå tomt i ca två veckor, men kan det verkligen funka?

Snälla hjälp! Jag vet verkligen inte vad/hur jag ska göra!

Jag har säkert glömt något också så kom gärna med kommentarer och synpunkter i sånna fall :)

Alla tips mottages tacksamt! :)
#2 - 5 januari 2008 00:45
Så kul du har haft det då;)!
Kom du fram till vad fiskarna drabbats av? Vad har du medicinerat med? Hur länge?
Det är inte lätt att ge råd på hur man ska göra i läge som detta, men jag tycker det låter som en väldigt konstig sjukdom, om det nu är det.
#3 - 5 januari 2008 00:54
ansjo skrev:
Så kul du har haft det då;)!

Kom du fram till vad fiskarna drabbats av? Vad har du medicinerat med? Hur länge?

Det är inte lätt att ge råd på hur man ska göra i läge som detta, men jag tycker det låter som en väldigt konstig sjukdom, om det nu är det.

Ja, visst har jag :)

Nä jag har inte den blekaste vad det är de drabbats av och det har gått ganska fort, två veckor kanske. (Sen jag upptäckte att grodan var borta)

Därför har jag inte medicinerat något heller... och nu känns det meningslöst att medicinera med bara några få (kanske 5-6) ancistrusyngel i verierande storlek kvar.

Kanske är det flera sjukdommar som kommit. Jag tänkte just att en olycka sällan kommer ensam... ;) :)

Jag vet iaf att det inte är Nitrit men det är det enda som jag är säker på :P
Anledningen till att jag vet det är att jag kollat nitriten innan varje vattenbyte sen grodan försvann. (testat med seras dropptest).

Jag är iaf inställd på en omstart... Så har du några tips just kring det? :)
#4 - 5 januari 2008 01:02
Det är som sagt lite svårt att råda vad som bör göras, men att göra en total omstart låter i lite mesta laget.
Däremot en storstädning, ut med växterna och inredningen, slamsug botten och gör ett stort vattenbyte. Rengör inte pumpen om det är ett ytterfilter, är det ett innerfilter så tvätta ur filtermaterialet försiktigt.
Starta om karet med bara några fiskar, ungefär som en helt nystart och släpp inte i ny fisk innan du ser att det går (förhoppningsvis) vägen.

Vad har du för filter till karet?
Inredning?
Att ancistrusyngel dör brukar ofta vara dåligt med syre i karet eller för dåligt med mat, men nu var det även vuxna A. som dött eller?
Sedan kan det vara ren otur att dina Endlers dött i samma veva, så måla inte fan på väggen ännu, detta går säkert att lösa:)!
#5 - 5 januari 2008 01:19
Jag har två filter till karet, ett äldre eheim ytterfilter (2011 om jag inte minns helt fel) och ett Fluval 3+ innerfilter. Sen har jag engelsk sjösten i botten (3-5 mm) Jag har fyra rötter där i, varav en stor. Sen en ful fejkstubbe-liknande grej i plast (som den stora Ancistrushanen hade som revir och lekte i). Sen en massa Vallisneria, Anubias och lite vattenpest. Och självklart flytväxter som jag inte riktigt lyckas bli av med :p :)

Det var ju de stora Ancistrusarna som dog först (bl.a. mitt underbara lekpar :() Men jag hittar massa döda varje dag minst 3-5 st... som jag självklart plockar bort så fort jag ser.

Men om det är nån sjukdom så känns det konstigt att pröva på nytt utan att rengjort gruset...(eftersom de fortfarande dör...)

Måste jag kasta växterna? Kan de bära på smitta? I så fall borde väl också inredningen och gruset göra det? Eller (usch vad jobbigt det känns just nu, känner mig väldigt villrådig :))
#6 - 5 januari 2008 01:32
Då kanske du ska göra en helt nystart på karet för att känna dig lite tryggare, med nya växter och kokad sand.
Rötterna kan du ha i en spann som du häller kokande vatten över, och filtermediat rengör du noggrant och häll ut allt mögavatten ur karet.
Detta kanske är den vettigaste idén så du får fullt förtroende för karet igen, och får dra igång karet precis som en nystart.
#7 - 5 januari 2008 01:42
Ja, det kanske är det bästa... Det känns bara så hopplöst nu.

Vet du om det finns något annat sätt att rengöra sanden på än att koka den? Det känns så jobbigt eftersom jag har mycket sand i karet (nästan två säckar).

Jag vill ju inte måsta kasta växterna, de har ju tagit sig så bra och blivit stora och fina...:(

Jag har karet här brevid datorn och det känns bara jobbigare och jobbigare varje gång jag tittar på det...Blää :( vill inte, orkar inte...

Nä, får gå och sova så kanske det känns bättre i morgon efter lite sömn :)
#8 - 5 januari 2008 01:50
Man kan lägga den på plåtar och in i ugnen med det, men om det är smidigare än att koka den vete tusan.
Om det vore mitt kar skulle jag ändå inte göra denna omstart, utan låta det gå ett tag utan att göra något för att se om det stabiliserar sig. Gör det det så är det toppen, annars får man ta tag i det då. Skulle nu några fiskar överleva så skulle jag låta dem gå kvar ett tag utan att några nya flyttade dit.
Dör de så kan du även då låta karet stå ifred, men tänk på att filterbakterierna inte får något skit att sätta tänderna i, så det blir lite det med som en nystart efter en tid.
#9 - 5 januari 2008 01:57
Tusen tack för alla dina svar :)

Jag tror nog att jag gör som du sa, dvs göra en större rengöring i samband med vattenbyte och sen vänta och se. :)

(Känns genast lite lättare efter att ha fattat det beslutet ;))
#10 - 5 januari 2008 02:04
Då kan du nog sova gott i natt;)!
Du får berätta hur det gått sedan och jag hoppas att det går bra...

Annons