Hur gör man för att.....

#1 - 4 mars 2007 20:51
Hej !
jag är mer eller mindre nybörjare så jag vet inte detta

HUR TAR MAN UPP EN SUGPROPP UR AKVARIET :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:
hemskt tacksam för snabba svar då hon behöver karantän när hon snart ska föda !

En liten sak till
pumba om du läser denna tråd klaga inte igen då detta ej har med sjuka fiskar
och sugproppynglen får va mitt 11 liters som står i källaren ok ?
#2 - 4 mars 2007 20:59
Sugpropp ?
Menar du nån mal av något slag, och iså fall varför ta upp henne och sätta henne i karantän, mig veterligt finns inga malar som föder levande ungar.
#3 - 4 mars 2007 21:04
albjohn skrev:
Sugpropp ?

Menar du nån mal av något slag, och iså fall varför ta upp henne och sätta henne i karantän, mig veterligt finns inga malar som föder levande ungar.

nej men lägga ägg och akvariet är ej nog stort för sugproppungar så äggen fö gärna hamna i karantän eller för att undvika detta så måste jag veta hur man tar upp dem små sen [:o]
den är svart och vit prickig ej vita prick - sjukan;) cirka 3 cm

Had det bra hej då :)
#4 - 4 mars 2007 21:16
Men du behöver även en hanne där för att äggen ska bli befruktade eftersom det sker i samband med att hon lägger äggen.
#5 - 4 mars 2007 22:32
Hur vet du innan hon lagt äggen,, att hon ska lägga dom ?
#6 - 4 mars 2007 23:02
Annars för att åtegå till frågan hur man fångar en mal (?) Har du testat att använda håv?
#7 - 5 mars 2007 17:02
morrhoppa skrev:
Annars för att åtegå till frågan hur man fångar en mal (?) Har du testat att använda håv?
A den suger ju fast i både botten och sidan och försöker inte så mycket vill inte skada henne
!
[:-128]
#8 - 5 mars 2007 18:12
hur vet du att den ska föda och som sagt det behövs en hane vid befruktningen....låt annars hon va
#9 - 5 mars 2007 19:30
:S förvirrande asså, eller är det bara jag som tycker så !?
#10 - 5 mars 2007 19:31
Amaro skrev:

håller med dig :confused:
#11 - 5 mars 2007 19:35
asså till dig som startat denna tråd !!!

NR 1 HAR DU EN HANNE I DITT KAR OCKSÅ?
NR 2 HUR VET DU ATT DEN SKA FÅ YNGEL?
NR 3 ATT FÅNGA MALEN KAN DU GÖRA GENOM ATT SÄNKA VATTEN-NIVÅ, TA UT STORA STENAR, GÖMSTÄLLEN MED MERA, FÖRSIKTIGT SKRÄMMA DEN MOT ETT HÖRN MED EN HÅV SEN FÅNGA DEN !!
NR 4 HUR VET DU ATT DEN ÄR GRAVID?
NR 5 HUR VET DU ATT DEN ÄR GRAVID?
NR 6 HUR VET DU ATT DEN ÄR GRAVID?
#12 - 5 mars 2007 19:40
Amaro skrev:
asså till dig som startat denna tråd !!!

NR 1 HAR DU EN HANNE I DITT KAR OCKSÅ?

NR 2 HUR VET DU ATT DEN SKA FÅ YNGEL?

NR 3 ATT FÅNGA MALEN KAN DU GÖRA GENOM ATT SÄNKA VATTEN-NIVÅ, TA UT STORA STENAR, GÖMSTÄLLEN MED MERA, FÖRSIKTIGT SKRÄMMA DEN MOT ETT HÖRN MED EN HÅV SEN FÅNGA DEN !!

NR 4 HUR VET DU ATT DEN ÄR GRAVID?

NR 5 HUR VET DU ATT DEN ÄR GRAVID?

NR 6 HUR VET DU ATT DEN ÄR GRAVID?

Nr 1 svat Ja
Nr 2 har inte fött på 5 veckor
Nr 3 behövs ej svar
Nr 4 se svar två
#13 - 5 mars 2007 19:41
den är svart och vit prickig ej vita prick - sjukan;) cirka 3 cm

Är malen tre cm lär hon ju inte vara könsmogen ännu? Och vad är det för mal du har?
#14 - 5 mars 2007 19:50
hur länge har du haft karet då? Är inte karet ganska nytt så, och att den inte har fött på 5 veckor kan ju bero på annat, det är inte som guppy som föder varje månad
#15 - 8 mars 2007 17:43
Amaro skrev:

Verkar fortfarande förvirrande :confused:

Men det finns olika metoder för att fånga malar. Har flyttat två äldre Ancistrus fram och tillbaka nyligen då jag monterade bakgrund i karet. Har många rötter i där de gärna sitter. Höll en mindre plastburk under roten och lyfte hela kalaset upp mot ytan. När roten kommer ovanför ytan "hoppar" malen ner i den vattenfyllda burken. Fungerade fin-fint fyra gånger av fyra möjliga! :D

Annars går det bra med håv om man är försiktig även om jag föredrar burk-metoden...
#16 - 11 mars 2007 22:27
Stora malar + håv = katastrof!
Om man ska till håv får man allt vara väldigt väldigt försiktig. Är det ens möjligt att ta upp dom utan att de trasslar in sig?? jag har inte lyckats iaf :p
De har massor med taggar som inte syns i normala fall, men när malarna blir skrämda åker dom ut ;)
#17 - 15 mars 2007 20:29
Sugis

Har nu läst att malar av min sort *sugproppar* ;) ca 4 - 5 cm blir lite stora svarta på magen precis när dom håller på att bli fullvuxna också lite tjurig och i bland får den spatten det hör till vanligheterna

Tack alla som svarat i tråden och lycka till med era fiskar !
#18 - 15 mars 2007 21:36
Har nu läst att malar av min sort *sugproppar* ;) ca 4 - 5 cm blir lite stora svarta på magen precis när dom håller på att bli fullvuxna också lite tjurig och i bland får den spatten det hör till vanligheterna

Var har du läst det? :confused:
#19 - 16 mars 2007 18:56
??????????????????????????????????????????????????

Nitra98 skrev:
Var har du läst det? :confused:

I min pappas bok
Han jobbar på bokförlag
#20 - 16 mars 2007 19:07
men är du säker på att den ska lägga rom då?
#21 - 16 mars 2007 21:40
Richard.R skrev:
men är du säker på att den ska lägga rom då?

Nej skrev ju att dem blev så här i ungdomen

Annons