hur gör man för att få akvariet stabilt?

#1 - 31 juli 2008 14:03
ja, denna diskussion har varit uppe tidigare men hur gör man?
provat att använda vattenpass, linjal samt lyfta i dom främre hörnen.
ok. börjar med vattenpasset. lägger det längs med bägge kortsidor samt långsidor. skruvar på fötterna .det ligger rakt. fine.
Sedan känner jag vikten i dom främsta hörnen , den skiljer sig en del. skruvar in benen så att vikten känns hyfsad, kollar med vattenpasset och allt ligger helt snett.
varför? hur får man det helt rakt egentligen?
Väger man in det genom att lyfta hörnen så blir det alltid så att det lutar enligt vattenpasset och linjalen mot det främre högra hörnet. detta kan ju inte vara bra heller, frågade en och enligt honom så var det då att det låg diagonalt fel. men jag kännde ju vikten och enligt vikten är det rätt, enligt passet och vattnet och allt annat som man mäter så är det snett. Så,, hur gör man????
#2 - 31 juli 2008 16:37
Timon skrev:
ja, denna diskussion har varit uppe tidigare men hur gör man?

provat att använda vattenpass, linjal samt lyfta i dom främre hörnen.

ok. börjar med vattenpasset. lägger det längs med bägge kortsidor samt långsidor. skruvar på fötterna .det ligger rakt. fine.

Sedan känner jag vikten i dom främsta hörnen , den skiljer sig en del. skruvar in benen så att vikten känns hyfsad, kollar med vattenpasset och allt ligger helt snett.

varför? hur får man det helt rakt egentligen?

Väger man in det genom att lyfta hörnen så blir det alltid så att det lutar enligt vattenpasset och linjalen mot det främre högra hörnet. detta kan ju inte vara bra heller, frågade en och enligt honom så var det då att det låg diagonalt fel. men jag kännde ju vikten och enligt vikten är det rätt, enligt passet och vattnet och allt annat som man mäter så är det snett. Så,, hur gör man????
Vet inte hur jag ska svara men allt ska vara rakt alla hörn Etc.Etc om du sen har ställbara ben så borde det vara det lättaste då går det inte att misslyckas,om du har ställbara ben på mitten så vänta med dem tills allt är rakt sen skruvar du ner dem så det blir belasning på dem.Tänk logiskt när du gör det så kommer det att funka det tar lite tid men det går inte att misslyckas med det,det är lite svårt att förklara det här via dessa tagenter ta en sida i taget sen går du vidare med nästa;):)
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 31 juli 2008 17:46
Som patrik skriver borde det vara tämligen lätt om du har ställbara ben.

1/ Om du har sex ben så skruva upp de mittre rejält
2/ Skruva ut det bakre vänstra benet halvägs
3/ Skruva in de 3 övriga hörnbenen lite mer än halvägs
4/ Lägg passet på akvariets vänstra gavel
5/ Skruva ut det vänstra främre benet så att passet är i lod
6/ Lägg passet på akvariets framsida
7/ Skruva ut det högra främre benet så att passet är i lod
8/ Lägg passet på akvariets högra gavel
9/ Skruva ut det bakre högra benet tills passet är i lod
10/ Lägg passet på akvariets bakruta
Är det då inte i lod så gör föjande
a) svär en ramsa och gå och ta en kall svalkande dryck
b) när du gjort detta så kolla så att inte ramen är sned genom att upprepa hela proceduren genom att istället lägga passet på akvariets bottenruta.
c) är det lika fullt inte i lod så upprepa a) och
d) släng passet och köp ett nytt
e) gör om hela proceduren med nya passet
f) blir det då fortfarande fel upprepa förfarandet enligt a) och
g) inse din begränsning och leta på Gula Sidorna reda på en snickare eller billigare fråga grannens femåring om han kan fixa det år dig mot en glass
Är det i lod enligt 10/ så
11/ Skruvar du ut mittbenen så att de tar emot golvet så att inte akvariet sviktar
#4 - 31 juli 2008 17:55
Som patrik skriver borde det vara tämligen lätt om du har ställbara ben.

1/ Om du har sex ben så skruva upp de mittre rejält

2/ Skruva ut det bakre vänstra benet halvägs

3/ Skruva in de 3 övriga hörnbenen lite mer än halvägs

4/ Lägg passet på akvariets vänstra gavel

5/ Skruva ut det vänstra främre benet så att passet är i lod

6/ Lägg passet på akvariets framsida

7/ Skruva ut det högra främre benet så att passet är i lod

8/ Lägg passet på akvariets högra gavel

9/ Skruva ut det bakre högra benet tills passet är i lod

10/ Lägg passet på akvariets bakruta

Är det då inte i lod så gör föjande

a) svär en ramsa och gå och ta en kall svalkande dryck

b) när du gjort detta så kolla så att inte ramen är sned genom att upprepa hela proceduren genom att istället lägga passet på akvariets bottenruta.

c) är det lika fullt inte i lod så upprepa a) och

d) släng passet och köp ett nytt

e) gör om hela proceduren med nya passet

f) blir det då fortfarande fel upprepa förfarandet enligt a) och

g) inse din begränsning och leta på Gula Sidorna reda på en snickare eller billigare fråga grannens femåring om han kan fixa det år dig mot en glass

Är det i lod enligt 10/ så

11/ Skruvar du ut mittbenen så att de tar emot golvet så att inte akvariet sviktar
:D:D:DRäcker det inte att vara logisk med det hela;)
Bilagor:
#5 - 31 juli 2008 18:06
Hahaha, bra svar Kjell :D :D Riktigt utförligt och lite småroligt ;)
#6 - 31 juli 2008 20:05
jag fick till det till slut, behövde skruva upp dom bakre benen ordentligt först bara.,. så nu är det som det ska.

tack kjell för ditt svar också, mycket skoj :)
#7 - 31 juli 2008 20:51
Det lät ju enkelt.:)
Min fråga är - hur mycket vatten kan man ha i karet när man gör allt detta? Måste det vara helt tomt? Vatten, fiskar, sand, växter och allt väck innan man skruvar? Har ett fungerande 720 liters med 8 ben i ställningen och en massa firrar i. Karet står inte plant.:(
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 31 juli 2008 21:23
TinaM skrev:
Det lät ju enkelt.:)

Min fråga är - hur mycket vatten kan man ha i karet när man gör allt detta? Måste det vara helt tomt? Vatten, fiskar, sand, växter och allt väck innan man skruvar? Har ett fungerande 720 liters med 8 ben i ställningen och en massa firrar i. Karet står inte plant.:(

Det skall vara tomt
#9 - 31 juli 2008 21:40
Det skall vara tomt

Det var ju uppmuntrande - not:(

Om man nu varit så klantig som jag och har allting däri och det funkar med vattenstabilitet, hur bör man gå tillväga för att rätta till allting? Nystart?

När jag kollade karet innan jag fyllde på stod det ju hyfsat plant. Nu när allting är i och karet funkar står det inte längre plant. Vet inte om golvet satt sig eller något.
#10 - 1 augusti 2008 05:15
tinaM: så var det tydligen för mig. innan jag fyllde det så var allt plant, men inte sen efter ett par dagar var det snett. ren tur att jag upptäckte det. jag fick tömma allt och börja om vilket var frustrerande då jag fått all inredning så himla bra och det är inte lite stenar om man säger så. tanganyikaakavarium du vet. nu har jag fått igång det igen, ja redan, och det blir nog ännu finare nu trots allt :) jag vet, det är jobbigt och jag kan tänka mig 720L , mitt är ju bara 222l. Det bästa är nog när man ställer upp nytt att loda och väga in allt. fylla med vatten halvvägs eller så beroende på karets storlek, se om det sätter sig. Fylla mer, se om det sätter sig då. när det stått så någon dag så får man ju tömma och antingen loda och väga in igen eller påbörja inredningen. någon annan kanske vet mer och bättre :P
'Hoppas det går bra för dig!
#11 - 1 augusti 2008 08:15
Kom hem igår med nytt akvarie, började kolla med vattenpass och allt såg bra ut, men så när det väl var fyllt så märkte vi att det låg snett... Så det var bara att ta fram stora baljor, flytta över allt i dem, med andra ord tömma akvariet, och börja om... Måttligt trötta och roade kom vi isäng efter 12, upp och jobba tidigt imorse....

Jag tror på att du uppnår bäst resultat om det är tomt samt att du inte anstränger/stressar glaset så mkt då. Glas är ett levande material, ex. en bubbla i en glasbit kommer med åren att flytta på sig, även om det går otrloligt sakta. Och det blir stressat och skapar spänning om du har allt vatten i och ska flytta.

Vad riskerar du helst, lite mera tid eller allt vatten på golvet samt ett trasigt akvarium?

Det går nog bra att börja om, det är alltid lite tungt när man står i den änden där man börjar, men du kommer vara nöjd sen när allt är klart.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 1 augusti 2008 09:13
TinaM skrev:
Det var ju uppmuntrande - not:(.

Nåväl inte riktigt allt måste kanske tömmas. Dock tillräckligt för att det skall gå hyfsat lätt att skruva in och ut skruvarna.

Om det händer att man ställer in akvariet i lod och att det sedan inte stämmer riktigt när man fyllt upp med vatten så beror det på
1/ man har slarvat lite. Man måste verkligen kolla så att alla ben verkligen ligger dikt an mot golvet. Akvariet väger ju inte så mycket tomt så det kan faktiskt hänga lite i luften och när sedan tyngd kommer på så sjunker det ner.
2/ Golvet kan ge sig lite (detta är dock rätt ovanligt och gäller egentligen bara för stora akvarier). Om man har ett golv som sviktar en del så måste man dels se till att benens anliggninsgyta ökar (en skiva under varje ben) och dels ha testat genom att fylla på vatten i akvariet innan inredningen har lagts i.
#13 - 1 augusti 2008 10:03
Jag satte upp mitt 720l, det var helt i lod. Jag fyllde det, perfekt! Kunde knappt tro att jag fått det så rakt. Efter ungefär en vecka tyckte jag att det lutade lite. Nu efter en månad+ ser jag tydligt att det lutar ut från väggen.

Mitt 375 betedde sig på precis samma sätt, och det står i samma rum fast på "andra väggen i samma hörn" som det andra. Verkar som att golvet sjunker ned lite mot mitten av rummet efter ett tag mao. I allafall, det lilla karet tömde jag på vatten och rakade upp all sand mot bakrutan. Sedan lyfte jag kar + bänk i framkant samtidigt som min flickvän stack in tillsågade plastskivor under de främre fötterna. Nu står det jätterakt igen, så jag antar att golvet är nöjt med sitt sjunkande nu. Jag är dock ytterst tveksam till om jag kommer utföra samma sak med 720litarn, lite tyngre :)
#14 - 1 augusti 2008 18:11
Kjell -

Jag måste säga att mitt akvarium väger en hel del även tomt. ;) Det är 12 mm glas och 720 liter. Jag fyllde på den i flera omgångar innan jag satte dit sanden och justerade benen efter behov tills jag var så gott som nöjd. Då hade jag en skillnad på 2 mm mellan kortsidorna. Jag har hockeypuckar under benen för att öka anliggningsytan mot golvet.

Var i jösse namn skall jag ha firrarna (62 st) när jag tömmer karet? Jag kan ju inte släppa in dem i mitt 112 liters med räkor och microrasboror.:confused:

Måste jag köpa ett tredje kar (ett kar för akutevakuering) och hur stort skall detta vara? Pumpen i mitt stora blåser 3000 liter i timmen, så i en för liten balja blir det ju rena orkanen! Fiskarna kommer att fara runt som löv i höststormen! :eek: Jag vill ju bevara både vattnet och bakterierna i filtret som jag nu fått så fin ordning på.[:o]

Har väl 125 kilo sand i karet också. :confused:

Detta är mer än vad en stackars kärring som jag orkar ta itu med just nu.[:o]

1.Antingen gör jag som en struts och låtsas inte om problemet, tills jag har en swimmingpool på golvet och är tvungen att ta itu med problemet.

2. Det kanske aldrig blir ett problem, även om jag inte gör något! Detta är i nuläget det absolut mest tilltalande alternativet!:D

3. Jag köper ett tredje, mindre akvarium och flyttar allting dit tillfälligt, tills jag fixat jämnvikten i stora karet.Fast tänk om det kommer att ligga plant igen när det är tomt!:confused: Hur gör jag då?

4. Jag köper ett antal stora murarhinkar, sådana där 125 liters som man använder till dricksvatten för hästar som går på bete. Och flyttar över allting i sådana

Jag har en extra pump i mitt lilla kar som blåser 400 liter timmen. Jag kanske kan lägga den i den tillfälliga vistelseplatsen för firrarna?

Och turbopumpen får pumpa runt i en murarhink som inte innehåller något annat än filtermaterialet och vatten från karet som skall åtgärdas. Kan det funka?

Många funderingar blev det, men detta är ett så pass stort projekt att det måste funderas på ordentligt.[:o]
#15 - 18 augusti 2008 18:32
Hur sjutton kollar man så alla ben ligger dikt mot golvet när man som jag har ett 450 Juwel med tillhörande bänk?

Har mätt med vattenpass både på längden och tvären och kan "m ö j l i g t v i s" skönja att bubblan "k a n s k e" är 1-2 mm fel vid någon av mätningarna. Detta innan vatten eller sand i tanken. (lutar möjigtvis framåt i så fall men det ser ut att vara helt i våg på diagonalen)

Akvarium och bänk väger väl sisådär 125 kg tomt. Hur skall man bära sig åt för att eventuellt få dit en liten plastbit under mittenfötterna?

Är det möjligtvis säkrare med en hel bänk som till Juwel jämfört med aluminiumställning så man inte behöver bry sig om 1 mm hit eller dit (så länge inte felet sitter på diagonalen)?
#16 - 29 augusti 2008 05:23
Jag undrar oxå samma sak som hogan har ett juwel med möbel men golvet lutar lite här o där dock står bänken stadigt utan akvariet på (ej helt i våg runt hela) men det är samma höjd från golv till skivan på bänken runt om. Är det något jag bör oroa mig för??

mvh david
#17 - 29 augusti 2008 07:11
Jag har ett akvarium som är 125 cm långt, 55 cm djupt och 60 cm högt - glaset är 10 mm. Men akvariet är bara fyllt med 35 cm vatten. Måste det vara i lod ändå?
#18 - 29 augusti 2008 07:31
- Många funderingar och olika svar. Mitt "stora" akvarium i vardagsrummet står inte alls rakt åt något håll. Det fungerar utmärkt - än så länge. Jag tror nog en anledning (eller orsak) till hur väl det fungerar är bänkens konstruktion. Har man "bara" 4 - 6 ben som står mot golvet eller har man som jag 3 stycken "medar" som fördelar trycket gör en viss skillnad. Mitt akvarium lutar i förhållande till golvet. Inte speciellt mycket men lutar gör det. Har kontrollerat denna lutning och den har varit absolut konstant nu i 14 månader.

Med andra ord. Benställningens konstruktion samt golvets beskaffenhet inverkar menligt på resultatet/känsligheten. Självklart skall man sträva efter att ett akvarium står i lod men jag menar att det kan finnas faktorer som minimerar eller förstärker problemet.

Det sämsta borde vara benställning (4-6ben) med reglat trägolv. Det optimala ett betonggolv samt bänk med extremt stor anläggningsyta mot underlaget.

Detta är ingen absolut sanning - det är mer en spekulation.
#19 - 31 augusti 2008 13:35
antingen försöker du få tag på en ny ställning lr testa med en frigolitskiva

Annons