Hur gör man rent på enkalst sätt?

#1 - 26 november 2007 23:47
Hur gör man rent karet helt o hållet på enklast sätt, med fiskarna i? Finns det nåt sätt? alltså få bort gammal mat och bajs från sanden. Har ingen algätare eller så. Eller är det helt enkelt bäst o ta ut fiskarna? tacksam för hjälp.
#2 - 27 november 2007 00:26
Det är inte bra att göra rent akvariet helt och hållet för då har du ihjäl alla bra bakterier. Du kan köpa en slamsugare och suga upp alla gammal skit och mat varje vecka.
#3 - 27 november 2007 00:47
Ta och leta i forumet "Mitt första akvarium". Där finns supermycket bra tips!!
#4 - 27 november 2007 08:45
Bajs ska finnas i sanden. Det är naturligt. Bryts ner. Mat ska inte finnas där. Finns det mat i sanden så matar du för mycket. Så mata lite mindre :) Matar dör sällan av svält, men därimot av övermatning.

Och rengör inte hela karet. Det är lika med gruppmord :P
#5 - 27 november 2007 08:57
Jag fortsätter: Gör aldrig rent helt, utan sug bara upp lite smuts om du ser något som ligger på ytan av gruset.

Gör heller inte rent filtret helt, utan krama ur den värsta smutsen om du märker att vattenflödet blivit sämre, lite "brun smuts" ska finnas kvar i filtret, för där sitter många nyttobakterier som bryter ner farliga ämnen.

Ett akvarium ska aldrig vara kliniskt rent.. Jag tror en del tänker att bara för att man gör rent till andra husdjur (kaniner, råttor, katter), så vill även fiskar ha det rent och fint :) Men fiskarna mår bäst om man har en bra bakteriekultur i akvariet. Finns det många nyttiga bakterier så bryts bajskorvarna ner mycket snabbt och efter en halv dag eller två dagar, högst, ser man dem inte längre.
#6 - 27 november 2007 09:47
Jaha okej! tack så mkt. Frågan är då om jag ska köpa en mal, men vet inte om den får plats.
#7 - 27 november 2007 10:26
Vad har du för andra fiskar och hur stort är det? En ancistrus är bra till de flesta alger [om du har algproblem] och är i sig själv en mycket trevlig och snygg fisk!
#8 - 27 november 2007 11:12
Jag har platys, svärdbärare och blackmollys. men jag har bara "plast" växter, alltså inga vanliga. Hur stort karet är vet jag dirket inte, har bara måtten!

Måtten är:
47 längd
34 bred
34 djup
#9 - 27 november 2007 11:37
Det är på 54 liter ;)
#10 - 27 november 2007 11:48
Okej, tack så mkt! :) är det för mkt fisk i tror du? har 6st
#11 - 27 november 2007 17:34
Det är absolut inte för mycket fiskar! :)
#12 - 27 november 2007 17:38
Många fiskar för ett nystartat kar men inte många för ett igångkört. Alla dina fiskar är levandefödare och vill leva i grupper med fler honor än hanar.

Har du levande växter så kommer nedbrytningen av fiskskit funka bättre och du behöver inte byta vatten lika ofta och kan ha fler fiskar.
#13 - 27 november 2007 19:31
Det är inte så värst nystartat. Men kan jah ha 2 svärdbärare till? och nån algätare?
#14 - 27 november 2007 19:43
Hur nystartat är det om det är inte värst nystartat?

Jag skulle satsa på en hona till av varje sort istället för annars så blir honorna lätt utslitna av hanarnas uppvaktning. Och en liten och effektiv algätare som även äter matrester, döda fiskar och dylikt är äplesnäckan.
#15 - 27 november 2007 20:27
det är några månader gammal. Jag är intresserad av mer svärdbärare bara, har redan en hona...
#16 - 27 november 2007 20:31
Jo men platy, blackmolly och svärdbärare bör ha två honor per hane. Om du inte är intresserade av det kanske du borde sälja tillbaka dem till butiken.
#17 - 27 november 2007 20:45
ja, då köper jag ju bara 1 av varje eller hur? :) Jag kollade upp algätaren du nämde, men fanns inte med i artbeskrivningen, eller går den under annat namn? du kanske kan länka? :)
#18 - 27 november 2007 21:04
Jupp precis så :)

http://www.djurportalen.nu/dp_artarkiv.php?go=info&id=323&site=1 finns det info. Zoopet har än så länge ingen info om sniglar alls...
#19 - 27 november 2007 21:52
OKej tack så mkt. Ska kolla vidare på det där med algätare, vill helst ha nån fisk som kanske kan sköta det jobbet!
#20 - 27 november 2007 21:59
voggen skrev:
Jag har platys, svärdbärare och blackmollys. men jag har bara "plast" växter, alltså inga vanliga.

Ett tips är att du köper några lätta levande växter som växer snabbt, så konkurerar de ut en del av algerna och renar vattnet.
Ett rejält knippe vallisneria eller vattenpest borde göra susen :)
#21 - 28 november 2007 07:41
Några Amanoräkor brukar vara duktiga på att hålla rent från inte bara skit utan också vissna blad och matrester!;)

Thaifighter
#22 - 28 november 2007 08:13
okej, men vet inte om jag vill blanda in räkor o snackor o sniglar o grejer :P vill ha bara fisk igentligen :)
#23 - 28 november 2007 19:14
Ett tips är att ej mata för mycket. Då blir det mindre utsläpp från fiskarna :).

Ha de!
#24 - 30 november 2007 10:27
Jag tycker också du ska köpa riktiga växter. Det är ju växterna som suger upp en stor del av den näring, som bildas när bajs och annat bryts ner... Har du inga växter måste du byta lite vatten oftare, och det är svårare att få en bra balans i akvariet.

Hur stort akvarium har du? Ancistrus är den bästa algätaren, och här är artbeskrivningen:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315

Man köper dem när de är mycket små och de är ganska känsliga i början så det gäller att sköta sina delvattenbyten. Men sen är de mycket tåliga! Enligt artbeskrivningen ska de ha minst 120 liters-akvarium men jag tycker nog att man kan ha EN ancistrus i 60 liter, så länge man har mycket växter och gömställen, men inte mindre än så. Växer den sig stor kan man försöka sälja den och skaffa en mindre.
#25 - 1 december 2007 19:31
Har bara 54L tyvärr....nåt annat förslag?
#26 - 2 december 2007 08:33
Du kan ha en ancistrus av mindre modell i ditt akvarium utan problem. Tänk bara på att skapa några gömställen åt den.
#27 - 2 december 2007 08:37
Du kan ha en ancistrus av mindre modell utan akvarium utan problem. Tänk bara på att skapa några gömställen åt den.

Utan akvarium? Kan bli lite svårt att få dom att överleva då! ;)
#28 - 2 december 2007 09:10
Okej, skulle ju kunna ha den där tills den blir jätte stor? hur funkar den då, måste den ha stim också eller?
#29 - 2 december 2007 11:24
voggen skrev:
Okej, skulle ju kunna ha den där tills den blir jätte stor? hur funkar den då, måste den ha stim också eller?
nej men jag tycker inte du ska ha en ancistrus i ett så litet kar, den blir ganska stor och behöver ganska mycket yta för att manövrera på! med den typ av fisk du har så tycker jag att du ska köpa riktiga växter som dem kan simma och nafsa alger och växtdelar från!
#30 - 2 december 2007 12:04
voggen skrev:
Har bara 54L tyvärr....nåt annat förslag?

Parotocinclus spilosoma är en liten suverän algätaare. trivs i grupp så skaffa några stycken. Finns även olika sorters otocinclus som också är små och bra men tenderar vara mer känsliga än parotocinclus.
http://www.djurportalen.nu/dp_artarkiv.php?go=info&id=1625&site=1

bild
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=4875&size=big&cat=500&ppuser=31910
#31 - 2 december 2007 15:52
Det är bättre att satsa på platy i ett såpass litet akvarium med tanke på att platyna inte blir lika stora.
#32 - 2 december 2007 21:09
Tjena Voggen:

Mitt tips är att köra Otocinclus. Kolla zoopet länk.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=978, du får nog lägga denna i explorer.

Jag har kört denna mal i några månader, inga problem. En fördel är att de passar perfekt i små kar. De blir inte speciellt stora. En 5 cm max kanske. Har nu totlat 4 st, i olika kar.
Jag har bara positiv erfarenhet utav denna art. Men det finns säkert folk som tycker annat!

Lycka till.
#33 - 2 december 2007 21:51
jag har tänkt på dom, men känns lite mkt att ha 6st av dom i ett så pass litet kar.
#34 - 3 december 2007 15:49
Bra tips!!

Håller med. Köp några växter! De snabbväxande har även två andra fördelar; Det är snyggt och om de ny blir "fula" kan man bara knipsa bort det "fula" och "vips" så är de fina efter ett par dagar. :D

Håller även med om malarna men man kan även ha ett par av typ "pansarmal".

Som kuriosa; så har jag tre st. ancistrustrar som av någon mystisk anledning (inavel?) bara endast blivit ca 6 cm (i ett 540l:s). :confused: Skulle vara praktisk i ett 54l:s !!!
#35 - 3 december 2007 16:08
Jag testar växterna!

Annons